Gå til innhold

Hvordan sette opp 30" (HP LP3065) samt sideskjerm.

MesterK

Anbefalte innlegg

Har sett litt gjennom tråder slik som "Dell UltraSharp 3007WFP-HC"-tråden, og har blitt overbevist om at en 30" skjerm er noe for meg. Dersom eg kan finne en skjerm rundtom 20" som kan pivoteres slik at den passer fint inn for siden av 30"eren tror eg drømme systemet mitt er langt på vei.

Ser HP LP3065 blir varmt anbefalt av Hardware, og også andre steder eg har lest, virker HP LP3065 bedre enn Dell sin tisvarende 30". Dersom eg har misforstått grovt her, vennligst si ifra, men har ikke til hensikt å starte en "hvilken er best"-tråd. Denne tråden vil først ogfremst være for å få praktiske svar på hvordan slike skjermer kan settes i system med en sideskjerm, samt klare opp i hvilke komponenter og programmer som må til i PC'en forøvrig for å kunne benytte seg optimalt av slike store skjermer.

Vil først si at eg langt fra er noen ekspert på disse områdene, men er heller ikke helt uvitende, etter å ha lest grundig igjennom flere forumtråder og annen informasjon fra nettet. Prøv å formuler evt svar som om du snakker til en uvitende, men gå nok inn i dybden for at svarene kan komme forum miljøet som sådan til gagn.

Vil komme til å bruke 30"eren til film, spill, arbeid, og 20"eren til nettsurfing, musikk o.l. Har pr idag en gammel PC, så det er snakk om å bygge ny mye etter de svar og opplysningene eg kan plukke ut av dere...

Spørsmålene er som følger:

1. Hvilke skjermkort, program og ellers av system trengs for å kunne drive disse skjermene?

2. Vil 30" skjermen, ha problemer med oppløsningsalternativer til spill og filmer?

3. Hvordan fungerer oppsett med 2 forsjellige skjermer?

4. Noen forslag til skjerm som vil passe fint i pivot forsiden av HP LP3065?

For å utdype:

1: Vil f-eks et Nvidia 8800GTX kort være et godt nok valg med tanke på de høye oppløsningene spill vil bli kjørt i? Må eg vurdere SLI? Om SLI, vil eg kunne kjøpe ett kort nå, og ett til om en tid når disse har sunket i pris, eller vil det væe sannsynlig at den sistkjøpte da har en liten oppdatering, som gjør at kortene ikke lengre er like nok for å kjøres i SLI.

Videre, hvilken software bør eg anskaffe for å kunne kjøre dette slik eg vil, mtp spill/film o.l. på 30" og surfing/musikk på den andre? Hvordan gjøres fargebalanseringen av skjermene best?

2: Slik eg har forstått det, vil 30"eren kun kjøres i sin native oppløsning (2560x1600). Eg forstår ikke dette helt, men er det slik at skjermkortet må konvertere alt til denne oppløsningen, og at det da ofte kan oppstå et dårligere bilde?

3: Ja, hvordan fungerer det? Har aldri hatt dette tidligere. Drar man musen fra ene skjermen til den andre, eller har man en designert tast e.l. for å hoppe over til andre skjermen? Har lest gjennom deler av tråder her på forumet som tar for seg mye av det tekniske, men slike elementære spørsmål som eg lurer på virker ikke besvart.

4: Antar at dette må være rundtom en 20" skjerm, vil ha en som er lik i høyde (i pivot, normalt bredde) som HP'en. Dette gjelder da ytre dimensjon, videre må kant bredden være lik som den til HP'en. Om den er widescreen eller ikke tror eg ikke har betydning. Den bør også være ca samme farge og stil.

Takker på forhånd for svar,

MesterK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Selv kjører jeg en dell 30" og widescreen 20" i et slikt oppsett. Jeg har problemer med fargekalibrering og enkelte problemer med videoavspilling (jamfør 3007-tråden), og jeg har ikke funnet løsningen enda. Men jeg håper på at bedre skjermkort vil løse videoproblemene i alle fall. Men noe av det du spør om kan jeg svare på:

Man drar rett og slett musa over til den andre skjermen. Det finnes programvare som gjør at du får en separat oppgavelinje nederst på den andre skjermen også.

Skjermene mine er såpass forskjellige at jeg vet ikke om jeg vil kalibrere de helt likt. Det kan hende du også får en slik situasjon avhengig av ditt skjermvalg.

Du behøver ikke et spesielt system, du må bare påse at skjermkortet ditt har en dual-dvi og en vanlig dvi-utgang. Skjermkortet mitt er et 7800gt. Det har en dual dvi-utgang som betjener 30"-eren, og en vanlig dvi-utgang som betjener 20"-eren. Dette er uproblematisk, og Nvidia-driverne tillater det som trengs av posisjonsjustering. En kompis som har en stor 24"-park på jobben hadde problemer med videoredigering (litt video-tearing i monitorvindu) som løste seg når de gikk over til ATI fra ca samme skjermkort som jeg hadde. Men sånt må du jo ta med en klype salt...

Skjermkortet støtter skjermens oppløsning, så windows kjører i riktig oppløsning. Ved avspilling av video blir denne skalert pent opp til skjermens oppløsning. Ved spilling har jeg ikke sjanse til å kjøre særlig god grafikk i skjermens oppløsning, og mindre oppløsninger blir forholdsvis stygt, men spillbart. Jeg har en X2 4200+, 2GB ram, og nevnte skjermkort. Videofarger justeres forresten separat.

Det er ikke likegyldig i forhold til størrelse om du velger en widescreen 20" eller ikke. Min 20" er vel egentlig 20,1", og litt høyere enn 30"-eren. Du får regne på det:) Nå ville jeg kanskje valgt en 5:4 20" for enda mer plass på sida. Snudd på høykant har jo denne 20"-eren knapt litt mer enn 1024-oppløsning i bredden.

Jeg programmerer og det er veldig bra å kunne ha arbeidsverktøy på storskjermen og oppslagsverk/tutorials osv på den lille. Jeg har datagrafikk som hobby, og det samme gjelder der. Nå har jeg snudd den lille til liggende format så jeg kan se tutorial-videoer på den mens jeg gjør det jeg blir instruert til på den store.

Alt i alt er jeg litt misfornøyd med at fargehypen rundt Dells 30" tydeligvis egentlig handler om at de har gloret opp fargene, men svært fornøyd med å kjøre et slikt toskjermsoppsett. Fungerer bedre for meg enn to 19" slik jeg hadde før. Nå er det liksom lettere å gi hver skjerm sin jobb:) Det er det største datautstyrkjøpet jeg har gjort, men forhåpentligvis også det som vil vare lengst. Og jeg angrer ikke:)

Lenke til kommentar

Aller først: Tusen takk for svar trulsi. Gleder meg å høre at ett slikt oppsett fungerer godt, og har blitt enda mer overbevist om at dette er oppsettet for meg.

Oppfølgingspørsmål:

Skjermkortet støtter skjermens oppløsning, så windows kjører i riktig oppløsning. Ved avspilling av video blir denne skalert pent opp til skjermens oppløsning. Ved spilling har jeg ikke sjanse til å kjøre særlig god grafikk i skjermens oppløsning, og mindre oppløsninger blir forholdsvis stygt, men spillbart.
'

1. Er grunnen til at du ikke har sjans til å kjøre god drafikk i skjermens oppløsning grunnet skjermkortet eller spillets innstillinger? Dersom det kun støtter en viss oppløsning, vil det å spille det i vindu (delvis) løse problemet?

2. Man kan sikkert ikke dra muspekeren fra ene skjermen til den andre når man f.eks er inne i ett spill, må man da "legge ned" spillet før man drar muspekeren over? Det vil isåfall være en slik ting eg irriterer meg over systemet eg har pr idag, med en skjerm, at eg må legge ned programmer, for å gå inn på nettet for å sjekke noe, bytte musikk etc.

3. Hvor langt kan man sitte unna skjermen, og fortsatt lese tekst på vanlig størrelse? Nå er avstand til 19" skjermen min ca 80cm, vil tekst på 30" være tilsvarende størrelse, eller vil eg kunne sitte ca 1.20-1.50m ifra? (Planlegger hvordan eg skal innrede hjemmekontoret/spillbulen.... :hmm:

4. Noen som vet om hvordan SLI fungerer, dersom eg kjøper ett kort nå, og ett til om en tid, når de har sunket i pris (Selv om dette gjerne hører skjermkort-forumet til). Har nemlig blitt anbefalt at dette gjerne ikke vil fungere. Og to 8800GTX kort blir gjerne litt vel heftig investering itillegg til disse to skjermene.

Håper på videre svar,

MesterK.

Lenke til kommentar
Aller først: Tusen takk for svar trulsi. Gleder meg å høre at ett slikt oppsett fungerer godt, og har blitt enda mer overbevist om at dette er oppsettet for meg.

Oppfølgingspørsmål:

Skjermkortet støtter skjermens oppløsning, så windows kjører i riktig oppløsning. Ved avspilling av video blir denne skalert pent opp til skjermens oppløsning. Ved spilling har jeg ikke sjanse til å kjøre særlig god grafikk i skjermens oppløsning, og mindre oppløsninger blir forholdsvis stygt, men spillbart.
'

1. Er grunnen til at du ikke har sjans til å kjøre god drafikk i skjermens oppløsning grunnet skjermkortet eller spillets innstillinger? Dersom det kun støtter en viss oppløsning, vil det å spille det i vindu (delvis) løse problemet?

2. Man kan sikkert ikke dra muspekeren fra ene skjermen til den andre når man f.eks er inne i ett spill, må man da "legge ned" spillet før man drar muspekeren over? Det vil isåfall være en slik ting eg irriterer meg over systemet eg har pr idag, med en skjerm, at eg må legge ned programmer, for å gå inn på nettet for å sjekke noe, bytte musikk etc.

3. Hvor langt kan man sitte unna skjermen, og fortsatt lese tekst på vanlig størrelse? Nå er avstand til 19" skjermen min ca 80cm, vil tekst på 30" være tilsvarende størrelse, eller vil eg kunne sitte ca 1.20-1.50m ifra? (Planlegger hvordan eg skal innrede hjemmekontoret/spillbulen.... :hmm:

4. Noen som vet om hvordan SLI fungerer, dersom eg kjøper ett kort nå, og ett til om en tid, når de har sunket i pris (Selv om dette gjerne hører skjermkort-forumet til). Har nemlig blitt anbefalt at dette gjerne ikke vil fungere. Og to 8800GTX kort blir gjerne litt vel heftig investering itillegg til disse to skjermene.

Håper på videre svar,

MesterK.

9291735[/snapback]

Hei igjen! Bare hyggelig:) Skal vi se...

1: Grunnen til at jeg ikke kan kjøre bra instillinger i høy oppløsning er fordi jeg har labert skjermkort. Men jeg har ikke vært borti at nye spill ikke støtter 2560x1600. Du må bare ha heftig nok skjermkort til å få fin grafikk i den oppløsninga. Jeg tviler egentlig på at 8800GTX er nok, men det vet sikkert andre her mer om enn meg.

Når det er sagt så skalerer skjermkortene bildet smertefritt (med det mener jeg at det ikke koster dem noe særlig) om du må kjøre på lavere oppløsning - så bildet fyller skjermen om du vil. Det bare ser ikke like fint ut:)

Spill som kan kjøre i vindu vil jo også fungere bra.

2: Det har ikke noe med dette oppsettet, eller andre dual screen-oppsett å gjøre. De fleste spill er lagd slik at enten så spiller du, eller så gjør du det ikke. Jeg har vært borti at man kan dra musa over på den andre skjermen i enkelte spill, men trykker man på noe der kan det hende spillet henger. Jeg går alltid inn og skrur av skjerm nr 2 når jeg skal spille.

3: Med alt slik det er som standard så er teksten ganske liten og jeg sitter 50-55 cm unna skjermen når jeg skriver dette. Punktstørrelsen er mindre enn på 19" med 1280x960 som jeg hadde før. Men det går jo fint an å forstørre teksten - og jeg finner at jeg må gjøre det rett som det er:) Du kan enkelt regne ut forholdet mellom det du er vant til og det du går til med pytagoras læresetning. Husk forholdet mellom bredde og høyde på de forskjellige skjermene (16:10 på widescreen-skjermer, 5:4 på 17" og 19" lcd-er, 4:3 på crt-skjermer).

4: Jeg vet ikke, men det skulle ikke være så vanskelig å få tak i det samme kortet etter ei stund:) Jeg trodde da at SLI skulle fungere med ulike kort også, men det var kanskje crossfire. Les deg opp, ikke stol på forum.

Lenke til kommentar

Doh! Da må eg nok krype til korset og skaffe meg briller først som sist... :cry:

Planlegger nemlig å ha en relativt tilbakelent godstol foran PC'en. Trodde litt av poenget med flatskjermer var å kunne plassere dem godt inntil veggen, for så å få god plass på skrivebordet... Blir dumt å dra skjermen frem til kanten av bordet for å kunne sitte tilbakelent.

Hva skjer dersom man bruker oppløsninger som 1920x1200? Da blir vel teksten større, selv om en ikke bruker potensialet til skjermen. Men slik eg ser det er det i spill og film potensialet skal brukes, og da vil innstillingene være satt gjennom programmet du bruker. Eller tar eg grundig feil her også?

Hadde håpet på en "switch"-knapp e.l. mtp å bytte skjerm når man vil fra spill på ene skjermen til nettleser på andre, finnes det programvare som kan ordne dette? Evt kan eg ha en egen mus for andre skjermen?

Er det forresten noen på forumet som har erfaring med skjermen HP LP3065? Ser det er mange som har gått til anskaffelse av Dell UltraSharp 3007WFP-HC, men ettersom HP'en er anbefalt gjennom både hardware og diverse tester, som bl.a anandtec sin test.

Her konkluderer de med at Hp'en er bedre enn Dell sin dersom du vil ha flere DVI innganger, mens Dell sin har flere USB innganger. Ellers er de ganske så like i kvalitet og pris. Så, hva trenger eg disse ekstra dual-link DVI inngangene til? Dersom eg skal ha flere PC'er tilkoblet samme skjermen?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(Hmm, nærmer meg visst å starte en "hvem er best"-tråd tross mine intensjoner...) :innocent:

Takk for svar så langt, trulsi!

MesterK.

Lenke til kommentar
Doh! Da må eg nok krype til korset og skaffe meg briller først som sist... :cry:

Planlegger nemlig å ha en relativt tilbakelent godstol foran PC'en. Trodde litt av poenget med flatskjermer var å kunne plassere dem godt inntil veggen, for så å få god plass på skrivebordet... Blir dumt å dra skjermen frem til kanten av bordet for å kunne sitte tilbakelent.

Hva skjer dersom man bruker oppløsninger som 1920x1200? Da blir vel teksten større, selv om en ikke bruker potensialet til skjermen. Men slik eg ser det er det i spill og film potensialet skal brukes, og da vil innstillingene være satt gjennom programmet du bruker. Eller tar eg grundig feil her også?

Hadde håpet på en "switch"-knapp e.l. mtp å bytte skjerm når man vil fra spill på ene skjermen til nettleser på andre, finnes det programvare som kan ordne dette? Evt kan eg ha en egen mus for andre skjermen?

Er det forresten noen på forumet som har erfaring med skjermen HP LP3065? Ser det er mange som har gått til anskaffelse av Dell UltraSharp 3007WFP-HC, men ettersom HP'en er anbefalt gjennom både hardware og diverse tester, som bl.a anandtec sin test.

Her konkluderer de med at Hp'en er bedre enn Dell sin dersom du vil ha flere DVI innganger, mens Dell sin har flere USB innganger. Ellers er de ganske så like i kvalitet og pris. Så, hva trenger eg  disse ekstra dual-link DVI inngangene til? Dersom eg skal ha flere PC'er tilkoblet samme skjermen?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(Hmm, nærmer meg visst å starte en "hvem er best"-tråd tross mine intensjoner...) :innocent:

Takk for svar så langt, trulsi!

MesterK.

9292299[/snapback]

Jeg begynner bakerst:

Du behøver ekstra DVI-innganger kun for å kunne koble skjermen til flere maskiner samtidig - så om du ikke skal det så må du ikke ha det som et kriterium. Husk at skjermen krever et skjermkort med Dual-DVI (altså ikke to kabler men dobbel båndbredde på den ene kabelen) på den andre pc-en også om du skal bruke den på flere. Hvorfor ikke bruke den i halv oppløsning med et gammelt skjermkort? Fordi det er stygt. Det kommer jeg tilbake til.

Jeg har ikke erfaring med HP-skjermen men om den har bedre farger enn dell-skjermen så ville jeg ha valgt den i stedet:) Så fremt den har sort kant... noe som er viktig for meg.

Det er som oftest ikke noe problem å dra musa over og gjøre ting på den andre skjermen, problemet er at spill ofte ikke takler at du går ut i windows fra spillet. Det er nemlig slik at med en gang du bruker et annet program i windows, så får det programmet fokus, og ting som er i fullskjerm (videoavspilling, spill) går ut av fullskjermsmodus. Mange spill fikser ikke dette. Så enkelt er det. Det handler ikke om å bytte skjerm. De spillene jeg har vært borti som har fiksa det har i noen tilfeller blitt trege etterpå, i andre tilfeller hengt etter å ha gått ut og inn en par - tre ganger.

I film vil du aldri kunne bruke oppløsningspotensialet til skjermen uansett (får du tak i HD-film i 1080-oppløsning så er denne i 1920x1080), så her tar du feil. I spill kommer du til å få vansker med å utnytte oppløsningspotensialet om du skal utnytte grafikkpotensialet i pc-en din.

Programmet du bruker gir enkelt sagt data til skjermkortet som forstørrer det til skjermens oppløsning.

Du må ikke finne på å bruke noe annet enn 2560x1600 i oppløsning til noe annet enn spill og film. Bruker du 1900x1200 blir bildet uskarpt og ubrukelig. Så enkelt er det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...