Gå til innhold

Verdens beste film - finale

Hvilken av disse mener du er verdens beste film?  

506 stemmer

1. 1. Hvilken av disse mener du er verdens beste film?

• 2001: A Space Oddysey
      30
    • Die Hard
      32
    • Fight Club
      38
    • Forrest Gump
      67
    • Lord of the Rings
      96
    • Pulp Fiction
      57
    • Saving Private Ryan
      21
    • Star Wars
      44
    • The Good, the Bad and the Ugly
      30
    • The Shawshank Redemption
      91

Anbefalte innlegg

Det får du bare mene. Uansett manglet "observasjonen" grunnlag i mine øyne. Du mener at omtrent hele verdens kritikere og alle medlemmene av Oscar-akademiet på grunn av publikums-hype (?) ble for alt for snille med Lord of the Rings-filmene, ikke sant? Turde de ikke slakte filmene, eller hva er greia?

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer fortsatt ikke sette disse filmene opp mot hverandre. Så det er ingen stemme her fra meg.

Men jeg må si det er litt rart hvis en triologi vinner beste film. Det er også rart at Star Wars, The Good, the Bad and the Ugly og Die Hard ikke står som triologier.

Endret av Tomat-Ulf
Lenke til kommentar

Det står jo ikkje spesifisert noko som helst om Die Hard, Star Wars eller LOTR. Det einaste som står spesifisert at ikkje er ein triologi (eller fire filmar, som i Die Hard sitt tilfelle) er The Good, the Bad and the Ugly.. Litt urettferdig, for viss det hadde vore heile triologien ville eg nok stemt på Dollars i staden for 2001, som eg gjorde.

Lenke til kommentar

Fysj, LOTR tar innpå her. Synd (slapp av, jeg elsker LOTR. Men seriøst?)

For alle som liker Shawshank Redemption vil jeg anbefale Cool Hand Luke. Den er i samme gate, bare enda bedre.

Jeg oppfordrer alle til å begynne å se klassikere. Ikke la dere skremme av svart hvitt, eller at filmen er fra før 80-tallet. Det er så sinnsykt mye bra der ute :)

Lenke til kommentar

Cool Hand Luke har en fordel og det er at den har en symbolsk verdi. I tillegg så vet man hvordan man spiser egg i den filmen. Det ligger litt mer bak Luke og grunnen til han gjør valgene han gjør. Og nå er jeg nødt til å se filmen igjen, selv om det bare er 3-4 måneder siden sist :wee:

Tror jeg må se Shawshank igjen også, madammen har aldri sett den.

Når det kommer til fengselsfilmer så er The Great Escape og Escape from Alcatraz også å anbefale. Sistnevnte har jeg ikke sett på uttallige år, men jeg syntes i hvert fall den var utrolig spennende når jeg var liten guttepjokk. I tillegg er det jo Clinter'n som spiller i den.

Lenke til kommentar

Fint om vi kunne avsluttet nå siden Shawshank er to stemmer forran LOTR :devil:

Har slettes ikke noe i mot LOTR filmene. På ingen måte, men jeg synes Shawshank fortjener denne "utmerkelsen" bedre enn LOTR filmene. Samtidig som det blir litt rart med tre filmer som Verdens beste film... :roll:

Lenke til kommentar

Det ble The Shawshank Redemption etter å ha funnet ut at The Good, the Bad and the Ugly ligger et lite hakk bak. Rart at ikke Gudfaren er her... men denne baseres kanskje på tidligere lister? Mange unge som kanskje ikke har sett den eller har sansen for den type film enda.

Lenke til kommentar
Det ble The Shawshank Redemption etter å ha funnet ut at The Good, the Bad and the Ugly ligger et lite hakk bak. Rart at ikke Gudfaren er her... men denne baseres kanskje på tidligere lister? Mange unge som kanskje ikke har sett den eller har sansen for den type film enda.

9363497[/snapback]

Den ligger ikke her fordi det er film mange mener er en klar 10'er (deriblant jeg) men som de færreste har som favorittfilm.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg stemte Pulp Fiction, det er uten tvil en av de beste filmene jeg har sett. Den litt bisarre atmosfæren i filmen og den gode presantasjonen av filmens mange stjerne skuespillere er en meget god kombinasjon. Jeg er en fan av Tarantino og jeg synes de fleste av filmene hans er gangske bra, men det er ikke fordi jeg er en "Tarantino-fanboy" at jeg stemte den filmen,men fordi den rett og slett er best :grin: . Jeg må inrømme at jeg så noen filmer på den listen som rett og slett ikke hørte hjemme der etter min mening. Men jeg respekterer andres filmsmak og får bare la det være. Uansett, som nevnt tidligere, Gudfaren del 1 mangler! :p

Lenke til kommentar
Ja, det også. Men i første omgang at du kan mene Shawshank Redemption er bedre enn The Good, the Bad and the Ugly.

9367108[/snapback]

Jeg synes ikke noe om verken western eller fantasysjangeren, så jeg forstår ham godt. Det har ingenting å si hvor god Blade Runner eller 2001 er hvis man synes sci-fi er tåpelig - akkurat som jeg ikke ser store kvalitetsforskjellen på LotR og Narnia, bare at de begge er småkjipe eventyrfilmer.

Sånn sett er Shawshank mye bedre, da jeg ikke sitter og tenker at den er teit gjennom hele. Jeg liker filmer som er veldig romantisertw, f eks Shawshank eller Gump, hvor folk er litt bedre enn gjennomsnittsmennesket. Ikke alle trenger feil og konflikter - det er mer enn nok å ta tak i Dufresne uten at det trenges med Red.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...