VisualStudio Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hei! Vet noen om en bok på amazon eller noe sånt, som er godt egnet for helt nybegynnere på C programmering? Har aldri programmert i C før, men jeg har veldig veldig lyst til å kunne begynne med det Så om noen veit om en bok som begynner helt på bunn, og lærer deg syntaksen bra, kunne du linket til den? Egentlig bare en bok man lærer mye av da Takk Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg har nettopp bestilt meg denne boken her. Har flippa gjennom femte versjonen, å den virker bra den. Går veldig grundig inn på alt egentlig. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 c++ ja? men jeg vil ha C Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 C og C++ er det same språket berre C++ er oppgradert med objektorientering og ein del anna (husker ikkje i farten detaljene) Så å starte på c eller c++ går nesten ut på det same. I annonser blir det skrive "C/C++" Lenke til kommentar
kjey Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Greit nok at C og C++ bygger på det samme, men hvis man vil lære C, så er det lurt å lese en bok om C også. C++ bøkene konsentrerer seg om andre temaer enn i C bøkene som klasser, C++ biblioteket osv. I C bøkene konsentrerer de fleste seg om hvilket bruksområde C har i dag som "et lavt høynivåspråk" hvis jeg kan kalle det for det. Vet ikke om noen bra nybegynnerbøker, men "The C programming language" er den første boka jeg kjøpte, og den er veldig god. Men jeg hadde allerede programmert i Java fra før av, så det ble kanskje litt lettere å forstå kodeeksempler. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Helt klart. Hvis du skal lære deg C, leser du en bok om C. Hvis du skal lære C++, leser du en bok om C++. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Og hva skal man bruke C til idag? My Webpage Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 No er ikkje nettmålinger heilt 100% då, men å lære C istaden for å gå rett på C++ forstår eg ikkje heilt, spesielt då det er veldig få nye system som bruker C. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Ok, så jeg burde heller gå for C++ ? Hvis jeg skal drive med vanlig programmering, sånn som i VB, liksom? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Ja, C++ er bedre til "vanlig" bruk. Greit nok, det blir litt feil å si da. Det språket du er comfy med, og det du har mest erfaring med er best å bruke til vanlig utvikling. For å quote en Vb bruker da han først snuste på C++ Det jeg har lest om C++ til nå har i hovedsak omhandlet console-programmer. Noe som jeg forstår godt, jeg gjorde det samme da jeg begynte med VB. Men i VB er forskjellen ganske liten mellom Windows- og console-programmer. Optimist som jeg er tenkte jeg "det kan jo ikke være så galt", så jeg startet ett nytt prosjekt i VS 2005 med GUI. Resultatet var at jeg hadde lyst til å løpe skrikende ut og senke PCen midtfjords... Endret 17. august 2007 av Frysning Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Haha. Men altså, hva er forskjellen på C og C++ ? Til dagligdags programmering, er vel dette det mest fleksible programmeringspråket? Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Ganske liten forskjell, C++ er C med flere muligheter......... Samme syntaks, med flere muligheter. Språket er populært, men langt ifra perfekt. C++ er kraftig, men C# er et alternativ. Gi meg et eksempel på dagligdags-programmering? Endret 17. august 2007 av Frysning Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Med mindre du har noen spesiell grunn til å velge C, hadde jeg gått for C++. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Litt generalisering om bruksområdene. C /C++ : Drivere, tunge applikasjoner (f.eks operativsystem) C# "Webprogrammeringsspråk" egner seg godt til lette til middels tunge applikasjoner, spesielt webløysninger saman i .Net-rammeverket. Eg kan god forstå reaksjonen på til ein VB-programmerer når han tar i C / C++ for første gang. Lenke til kommentar
VisualStudio Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Ok, si jeg går for C++ Hvilken bok går jeg for, og hvor lang tid vil jeg bruke på å lære meg dette språket? Det er vel en ganske avansert syntax i forhold til VB ? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Det går også på strukturen på språket, og du har flere "keywords". Er du kjent med generelt programmering bør det gå fremover i et ok tempo, kompilerings-feil er vanlig å få når du er ny så det er ingenting å stresse over. Du må nesten bare starte et sted. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hvis du kjøper Accelerated C++ og leser og forstår den, så bør du kunne C++ sånn OK greit innen et par måneder. Det tar imidlertid mye lengre tid å mestre språket... Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Når mestrer man egentlig et språk ? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Når man ubevisst snakker i kode når man skal ha noe på kiosken. Min definisjon på mestre er vel når man klarer å uttrykket det man vil i språket... Endret 17. august 2007 av staalezh Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Ja, er enig der. Når jeg lærer meg et nytt språk, så ser jeg at i løpet av prosessen har jeg skrevet kode som kunne vært skrevet mer effektivt eller på en annen måte. Nei, når man nyter starten på helgen med en kald øl og en programmeringsbok på sofaen. Da er det gale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå