Gå til innhold

Verdens beste film - finale

Hvilken av disse mener du er verdens beste film?  

506 stemmer

1. 1. Hvilken av disse mener du er verdens beste film?

• 2001: A Space Oddysey
      30
    • Die Hard
      32
    • Fight Club
      38
    • Forrest Gump
      67
    • Lord of the Rings
      96
    • Pulp Fiction
      57
    • Saving Private Ryan
      21
    • Star Wars
      44
    • The Good, the Bad and the Ugly
      30
    • The Shawshank Redemption
      91

Anbefalte innlegg

Hadde dette derimot vært en avstemning hvor man tok 200 filmer, alt fra Tarkovsky til Spielberg til Gus van Sant til Michael Bay, og alle skulle gitt karakter på filmene, så ville visse filmer havnet veldig høyt oppe.

9295940[/snapback]

Nettopp. Hvis noen en vakker dag hadde tid og ork til å gjennomføre en slik avstemning så kunne det blitt jækla interessant. Sett det har funka på en del andre forum før, og den endelige resultatlista blir ofte mer korrekt og mer variert.

Nå har jeg forresten droppet den meningsløse boikotten min og stemt på Pulp Fiction. Ikke min absolutte favorittfilm, men den beste filmen inne på denne lista.

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde dette derimot vært en avstemning hvor man tok 200 filmer, alt fra Tarkovsky til Spielberg til Gus van Sant til Michael Bay, og alle skulle gitt karakter på filmene, så ville visse filmer havnet veldig høyt oppe.

9295940[/snapback]

Nettopp. Hvis noen en vakker dag hadde tid og ork til å gjennomføre en slik avstemning så kunne det blitt jækla interessant. Sett det har funka på en del andre forum før, og den endelige resultatlista blir ofte mer korrekt og mer variert.

Nå har jeg forresten droppet den meningsløse boikotten min og stemt på Pulp Fiction. Ikke min absolutte favorittfilm, men den beste filmen inne på denne lista.

9296303[/snapback]

Hadde vært morsomt å få til noe sånt ja. Er vell egentlig bare å sette opp en tråd for så å få folk til å komme med forslag til filmer som kommer med på vær enkelt regissør.

Lenke til kommentar

9296303[/snapback]

Mer korrekt i forhold til hva?

Lenke til kommentar

Mer korrekt i forhold til hva den jevne forumbruker synes er en god film. Nå sitter vi igjen med filmer som scorer høyt fordi de har en høy populæritetskare, ikke nødvendigvis fordi filmen i seg selv er god.

For eksempel.. Hvis du hadde gitt dette forumet en sjanse med å stemme mellom The Departed og Infernal Affairs, hvilken film tror du hadde vunnet overlegent? Selvfølgelig førstnevnte.

Men bør vi derfor drar konklusjonen at The Departed er en ekstremt mye bedre film enn Infernal Affairs?

Endret av CollectTheCheck
Lenke til kommentar
Men bør vi derfor drar konklusjonen at The Departed er en ekstremt mye bedre film enn Infernal Affairs?

9299000[/snapback]

Absolutt. Scorsese er en legende, og for alt som er blitt lånt fra IA så er noe annet i filmen så fantastisk bra at det rettferdiggjør at historien er lånt. Bare dialogen i TD gjør at den er i en helt annen klasse.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Stemte The Shawshank Redemption. Mye bra på listen, men den har det lille ekstra.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Stemte selvfølgelig på det fantastiske monumentet av en film, 2001. Litt redd for at LOTR vinner dog.

9285267[/snapback]

Ja, det blir litt sånn "fanboy" greie egentlig.

Det at den vinner vil ikke nødvendigvis si at det er den beste filmen.

9285279[/snapback]

Sant. Kåringen heter tross alt 'Verdens beste film', og ikke 'Din Favorittfilm'.

9285290[/snapback]

Er ikke verdens beste film den filmen som flest liker?

Lenke til kommentar

Har vel hatt den diskusjonen tidligere i tråden, jeg kom til en slags konklusjon (husker ikke om jeg skrev den eller bare tenkte den, dog).

Det er en måte å se det, men det kommer an på hva man legger i ordet 'beste'. For meg betyr ikke 'beste film' den mest likte, men den som er nærmest perfeksjon når det kommer til filmteknikk og fortellerstruktur (og andre aspekter ved film).

Lenke til kommentar
Er ikke verdens beste film den filmen som flest liker?

9306094[/snapback]

Vel, her er det to forskjellige måter å se på "den flest liker":

1. Den som har høyest sum basert på at alle filmer i verden rangeres fra 1-10. IMDb har Gudfaren på topp fordi veldig mange gir den 9 og 10.

2. Den filmen som flest mennesker har som "den beste filmen noensinne". Her er ikke Gudfaren like populær, da veldig mange liker den men færre har den som favorittfilm, sammenlignet med Pulp Fiction eller LotR.

Lenke til kommentar
Har vel hatt den diskusjonen tidligere i tråden, jeg kom til en slags konklusjon (husker ikke om jeg skrev den eller bare tenkte den, dog).

Det er en måte å se det, men det kommer an på hva man legger i ordet 'beste'. For meg betyr ikke 'beste film' den mest likte, men den som er nærmest perfeksjon når det kommer til filmteknikk og fortellerstruktur (og andre aspekter ved film).

9306137[/snapback]

Og hvordan bedømmer du perfeksjon? Via det du liker best? :innocent:

Lenke til kommentar

Er vel opp til en og hver hvordan man vil bedømme det. Jeg stemte 2001, som ikke er min favorittfilm av disse, men som jeg, ved min begrensede filmkunnskap, oppfatter som den beste.

Men folk må basere valget sitt på hva de vil, og det tror jeg de aller fleste gjør også :)

Lenke til kommentar
Er litt vittig å se så mange som stemmer på Shawshank. Ikke misforstå meg, den er ikke dårlig. Men verdens beste film? Litt drøyt at den ligger på 2. plass på IMDB :S

EDIT: leif

9306559[/snapback]

Ser heller The Shawshank Redemption et par ganger på rad enn LoTR-trilogien, for å si det slik..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...