Ni kon Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) For en stund siden ble det satt søkelys på en ganske viktig sak her i samfunnet. Om det å mobbe tjukke mennesker Denne morsomme tråden ble dessverre stengt Men her var det mange som påsto at overvektige ble mobbet nok som det er. I dag lyser dagbladet mot meg med: «Big size» blir sosialt akseptert Kunne linka til 100 vis av artikler som omhandler fedmeproblemet i Norge, og det bare siden den første tråden ble stengt. Hva skal vi gjøre med fedmeproblemet? Staten senker ikke prisen på sunn mat, men derimot blir det dyrere og dyrere å være sund. Skal det være slik at vi må betale prisen for overvektige som er i ferd med å ta over samfunnet? Hva syns dere? Hvordan skal problemet takles? Jeg er redd for at det er sosialt akseptert å være smellfeit. Ser alt for mange trillrunde som vogger rundt Endret 17. august 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Slutt å være så fordommsfulll. Staten bør ikke blande seg inn i dette i det hele tatt. Folk begynner smått og tenke sundt, og dermed vil produsentene snart tilby en haug med billige og sunne produkter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Du får se det positive i det. Disse fettbergene lever ikke så lenge så sånnsett går jo gjennomsnitsaldern ned og eldrekrisen kan avlyses. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg tror ikke det hjelper å mobbe de i allefall Selv har jeg gått ned en buksestørrelse det siste halve året uten å ha noe særlig fokus på helse Lenke til kommentar
BumperSticker Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Bare la oss få være i fred. Vi er klar over hvordan vi ser ut Lenke til kommentar
wan Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Flere aktører på treningsfronten, senke prisen på sunn mat, sette opp prisen på usunn mat. Kan samfunnet gjøre så mye? La folk styre dette selv. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Mange er vel for lite fysisk aktive og kjører bil fra dør til dør. Hvis man går en halvtimes tur hver dag så er det lettere å holde vekta... Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Slutt å være så fordommsfulll. Staten bør ikke blande seg inn i dette i det hele tatt. Folk begynner smått og tenke sundt, og dermed vil produsentene snart tilby en haug med billige og sunne produkter. 9286819[/snapback] Det ligger noe i det han sier. Fedme er et problem for samfunnet. Faren min var en av de. Men han trente å spiste riktig, men gikk fortsatt opp. Så dro han på balderklinikken og fikk diagnosen matintoleranse. Så dro han på nimi ringerike og gikk ned fra 174 kilo til 130 fra nyttår til nå. Man burde gjøre det sånn at det er lønnsomt å selge sunn mat. Og mer fokus på sunn og god mat på skolen. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Hva skal vi gjøre med fedmeproblemet?Staten senker ikke prisen på sunn mat, men derimot blir det dyrere og dyrere å være sund. Skal det være slik at vi må betale prisen for spekkhoggerne som er i ferd med å ta over samfunnet? 9286720[/snapback] I artikkelen står det at det er høystatus å være sunn, så det er vel bare naturlig at sunn mat skal koste flesk. Følger man logikken fra utdannelse og karriere i Norge skal man være på vakt slik at ikke noen blir sunnere og penere enn gjennomsnittet. Edit: Det bør kanskje nevnes at det er avdekket en klar sammenheng mellom kosthold og pengeforbruk: De som bruker mest penger på mat har sunnere kosthold. Man regner da hvor mange prosent av inntekten i en husholdning som går til innkjøp av mat. Tror grunnen har mer med kultur å gjøre enn hva Staten foretar seg. Endret 15. august 2007 av Feynman Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Skjønner ikke helt hvorfor dette plager deg så. Hadde du dratt fram de økonomiske konsekvensene de utgjør i samfunnet så hadde jeg skjønt det. Men det virker som det eneste du drar fram er at de gjør deg kvalm, pga deres fysisk utseende. Og det virker bare som et totalt meningsløst argument. Hva du mener er pent og normalt er vel neppe et bra argument i denne debatten. Skal man ha en saklig og ordentlig debatt om fedme og hvilke problemer fedme skaper i samfunnet så må man først omtale disse menneskene med respekt. Ellers kommer man ingen vei Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Mye mer fysisk aktivitet i skolene, det holder ikke med 2 timer gym i uken hvor man sparker en ball til hverandre. Det bør oppfordres til fysisk aktivitet helt fra man begynner på skolen som 6åring til man slutter som 19åring. Økt rekrutering til idrettslag, speider, røde kors osv. Jeg vill ikke ha høyere priser på snop, brus, chips "usunne varer" Gjør heller de sunne varene billigere. Men en ting mange misforstår er at sunnhet ikke er det samme som å være slank! Man må spise god gammeldags proteinrik mat, det holder ikke med salat på loff når man trener. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Tvungen gratis fettsuging og magesekkoperasjon til alle! Hvis det ikke funker, sett dem i konsentrasjonsleire! Jeg så tittelen på denne tråden og tenkte tvert, oyvind_dahle. At du ikke klarer å legge denne ballen død, fatter jeg rett og slett ikke. Kan ikke du bare drite i at folk spiser seg til døde? Du gjør sikkert en hel masse som andre ser på som idiotisk og som er til en fare for andre i samfunnet. Så vidt jeg husker så ble du for litt siden bøtelagt for råkjøring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Eg trur tvangsbehanding av ekstremovervektige er eit godt steg å ta. Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Like advarsler på usunne produkter som det er på tobakk. Jeg tror flere hadde valgt en Fariss framfor en Cola hvis det sto Sukker dreper! over hele Colaen.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det kan godt være medisinske grunner så helsesøstre og fastleger burde ta tak i problemet mye tidligere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Like advarsler på usunne produkter som det er på tobakk. Jeg tror flere hadde valgt en Fariss framfor en Cola hvis det sto Sukker dreper! over hele Colaen.. 9289850[/snapback] "Burgere gjør deg feit!" på alle hamburger-poser, og 10 kr flat skatt pr 100 gram på alt med sukker. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Hva skal vi gjøre med fedmeproblemet?Staten senker ikke prisen på sunn mat, men derimot blir det dyrere og dyrere å være sund. Skal det være slik at vi må betale prisen for spekkhoggerne som er i ferd med å ta over samfunnet? 9286720[/snapback] I artikkelen står det at det er høystatus å være sunn, så det er vel bare naturlig at sunn mat skal koste flesk. Følger man logikken fra utdannelse og karriere i Norge skal man være på vakt slik at ikke noen blir sunnere og penere enn gjennomsnittet. Edit: Det bør kanskje nevnes at det er avdekket en klar sammenheng mellom kosthold og pengeforbruk: De som bruker mest penger på mat har sunnere kosthold. Man regner da hvor mange prosent av inntekten i en husholdning som går til innkjøp av mat. Tror grunnen har mer med kultur å gjøre enn hva Staten foretar seg. 9288235[/snapback] Det er tull i grunn. Selv kunne jeg godt tenkt meg å spise mye mer frukt og grønnt, og gjerne økologisk. Kunne også godt tenkt meg å spist mye mer sunt generelt. Men det blir faktisk dyrere enn jeg kan påspandere meg i lengden. Tror det er mange andre som også har det slik. La meg ta et eksempel: 1 stk gradiosa - ca 35 kr 400 g kjøttdeig - ca 35 kr 400 g kyllingkjøttdeig - ca 65 kr Hvilken av disse 3 eksemplene er sunnest? Og hvorfor koster den omtrent dobbelt så mye som de mindre sunne tingene? Et godt eksempel er kylling. Kylling er et anerkjent ganske sunt produkt. Kylling i Norge koster flesk. I de fleste andre land er kylling svært billig (f. eks. Sverige). Bl. a. i USA (tidligere i hvertfall - vet ikke hvordan situasjonen er i dag) så er faktisk kylling svært så billig og blir beregnet på en måte som fattigmannskost. Forøvrig syns jeg både tittelen og førsteposten din oyvind_dahle er rett og slett latterlig. Skulle nesten tro at det manglet litt sosial intelligens. Hvordan hadde du likt det om jeg lagde en post: Hva skal vi gjøre med alle disse idiotene som eier amerikansk bulldog? Det er masse idioter her i Norge som har amerikansk bulldog og forpester hele samfunnet med disse skitne udyrene sine. Hva skal vi gjøre med dem? Tvangsavliving av hundene dems og staten burde fradømme dem retten til å eie hund. Endret 15. august 2007 av cyclo Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Prisene på sunne matvarer vil synke når produsentene innser at befolkningen begynner å tenke mer og mer på formen. Men careface, staten har hvertfall ingenting å blande seg inn i . Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Prisene på sunne matvarer vil synke når produsentene innser at befolkningen begynner å tenke mer og mer på formen. Men careface, staten har hvertfall ingenting å blande seg inn i . 9290081[/snapback] Staten blander seg allerede inn med skyhøye tollbarrierer på sunn frukt og grønnt, noe som holder prisene kunstig høye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå