egd1 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 En kamerat kjøpte en ny New Holland traktor i 99 hos Rønning maskin i Arendal. Taket har fra første dag vært lekk. Først kom Rønning maskin hjem til han 2 ganger uten å få rettet feilen. Så byttet de hele taket, men fremdeles ble det ikke tett. Etter det har de vært flere ganger på stedet for å forsøke å få tettet det, uten hell. Han har og kjørt traktoren til Arendal 2-3 ganger uten at de har klart å få tettet det. Så stengte de avdelingen i Arendal, og deretter har han kjørt traktoren til avdelingen i Drangedal. Da byttet de taket enda en gang, men fremdeles ikke tett. I tillegg har de vært hjemme hos han etter det og, men fremdeles ikke tett. Nå har de lagt ned avdelingen i Drangedal og, så nå må han evt. kjøre til Skien. Men med alle forsøkene de har hatt til nå uten å klare det, så ser han vel egentlig ikke det store håpet i å få ordnet dette. Så hva slags rettigheter har han til å få løst dette? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Er det ikke slik at om en vare/produkt har blitt forsøkt reparert tre ganger, kan kjøper kreve nytt produkt? Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Er det ikke slik at om en vare/produkt har blitt forsøkt reparert tre ganger, kan kjøper kreve nytt produkt? 9290569[/snapback] Jo i utgangspunktet er det det, men siden han er småbonde og det vel egentlg ikke er et privatkjøp TROR jeg ikke det er de samme reglene...? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det vet jeg dessverre ikke, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være andre regler for en ødelagt vare. Han får jo like mye vann i hodet som om jeg hadde kjøpt den som privatperson. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Men hvorfor må han komme til dem? Og lete etter en lekkasje burde da man kunne sende en servicemann til ham? Har han tatt kontakt med NH sin norske importør og eventuelt klaget på dette? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Er det ikke slik at om en vare/produkt har blitt forsøkt reparert tre ganger, kan kjøper kreve nytt produkt? 9290569[/snapback] Dette gjelder nok ikke næringskjøp som dette er. Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Men hvorfor må han komme til dem?Og lete etter en lekkasje burde da man kunne sende en servicemann til ham? Har han tatt kontakt med NH sin norske importør og eventuelt klaget på dette? 9291518[/snapback] Dehar vært der "ørten" ganger, men klarer ikke å løse det. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Det vet jeg dessverre ikke, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være andre regler for en ødelagt vare. Han får jo like mye vann i hodet som om jeg hadde kjøpt den som privatperson. 9290699[/snapback] Det spiller en rolle fordi Kjøpsloven dekker næringsdrivende, mens forbrukerkjøpsloven dekker private forbrukere som kjøper av næringsdrivende. Ergo forskjellige regler. Uansett; med forebehold om eventuelle avtaler dem i mellom som begrenser eller utvider rettighetene. Ut i fra det jeg finner i kjøpsloven, så kan kjøper kreve heving om mangelen medfører et vesentlig kontraktsbrudd. Og jeg vil si et lekk traktorhus er et vensentlig kontraktsbrudd, spesielt når det bevislig ikke kan repareres etter mangfoldige avhjelpsforsøk. Dog må en slik reklamasjon skje innen 2 år fra kjøpstidspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå