Gå til innhold

Bok for helt nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet noen om en bok på amazon eller noe sånt, som er godt egnet for helt nybegynnere på C programmering?

Har aldri programmert i C før, men jeg har veldig veldig lyst til å kunne begynne med det :)

Så om noen veit om en bok som begynner helt på bunn, og lærer deg syntaksen bra, kunne du linket til den? :)

Egentlig bare en bok man lærer mye av da :)

Takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at C og C++ bygger på det samme, men hvis man vil lære C, så er det lurt å lese en bok om C også. C++ bøkene konsentrerer seg om andre temaer enn i C bøkene som klasser, C++ biblioteket osv. I C bøkene konsentrerer de fleste seg om hvilket bruksområde C har i dag som "et lavt høynivåspråk" hvis jeg kan kalle det for det.

Vet ikke om noen bra nybegynnerbøker, men "The C programming language" er den første boka jeg kjøpte, og den er veldig god. Men jeg hadde allerede programmert i Java fra før av, så det ble kanskje litt lettere å forstå kodeeksempler.

Lenke til kommentar

Ja, C++ er bedre til "vanlig" bruk.

Greit nok, det blir litt feil å si da.

Det språket du er comfy med, og det du har mest erfaring med er best å bruke til vanlig utvikling.

For å quote en Vb bruker da han først snuste på C++ :D

Det jeg har lest om C++ til nå har i hovedsak omhandlet console-programmer. Noe som jeg forstår godt, jeg gjorde det samme da jeg begynte med VB. Men i VB er forskjellen ganske liten mellom Windows- og console-programmer. Optimist som jeg er tenkte jeg "det kan jo ikke være så galt", så jeg startet ett nytt prosjekt i VS 2005 med GUI.

Resultatet var at jeg hadde lyst til å løpe skrikende ut og senke PCen midtfjords...

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Ganske liten forskjell, C++ er C med flere muligheter.........

Samme syntaks, med flere muligheter.

Språket er populært, men langt ifra perfekt.

C++ er kraftig, men C# er et alternativ. :D

Gi meg et eksempel på dagligdags-programmering?

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Litt generalisering om bruksområdene.

C /C++ : Drivere, tunge applikasjoner (f.eks operativsystem)

C# "Webprogrammeringsspråk" egner seg godt til lette til middels tunge applikasjoner, spesielt webløysninger saman i .Net-rammeverket.

Eg kan god forstå reaksjonen på til ein VB-programmerer når han tar i C / C++ for første gang.

Lenke til kommentar

Det går også på strukturen på språket, og du har flere "keywords".

Er du kjent med generelt programmering bør det gå fremover i et ok tempo, kompilerings-feil er vanlig å få når du er ny så det er ingenting å stresse over.

Du må nesten bare starte et sted.

Lenke til kommentar

Ja, er enig der.

Når jeg lærer meg et nytt språk, så ser jeg at i løpet av prosessen har jeg skrevet kode som kunne vært skrevet mer effektivt eller på en annen måte. :p

Nei, når man nyter starten på helgen med en kald øl og en programmeringsbok på sofaen. Da er det gale. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...