Wishb0ne Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Proson 12" Noen som vil dele erfaringer når det gjelder denne? Hvordan er det f.eks i forhold til xtz sine subber? Og et annet spørsmål.. Hva har forsterkern å si når det gjelder sub? For subben driver seg selv gjør den ikke? And finally Hva har elementstørrelsen på en sub og si? Er det bare lyden som blir høyere (dB) eller er det noe lydkvalitet inne i bildet her? Mye rart her men er ikke så lett å være ny i lydverden Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Vedder en fjert på at XTZ's subber er bedre De fleste subber er aktive, dvs de har en separat forsterker som kun trenger et signal. Du får også passive subber og disse må mates med høyttalersignal som alle andre elementer. Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 joda men xtz blir fort litt dyrere og da må jeg gå for 8 tommer i stedet Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg går planken her, og gjetter på at XTZ'en på 8 tommer er bedre enn den Proson dingsen du linka til. Hvorfor legger du så mye i elementstørrelse egentlig? Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Om du leser første innlegg så ser du at jeg ikke vet helt hva elementstørrelse har og si.. Fint om du kunne svare på det spørsmålet Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Elementstørrelse har vel egentlig bare noe å si på lydtrykket, men nå skal jeg trå varsomt siden jeg ikke har satt meg inn i dette ennå pga null interesse av å skaffe sub til anlegget. Lenke til kommentar
Wishb0ne Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Jeg mener å ha lest noe om at et større element også gir dypere bass, men er ikke sikker, fint om noen med peiling kan kommentere dette Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Et større element trenger ikke bevege seg like langt for å flytte luft som et mindre element. Derfor kan en 12" sub med like lang slaglengde som en 10" sub flytte mye mer luft. Lyden blir da kraftigere (høyere, mer dB altså), og du vil fra et visst punkt kjenne slagene i brystet. Så større element har potensiale til å flytte mer luft enn et mindre, og på den måten lage mer lyd. EDIT: jo dypere tone, jo mer luft må flyttes, og et lite element klarer som oftest ikke å produsere så lave frekvenser; i alle fall ikke hørbart i forhold til resten av lyden de lager. Et større element vil kunne spille de lavere frekvensene høyt nok til at de høres, siden de klarer å flytte de store mengdene luft som kreves for å lage svingninger i luften på ned mot 20-30Hz. Endret 15. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå