Krankemot Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 I dag ramlet tven min (22" crt) ned på segaen min . Coveret til spillet som sto i ble totalknust. men håper det gikk bra med selve spillet... Selve segaen fikk seg også en trøkk, coveret sprakk flere steder og alle knappene sat fast. Jeg åpnet den for å se om det var noen vitale skader, hvilket det var... DC contakten hadde fått seg en skikkelig smell og brettet knakk i to og ble bøyd 90 grader. Er deg mulig å lodde dette sammen igjen på et vis? jeg har null erfaring med lodding, så hvis det ikke er ett for vanskelig inngrep kan det kanskje gjøre det selv sammen med faren min? (hvordan bør jeg løse problemet?) Den andre synlige skaden er volumpotmeteret til headphoneutgangen. Dette er ikke egentlig en ting som jeg synes er så veldig viktig, men jeg vet ikke om jeg må gjøre noen inngrep for at Segaen skal virke i det hele tatt? (sete inn motstander eller bare lodde sammen? Eller ingenting?) Jeg TROR ikke det er noe mer enn dette, men det kan jo være noen skader som jeg ikke ser... Mesteparten av det andre elektronikken var beskyttet av et metall "bur" Jeg håper jeg klarer å sette den sammen igjen slik at den virker og jeg kan spille på den Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ser på siste bildet ditt at noen av kondensatorene er bøyd i bena. Disse bør du få byttet ut fordi de kan være skadet. Det vil si at kondensatorene kan være kortsluttet eller at væske kan sive ut fordi at metallbena som går inn i kondensatoren er trukket helt eller delvis ut. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Ser på siste bildet ditt at noen av kondensatorene er bøyd i bena. Disse bør du få byttet ut fordi de kan være skadet. Det vil si at kondensatorene kan være kortsluttet eller at væske kan sive ut fordi at metallbena som går inn i kondensatoren er trukket helt eller delvis ut. 9287805[/snapback] Hvor kjøper man kondensatorer i "løsvekt"? Og hvor mye koster det ca? Vanskelig å bytte? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hvor kjøper man kondensatorer i "løsvekt"? Og hvor mye koster det ca? Vanskelig å bytte?9288415[/snapback] Du kan få kjøpt bl.a. på Elfa. Men det er forholdsvis dyrt å kjøpe kondensatorer i løsvekt (frakt ++), så det blir nok biligere å finne en gammen tv på dynga eller på returmottak for elektro-varer. Og så finner du kondensatorer med samme verdi. Husk at de er merket både med kapasitet og spenning, og begge bør passe. Putter du inn en som er merket med mindre spenning, så risikerer du at den sprikker (over maksimal spenning). Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Kondensatorer kjøper du billig hos Futurlec, De sender fra Thailand tar ca 2 uker men er mye billigere enn feks ELFA. Å gå å leite etter kondensatorer i TV, CRT-skjermer eller andre elektriske ting med High Voltage frarådes sterkt! Kondensatorene kan holde en dødelig spenning i opptil flere måneder etter bruk. Hvis du vil leite etter kondensatorer er nok gamle video, dvd og musikk spillere bedre valg Lykke til Endret 17. august 2007 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå