Gå til innhold

Nytt HK, CPU(775/AM2), Ram & skjermkort. 4K+-

Anbefalte innlegg

Hei,

Da jeg nylig fikk meg Vista Business i posten fant jeg ut at det ikke liker MSI K7N2 Delta Nforce2 hovedkortet mitt. Mer spesifikt nforce delen. Det funker, men stereo lyd er noe jeg ikke bruker når jeg kan bruke spdif og 5.1.

Maskinen skal brukes til spill, kontorarbeide og noe videoredigering.

Hittil har jeg klart meg brukbart med ovennevnte HK, Athlon XP2800+, 1Gb PC2700 minne, og et AGP X1600 Pro skjermkort.

Jeg vurderer å kjøpe kabinett også, men jeg får klare meg med mitt Aopen ATX Miditower inntil videre.

Dette er hva jeg har funnet fram av komponenter. Prisliste fra Komplett. (finnes sikkert rimeligere steder, men jeg vil ha alt fra et sted mtp. shipping)

Asus P5KC, P35, Socket-775, DDR2/DDR3: 1199.00

Intel C2Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz LGA775, 4MB, BOXED m/vifte: 1395.00

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 CM2X1024A-6400: 695.00

Gainward GF 8600GTS 256MB GDDR3, PCI-E, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz: 1249.00

Sum: 4.538,00

Dette er litt mer enn hva jeg har lyst/råd til å bruke, så hvis noen har anbefalinger på rimeligere og omtrent tilsvarende produkter så tar jeg imot med takk.

Noen tilleggsspørsmål:

-Hvordan fungerer Realteks ALC883 audio codec i forhold til nvidias nForce?

-Funker boxed kjøling ok og stille nok på Core2 prosessorene?

Jeg har noen Papst 80mm vifter liggende som kan settes inn isteden, hvis mulig.

Jeg har også en MIST, 500W, ATX 2.2 så jeg trenger ikke ny PSU.

Harddisk, DVD-RW og skjerm mm. har jeg.

Endret av RX8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer rimeligere ut med å velge f.eks. et Gigabyte GA-P35-S3 (kr 806 rimeligste), som HK. Noe enklere i funksjonalitet dog, men Gigabyte gis god kritikk.

Pga den utrolige lave prisen på minnebrikkene (bra brikker) hos Komplett, nesten 200 kr lavere enn andre norske nettbutikker så er det ikke vits i å kjøpe hos andre nettbutikker. Jeg bruker faktisk alltid å sjekke prisene hos PCutstyr.no, Amentio og Stretto når jeg skal handle. PCutstyr.no har identiske varer (mer eller mindre) som Komplett, men ligger 2 - 10 % under i pris. Men ikke denne gangen.

NB! Komplett er begynt å bli trege på levering etterhvert (i alle fall pr dato). Bestilte noe på PCutstyr, Komplett og Stretto på mandag (såpass mange items at man sparer mer på billigste butikk enn ekstrakostnad i frakt, samt det er noe som heter å ha på lager også. Her var det ikke aktuelt å vente i 2 uker). Komplett har ikke kommet lengre enn til plukkliste, mens resten er alt kommet i hus. Heldigvis er delene fra Komplett noe jeg ikke trenger med en gang.

Ellers vil du komme deg under kr 4 000,- dersom du velger AMD X2 5600+ og dertil egnet HK. 150 kr på CPU og 400 kr på HK (du får bra AM2 HK til 700 kr). Den ytesr faktisk ikke så ulikt regner jeg med.

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar!

Jeg har ikke vært oppdatert på markedet i det siste, men hørte at Intels core duo var bedre enn AMDs x2, men det er kanskje ikke tilfellet?

Det var begrenset med AM2 HK i lavere prisklasse hos komplett men jeg satte sammen noe slikt.

Noen tanker om grafikkkortet? Jeg ser det er billigere enn de fleste andre 8600Gts kortene.

Lenke til kommentar

Du kan uten problemer gå 200 kr ned på HK til Gigabyte GA-M57SLI-S4

Når det gjelder skjermkort ble dette testet i hardware.no, test her. Så jeg tror dette er et godt kjøp.

Men som tidligere skrevet, du kan komme deg godt ned mot 4 000,- kr ved å velge rimeligere HK til C2D

Under 1 500 kr regner de fleste at C2D og AMD X2 har omtrent samme pris/ytelsesratio. Ikke minst fordi HK til AM2 sokkel ligger jevnt over et par 100 kr under i pris.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Supert! Bruker endel firewire til ekstern HD og DV camera, så flere porter er et pluss.

Bytting av hovedkort burde ikke by på noen problemer når jeg booter fra en sata harddisk, siden OS allerede er innstallert mener jeg?

Er en sterk motstander av "bråkete" diskettstasjoner, men med Vista burde vel det gå bra.

Lenke til kommentar

Nytt HK er i realiteten det samme som reinstallasjon av OS. Uansett SATA eller PATA. Man kan alltid prøve uten, men det er garantert en lang rekke drivere til HK som da ikke er med, eller man får kresj med de gamle når man søker å installere nye.

Jeg har klart å unngå dette to av de 5 gangene jeg har installert ny HK, men da var det begge gangene kort med samme brikkesett og samme merke (bare versjonsforskjeller).

Lenke til kommentar

hmm, det går vel kanskje ikke å installere nye drivere før man bytter hovedkortet heller?

Forrige gang jeg bytta var fra Asus og Celeron til MSI og AMD, men det er mange mange år siden så jeg husker ikke hva som skjedde da.

Endret av RX8
Lenke til kommentar

Ta backup av oppstartsdisken (holder vanligvis med C-partisjonen, men jeg tar alt for sikkerhets skyld).

Prøv med nytt HK uten reinstallasjon. Går det, så går det. Går det ikke, så mister du heller ikke noe ved reinstallasjon, så lenge man har skikkelig backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...