3will Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hei, Har en PC, som er på benken nå. Koblet ut det meste som kan forårsake feil. Hovedkort M2N32 WS Pro BIOS 1401 CPU AMD X2 4600+ 2x512 (88W el noe) med original kjøler RAM Geil Value PC6400 2x1GB 5-5-5-5-15 1.8V VGA Geforce 7600GS PSU Galaxy 1kW Skal bruke den som server. Problemet var og fortsatt er at systemet sår seg av og nekter å starte 2-3 min etter boot. HW monitor i BIOS sier på CPU temp, rett etter oppstart 54C og den stiger helt til over 74C (71C er DIE temp ifølge AMD) Har byttet vifte, pasta osv. Spm er om det er HK eller CPU som er defekt, har desverre lånt bort ir tempmåler så jeg får ikke ut eksakt temp fra CPU. Tips om hva jeg skal gjøre hvis ikke HK eller CPU er defekt, har kun Intel systemer eller så jeg har ikke res deler å teste med. PS. HK har allerede vært RMA, fått ut nytt. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Kom deg inn i bios og overvåk tempen i noen min.Dersom denne stiger, men kjøleribben ikke blir varm er det kanskje metallbiten som beskytter CPU kjernen som er bøyd litt feil eller noe.Du kan nok sette 60-65-70 osv som maks i bios. Da vil den restarte og du kan slå den av litt sjappere, og unngå for høye temperaturer imens du tester.Hvor mye er Vcore verdien på?Ved oppstart, hvor mange Ghz ligger prosessoren på?`hvor mange skal den ligge på?edit_Fjernet litt av posten. Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
3will Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Kom deg inn i bios og overvåk tempen i noen min.Dersom denne stiger, men kjøleribben ikke blir varm er det kanskje metallbiten som beskytter CPU kjernen som er bøyd litt feil eller noe. Du kan nok sette 60-65-70 osv som maks i bios. Da vil den restarte og du kan slå den av litt sjappere, og unngå for høye temperaturer imens du tester. Hvor mye er Vcore verdien på? Ved oppstart, hvor mange Ghz ligger prosessoren på?`hvor mange skal den ligge på? edit_ Fjernet litt av posten. 9285481[/snapback] Har kjørt noe lignende tester. Core beskytteren ser helt grei ut, uten bøy. Men tempen stiger gjevnt med ca. 1C hver 30 sek. VCORE har stått på både AUTO, 1.35V, 1.3V og jeg har prøvd å kjøre denne ned til 1.25V og 1.2V uten at det hjalp noe særlig. Den skal være 2.4GHz, har justert den ned til 1.8GHz (1.2VCORE) i 50MHz steg. Problemet t det tar så lang til å få testet alle instillinger, har holdt på noen dager nå, og har egentlig kommet fram til 2 ting : 1. CPU'en er biff og bør sendes inn for RMA 2. MB temp brikka er ødelagt noe som resulterer at systemet skrur seg av selv for å ikke skade CPU (noe jeg ikke finner noe instilliger på i BIOS) Så jeg var bare ute etter noen som kanskje har vært borti samme feil tidligere og kunne anbefalle meg å velge 1 av de alternativene, kjenner til div. webshop og hvordan dem opererer med RMA saker, de bytter den ene og fakturer meg for den andre siden den ikke var noe gærnt med. Lenke til kommentar
Pho3nix Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Har hatt lignende problem før. Tempen steg raskt og systemet hang seg opp etter max 5 min. Trodde det var vifta som sugde så jeg byttet den, holdt litt lengre da men samme problem. Tittet nøye på prossesoren og så at en bitteliten bit i hjørnet på den metall biten oppå CPU hadde "falt av". Hvordan dette skjedde er uvisst men kjøpte meg ihvertfall en ny prossesor og da ble problemet løst. Du har sikkert allerede sjekket dette men det var ihvertfall det som var problemet hos meg. Btw. Hatt problem med at pcen henger seg en annen gang også. Og da var det pga "delvis defekt" skjermkort, men da holdt tempen på cpu seg normal da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå