Gå til innhold

Verdens beste film - finale

Hvilken av disse mener du er verdens beste film?  

506 stemmer

1. 1. Hvilken av disse mener du er verdens beste film?

• 2001: A Space Oddysey
      30
    • Die Hard
      32
    • Fight Club
      38
    • Forrest Gump
      67
    • Lord of the Rings
      96
    • Pulp Fiction
      57
    • Saving Private Ryan
      21
    • Star Wars
      44
    • The Good, the Bad and the Ugly
      30
    • The Shawshank Redemption
      91

Anbefalte innlegg

Ja, det også. Men i første omgang at du kan mene Shawshank Redemption er bedre enn The Good, the Bad and the Ugly.

9367108[/snapback]

Jeg synes ikke noe om verken western eller fantasysjangeren, så jeg forstår ham godt. Det har ingenting å si hvor god Blade Runner eller 2001 er hvis man synes sci-fi er tåpelig - akkurat som jeg ikke ser store kvalitetsforskjellen på LotR og Narnia, bare at de begge er småkjipe eventyrfilmer.

9367609[/snapback]

Joda, jeg er med på at ikke alle sjangre appelerer til alle. Men noen av oss klarer for øvrig å tenke teknikk- og fortellermessig kvalitet uavhengig av sjanger.

Sånn sett er Shawshank mye bedre, da jeg ikke sitter og tenker at den er teit gjennom hele. Jeg liker filmer som er veldig romantisertw, f eks Shawshank eller Gump, hvor folk er litt bedre enn gjennomsnittsmennesket. Ikke alle trenger feil og konflikter - det er mer enn nok å ta tak i Dufresne uten at det trenges med Red.

9367609[/snapback]

Det er ikke bare Red som er endimensjonal og stereotypisk i den filmen. Birollene som den super-ondskapsfulle vakten, den super egosentriske og korrupte sjefen, de sadistiske og uintelligente voldtektsmennene og ikke minst den koselige og snille gamle buddha biblotikarmannen som vi skal ha all sympati for. Dette hadde selvsagt vært greit om vi snakket f.eks. Star Wars som spiller på bruken av slike karakterer, eller om det ikke var så overtydelig. Dufresne er den eneste karakteren i Shawshank Redemption som nogenlunde fungerer i filmen, og i det minste semi-uforutsigbar.

Ikke misforstå, filmen er, tross svakheter, brillefin lørdagsunderholdning. Men på 2-plass på IMDb top 250 ved siden av The Gudfather og over filmer som The Fellowship of the Ring, The Good, the Bad and the Ugly, Pulp Fiction og Seven Samurai hører den ikke hjemme.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det også. Men i første omgang at du kan mene Shawshank Redemption er bedre enn The Good, the Bad and the Ugly.

9367108[/snapback]

Jeg synes ikke noe om verken western eller fantasysjangeren, så jeg forstår ham godt. Det har ingenting å si hvor god Blade Runner eller 2001 er hvis man synes sci-fi er tåpelig - akkurat som jeg ikke ser store kvalitetsforskjellen på LotR og Narnia, bare at de begge er småkjipe eventyrfilmer.

9367609[/snapback]

Joda, jeg er med på at ikke alle sjangre appelerer til alle. Men noen av oss klarer for øvrig å tenke teknikk- og fortellermessig kvalitet uavhengig av sjanger.

Hvorfor skulle man tenkt teknikk og fortellermessig kvalitet? Det er jo ikke det film handler om? Den beste sangen er ikke den som er teknisk perfekt eller lydmessig overlegen, og å vurdere film objektivt er en tapt kamp. Enten så liker du filmen eller ikke, ingen vits i å si at en film er verdens beste når du ikke selv liker den, bare fordi den er anerkjent som god. LotR kan godt være en teknisk god film, men jeg ville heller tatt en kort legetime på 45 minutter enn sittet gjennom den, og da gidder jeg ikke late som jeg liker den fordi den er god - sånn rent teknisk sett.

Lenke til kommentar

9367609[/snapback]

Får håpe du finner noen filmer som makter å slå på bryteren slik at du kan like de sjangrene også. Slik som Moulin Rogue gjorde med meg innen musikalsjangeren og Modern Times innen "stumfilm" (sistnevnte er for ordens skyld langt bedre til å fokusere på dehumanisering av mennesket grunnet maskiner/taylorismen enn hva 2001 er).

Anbefaler deg å prøve ut The Princess Bride om du ikke allerede har sett den. En litt annerledes eventyrfortelling. Det beste innen "fantasy".

Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father, prepare to die. :cool:

Lenke til kommentar

K.Larsen: Jeg pleier ikke å kalle noen for gale bare pga. de liker filmer som LOTR... Uansett så er ikke mange enige med deg. Gå inn og se på Frihetens Regn og sammenlikn stjernene den har fått med den siste Ringenes Herre som ligger øverst. Frihetens Regn har noe flere stemmer, rundt 50.000, og alle de blir lagt igjen på 10'eren i forhold til Atter en konge. Du kan selv se at Atter en konge har flere stemmer på lavere karakterer i tillegg så flere som liker Frihetens Regn kontra LOTR.

Eventyrfilmer er greie nok de, men de kan sjelden nå helt opp pga. de mangler virkelighetssansen. Jeg tar heller setet ved siden av SteffyPants på venterommet enn å se LOTR en gang til.

