Gå til innhold

Partisjonering: 2 OS + Lagring

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei, har en disk på 500GB (475 for å være nøyaktig) som jeg skal ha Vista, XP samt en partisjon til filer. PS: På OS-partisjonene skal også programmer og spill installeres.

Denne inndelingen har jeg sett for meg:

-50GB Vista

-50GB XP

-400GB Filer

Er dette en realistisk inndeling, eller blir det for lite til Vista og XP? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, har det noen ytelsesmessig hensikt å ha OS helt for seg selv på en partisjon?

Om jeg har skjønt riktig, ville du gjort følgende:

1-Vista

2-Spill og program

3-XP

4-Spill og program

5-Filer

Synes kanskje det ble litt mye med 5 partisjoner (om jeg forstod deg riktig), med mindre det har en ytelsesmessig hensikt såklart. :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen ytelsesforskjel om man setter programfiler på en annen partitjon, for det er jo samme harddisk som betjener begge partisjonene. Tanken er vel heller og frigjøre plass på OS partisjonen så den kan gjøres mindre. Selv så har jeg windows og programfiler på samme partijson på totalt 50GB. Angående antall partisjoner så kan du redusere antallet til 4

1. Vista

2. XP

3. Spill (både vista og XP)

4. Filer

XP og vistaen kan dele på samme spill (program) partisjon. Men bare husk og organiser det så det ikke blir ett eneste stort rot på den partijonen. For eksempel Ha en mappe for vista spill (programmer)

og en mappe til XP spill (programmer).

Lenke til kommentar
Angående antall partisjoner så kan du redusere antallet til 4

1. Vista

2. XP

3. Spill (både vista og XP)

4. Filer

XP og vistaen kan dele på samme spill (program) partisjon. Men bare husk og organiser det så det ikke blir ett eneste stort rot på den partijonen. For eksempel Ha en mappe for vista spill (programmer)

9288900[/snapback]

Er forsåvidt enig her.

Jeg bruker Vista Ultimate og på min maskin er windows mappa nå 12.5 gb.

Lenke til kommentar

9288900[/snapback]

Kan jeg få skyte inn og spørre om det er slik at hvis man har et program som kan kjøres under både XP og Vista, så må det legges inn to ganger: En i mappe for xp-spill og en gang i mappe for Vista-spill? Altså at programmet under installasjonen må tilpasses først det ene og så det andre operativsystemet? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ingen dum idé! Inntil videre tok jeg 50GB til XP og 450GB til filer. Mener å huske at man kan partisjonere opp harddisken i etterkant...?

9288927[/snapback]

Det finnes programmer som man kan partisjonere hardisken inne i windows, men om om dem kan bevare filer på partisjonen eller om filene blir slettet vet jeg ikke.

Selv så ville jeg ha brukt boota opp på windows cd'en og partisjonert opp ønsket antall partisjoner av fil partisjonen (450GB) å la 50GB partisjonen være, så avslutta innstallasjons programmet.

PS. Husk att du sletter alt som er på fil (450GB) partisjonen din med og bruke denne metoden! Mens 50GB er trygg så lenge du ikke forandrer på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...