Gå til innhold

Verdens beste film - finale

Hvilken av disse mener du er verdens beste film?  

506 stemmer

1. 1. Hvilken av disse mener du er verdens beste film?

• 2001: A Space Oddysey
      30
    • Die Hard
      32
    • Fight Club
      38
    • Forrest Gump
      67
    • Lord of the Rings
      96
    • Pulp Fiction
      57
    • Saving Private Ryan
      21
    • Star Wars
      44
    • The Good, the Bad and the Ugly
      30
    • The Shawshank Redemption
      91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare synd at Lord of the Rings eier Shawshank Redemption hos kritikerne, Oscar-akademiet og publikum. Merkelige greier. :)

9308957[/snapback]

De har begge to ganske bredt appell. Passer til barn, ungdom, voksne og eldre, og da ender de selvfølgelig høyere opp på listen. Ikke at jeg mener det er noe galt med det.

Lenke til kommentar

Stemte Shawshank Redemption i mangel av bedre alternativer. Den er nok ikke min dessiderte favorittfilm, men det er heller ikke langt unna. Slike lister kan være morsomme, selv om de er ganske ubrukelige. For meg blir det meningsløst å sammenligne f.eks. Pulp Fiction og Bin-Jip, for å ta et tilfeldig eksempel, begge er geniale filmer og jeg vet ærlig talt ikke hvilken jeg ville foretrukket foran den andre da tingene jeg liker ved de er så vidt forskjellige.

Bare synd at Lord of the Rings eier Shawshank Redemption hos kritikerne, Oscar-akademiet og publikum. Merkelige greier.

Er du sikker på at det er sant når det gjelder kritikerne? Hvor stort publikum en film har, sier meget lite om hvor god den er. Norbit ble jo en publikumsuksess som bare det. Ikke kom å si at det gjør den til en god film av den grunn.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Bare synd at Lord of the Rings eier Shawshank Redemption hos kritikerne, Oscar-akademiet og publikum. Merkelige greier. :)

9308957[/snapback]

"Eier" er vel å overdrive litt? Hos RT har Shawshank 88%, mens LOTR filmene i snitt ligger rundt 95%. Shawshank vant vel ingen Oscar, men ble nominert i rundt et halvt dusin. Den konkurerte med Pulp Fiction, Lion King og Forrest Gump, så det var ingen enkel affære da Forest Gump stakk av med det meste.

Når det kommer til publikum så rangerer de i hvert fall Shawshank høyere, skal man tro IMDb. Men også der er det jevnt. På kinoen var det LOTR for alle pengene, men så er det jo en blockbuster-type film. Drama er ikke like tiltalende på kino. :)

Lenke til kommentar
"Eier" er vel å overdrive litt? Hos RT har Shawshank 88%, mens LOTR filmene i snitt ligger rundt 95%. Shawshank vant vel ingen Oscar, men ble nominert i rundt et halvt dusin.

9312826[/snapback]

Granted, det var kanskje en overdrivelse. Men alle disse usaklige anti-LOTR-kommentarene begynte å gå meg sterkt på nervene. Fakta er uansett at Ringenes Herre-filmene ble og er bedre mottatt av kritikere enn Shawshank Redemption.

Virker som LoTR-hypen har lagt seg litt hos kritikerne også. Så en liten forandring i avisene når siste LoTR-runde gikk på TV2.

9313192[/snapback]

Du må nesten fortelle meg mer om denne mystiske energien du kaller "hype". Det er nok mange filmskapere som vil vite hvordan deres film også kan få haugevis med helt ufortjente Oscar-statuetter og stjerne-anmeldelser verden rundt! :)

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar
Det er nok mange filmskapere som vil vite hvordan deres film også kan få haugevis med helt ufortjente Oscar-statuetter

Kom på denne:

The Six Ways To Oscar Gold

9315509[/snapback]

Ikke at jeg tar en tøysete blogger seriøst, men:

a) denne "guiden" referere til The Six Ways to Win an Academy Award for Acting. Så hvilke skuespillere var det som vant Oscar for Lord of the Rings? :)

b) fyren spekulerer/spekulerte dessuten feil ang. regi og beste film og med dette om at Brokeback Mountain kom til å vinne. Det gjorde den desverre ikke. ;) (glimrende film dog).

Lenke til kommentar
Du må nesten fortelle meg mer om denne mystiske energien du kaller "hype". Det er nok mange filmskapere som vil vite hvordan deres film også kan få haugevis med helt ufortjente Oscar-statuetter og stjerne-anmeldelser verden rundt! :)

9315452[/snapback]

Det hjelper deg lite å poste piss.

Lenke til kommentar
b) fyren spekulerer/spekulerte dessuten feil ang. regi og beste film og med dette om at Brokeback Mountain kom til å vinne. Det gjorde den desverre ikke. ;) (glimrende film dog).

9316349[/snapback]

Han hadde ikke rett i det han gjettet, men kun fordi han overså konflikten når to filmer som er like viktige i anti-høyre-kampen kjemper mot hverandre. Best Direction/Film splittes nærmest aldri, det er sjeldent behov for det. Hvis det derimot er to progressive filmer (i dette tilfellet antirasistisk og antihomofobisk) så vil de møte kritikk hvis kun en av dem vinner. Hollywood er rasistisk hvis de velger BM og homofobe hvis de velger Crash, så de valgte heller begge. Han kunne neppe gjettet det til seg, men argumentasjonen hans ble bekreftet.

Lenke til kommentar

9315452[/snapback]

Det hjelper deg lite å poste piss.

9317130[/snapback]

Du hadde ingenting mer konstruktivt å tilføye altså? Du tåler tydeligvis ikke at noen faktisk reagerer på de arrogante besserwisser-LOTR-kommentarene dine.

9316349[/snapback]

Han hadde ikke rett i det han gjettet, men kun fordi han overså konflikten når to filmer som er like viktige i anti-høyre-kampen kjemper mot hverandre. Best Direction/Film splittes nærmest aldri, det er sjeldent behov for det. Hvis det derimot er to progressive filmer (i dette tilfellet antirasistisk og antihomofobisk) så vil de møte kritikk hvis kun en av dem vinner. Hollywood er rasistisk hvis de velger BM og homofobe hvis de velger Crash, så de valgte heller begge. Han kunne neppe gjettet det til seg, men argumentasjonen hans ble bekreftet.

9317214[/snapback]

Hollywood? Du vet at Oscar-akademiets medlemmer består av 5,830 medlemmer hvorav den største stemme-gruppen er skuespillere (over 1000 personer)?

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...