Lenke til kommentar

Akkurat virkeligheten er ikke så kritisk, jeg liker svært godt sci-fi og da gjerne filmer som blir omtalt som "space westerns". Det er bare noe med oppbyggingen av westerns, spesielt Leone sine, som jeg ikke synes noe om. High Noon var svært god, men likevel ikke det helt store - klimaksene involverer som oftest pistolkriger, noe jeg synes er litt småkjipt. Jeg vet at svært mange liker oppbyggingen mot en pangslutt, men når slutten som oftest kjeder meg så funker det ikke helt for meg.

Dotten: Det er ikke slik at jeg ikke liker noen filmer innenfor sjangeren, det er bare at konseptet som oftest kjeder meg. Jeg liker noen filmer innenfor alle sjangere (med unntak av polsk samtidsdrama), men det er noen kjente navn som jeg ikke synes noe om (deriblant Charlie Chaplin som jeg ikke synes er morsom i det hele tatt, mens Buster Keaton underholder meg mye mer).

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man tenkt teknikk og fortellermessig kvalitet? Det er jo ikke det film handler om? Den beste sangen er ikke den som er teknisk perfekt eller lydmessig overlegen, og å vurdere film objektivt er en tapt kamp.

9367884[/snapback]

Ingen film kan vurderes rent objektivt nei, men film er struktur og fortellerkunst. Det kan ikke på den måten sammenlinkes med musikk. Det burde være tydelig at kvaliteten i Lord of the Rings-filmene skinner gjennom uavhengig av sjanger. Om filmen appelerer til deg, det er en annen sak.

K.Larsen: Jeg pleier ikke å kalle noen for gale bare pga. de liker filmer som LOTR...

9368004[/snapback]

For det første kalte jeg deg gal fordi du rangerere Shawshank Redemption over The Good, bad and the Ugly, og for det andre tok du meg visst altfor seriøst.

Uansett så er ikke mange enige med deg. Gå inn og se på Frihetens Regn og sammenlikn stjernene den har fått med den siste Ringenes Herre som ligger øverst. Frihetens Regn har noe flere stemmer, rundt 50.000, og alle de blir lagt igjen på 10'eren i forhold til Atter en konge. Du kan selv se at Atter en konge har flere stemmer på lavere karakterer i tillegg så flere som liker Frihetens Regn kontra LOTR.

9368004[/snapback]

IMDb brukerne ja. Yes, and?

Lord of the Rings-filmene har blitt bedre mottatt av et samlet internasjonalt kritikerkorps. På Rotten Tomatoes ligger Shawshank på 88% fresh med 51 anmeldelser, mens Return of the King på 94% fresh, med hele 227 anmeldelser, og det skal åpenbart mer til å få et godt gjennomsnitt med så mange nyanser.

Og så var det Oscar-statuetter da - 11 stk? Ta gjerne å bla nedover listen over øvrige priser den har høstet på IMDb i samme slengen også: Golden Globe - Best Director + Best Motion Picture (Drama), Australian Film Institute - Best Foreign Film, Award of the Japanese Academy - Best foreign film, BAFTA Awards - Best Film + David Lean Award for Direction, Broadcast Film Critics Association Awards - Best film + Best direction, Amanda Awards, Norway - Best Foreign film, Bodil Awards (Denmark) - Best American Film, for kun å nevne noen av de nærmere 100 prisene filmen har høstet.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Og så var det Oscar-statuetter da - 11 stk? Ta gjerne å bla nedover listen over øvrige priser den har høstet på IMDb i samme slengen også: Golden Globe - Best Director + Best Motion Picture (Drama), Australian Film Institute - Best Foreign Film, Award of the Japanese Academy - Best foreign film, BAFTA Awards - Best Film + David Lean Award for Direction, Broadcast Film Critics Association Awards - Best film + Best direction, Amanda Awards, Norway - Best Foreign film, Bodil Awards (Denmark) - Best American Film, for kun å nevne noen av de nærmere 100 prisene filmen har høstet.

9369192[/snapback]

Men du må ikke glemme at Shawshank kom samme året som Forrest Gump. Jeg vil si at Shawshank hadde hardere konkuranse enn Return of the King hadde. Siden det ikke var så mange filmer som kunne konkurere med Return of the King når den kom høstet den selvfølgelig mange statuetter. Hadde Shawshank kommet på et annet tidspunkt så tror jeg den hadde høstet mange statuetter den også. :)

Lenke til kommentar

7 oscarnominasjoner hadde Shawshank. Med tanke på konkuransen den filmen møtte det året så er det meget imponerende.

Men uansett så er det klin umulig for meg å rangere Shawshank opp mot LOTR, ettersom de appellerer til vidt forskjellige ting for meg. To flotte filmopplevelser jeg ikke vil være foruten.

Lenke til kommentar
Hvor mange gode og episke underholdningsfilmer har vel ikke blitt nominert? Master and Commander ble nominert til 6 eller 7 priser, det betyr ikke at den hører hjemme blandt tidenes beste filmer. :)

9370568[/snapback]

7 nominasjoner i samme år som Forrest Gump og Pulp Fiction sier sitt. Hadde det ikke vært for Forrest Gump kunne den stukket av med 7 Oscar. Litt spesielt at tre av filmene på listen kommer fra samme år.

LOTR møtte, i mine øyne, på langt nær like tøff konkuranse (Lost in Translation, Master and Commander og Mystic River)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Mystic River har fått omtrent samme kritikk (87% fresh), og bedre hos Cream of the Crop-anmelderne (95%), på Rotten Tomatoes (med over tre ganger så mange anmeldeldelser), og ble nominert til- og vant langt flere nasjonale og internasjonale priser enn Shawshank. Hadde de to filmene stått mot hverandre under Oscar-sermonien hadde River stukket av med de store prisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...