Xecuter Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg har lyst til å lære meg om bilstereo o.l. som for eksempel hva forskjellen på Watt og Watt RMS er, kanaler, hva som trengs for å få god lyd og så videre og så videre. Noen som vet om bra lesestoff? Som for eksempel så kutter min forsterker lyden hvis det blir for mye, problemet er at det er ikke høyt engang! Har 2 JBL Decade på 300 watt, 150 RSM (sier meg ingenting), og en forsterker på 400 W. Så lånte jeg en Sub hos en kompis, tror den er på 400 W, og nå kutter den stort sett hele tiden. Har jeg for liten forsterker? For stor Sub? Eller bare feilkoblet? Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 De Jbl`ene, skal egentlig spille veldig høyt, det er bra høytallere, skal jeg love deg Men om du har kobelt de på en forsterket, samtidig med en sub, og forsterkeren er på fattige 400watt, så blir den overbelastet med en gang bassen begynner å slå litt! Her ville jeg satset på en god 4- kanaler Watt skal du ikke tenke på engang, er bare tull! RMS watt er den egentlige watten, men dette stemmer sjeldent fra leverandører egentlig! Eneste Dynabel jeg vet om som leverer ærlige watt. Watt er jo hbor mye strøm høytallerene får, men de spiller ikke bedre selv om de får mer hele tiden! Selv om ei lyspære har 60 watt kan den lyse dårligere enn enn på 40 watt Kanaler er der du kobler til elementer, vanligvis et element per kanal! På suber, så brokobler du, altså pluss på en kanal, og minus på en kanal! Det går 2 ledninger ut gra hvert element, en pluss og en minus ledning Lenke til kommentar
epifant Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) 1. http://www.bcae1.com 2. http://www.bilstereoipraktiken.se/ 3. "The loudspeaker design cookbook" 4. "Master handbook of acoustics" Les de fire der, så har du kommet LANGT Endret 15. august 2007 av epifant Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 400 watt er egentlig ikke lite da, kan ræv spille en 1000 watts sub, om 400 watts suben har bedre kasse. Kassa er alfa og omega i grunn. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 400 watt er egentlig ikke lite da, kan ræv spille en 1000 watts sub, om 400 watts suben har bedre kasse. Kassa er alfa og omega i grunn. 9296088[/snapback] Dersom forsterker er den samme Elementer har en tendens til å "vokse" i takt med forsterkern. Så om man har et element på en forsterker og ønsker mer bass, så lønner det seg i mange tilfeller å oppgradere forsterker. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det er vel fordi opphenget strekkes og slaglengden øker? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det er vel fordi opphenget strekkes og slaglengden øker? 9322591[/snapback] Elementets slaglengde endres ikke, men forsterkeren har da mer headroom gjerne. Det innebærer mer kontroll og forsterkeren blir ikke så stressa, siden du slipper å tyne den like mye som en svakere forsterker. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) 400 watt er egentlig ikke lite da, kan ræv spille en 1000 watts sub, om 400 watts suben har bedre kasse. Kassa er alfa og omega i grunn. 9296088[/snapback] Dersom forsterker er den samme Elementer har en tendens til å "vokse" i takt med forsterkern. Så om man har et element på en forsterker og ønsker mer bass, så lønner det seg i mange tilfeller å oppgradere forsterker. 9320295[/snapback] Mente egentlig 400 watt forsterker mot 1000 watt forsterker, med samme subelement, men forskjellige kasser. Det vil si at den ene kassa er optimal for elementet, mens den andre er steingal. Endret 21. august 2007 av Lefse Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Vel har lest litt, og det var mye og fordøye og jeg ble litt giddeslaus. Uansett, var i byen i dag å kjøpte meg en Subpakke som jeg skal montere senere. Men har et par spørsmål: Hva vil det si at en kabel er x kvadrat? Det følgte med en ekstra forsterker til subben i denne pakken på 350W. Men så lurer jeg på hvor skal minus kobles? Akkurat nå så er den ene forsterkeren koblet direkte til minus, men hører at flere sier at den skal ikke det. Hvorfor? Og hvor da? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Vel har lest litt, og det var mye og fordøye og jeg ble litt giddeslaus. Uansett, var i byen i dag å kjøpte meg en Subpakke som jeg skal montere senere. Men har et par spørsmål: Hva vil det si at en kabel er x kvadrat? Det følgte med en ekstra forsterker til subben i denne pakken på 350W. Men så lurer jeg på hvor skal minus kobles? Akkurat nå så er den ene forsterkeren koblet direkte til minus, men hører at flere sier at den skal ikke det. Hvorfor? Og hvor da? 9383948[/snapback] Minus/jord kan kobles i karosseri på egnet plass, eller kobles rett til batteriet om du vil det Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Vel har lest litt, og det var mye og fordøye og jeg ble litt giddeslaus. Uansett, var i byen i dag å kjøpte meg en Subpakke som jeg skal montere senere. Men har et par spørsmål: Hva vil det si at en kabel er x kvadrat? Det følgte med en ekstra forsterker til subben i denne pakken på 350W. Men så lurer jeg på hvor skal minus kobles? Akkurat nå så er den ene forsterkeren koblet direkte til minus, men hører at flere sier at den skal ikke det. Hvorfor? Og hvor da? 9383948[/snapback] Minus/jord kan kobles i karosseri på egnet plass, eller kobles rett til batteriet om du vil det 9384690[/snapback] Ok. Er du sikker? Trengs det noen tykk kabel for dette? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Helt sikker Så tykk som mulig, gjerne like tykk som pluss-kabelen Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Ok. Vi prøver. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Puss ned all lakk der du skrur fast da. Lakk leder så lite strøm Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Ja, men har ingen ide om hvor jeg kan skru den fast... Må forske litt. Hva betyr det at en kabel er x kvadrat? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg har fått pepper for det på forumet, men har selv s\jorda i skruen til reservedekket, funker ypperlig her. Målte med multimeter på batteriet og på plusskabel og jording bak, det var kanskje 0,01 volt forskjell, jeg mener nå det er akseptabelt. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med det ellers, forsterkeren ytersom den skal og ikke noen andre elektriske "fenomener". Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 At kabelen er X kvadrat betyr hvor stort tverrsnitt der er. Og ikke alltid et problem å jorde i skruen til reservedekket, bare at ikke alle biler har sveiset den brønnen fast i bilen like godt/mye som de andre. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hm, funker ypperlig i min bil, men tror det er ganske godt sveisa nedi der da. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Har nettopp montert og alt funket! Utrulig nok hehe. Koblet tilbake til batteriet med noen kabler som var omtrent halvparten så stor som strømkablene til plusspolen. Tror de (til +) er 10 kvadrat. Det funket nå så jeg er fornøyd! Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Fikk en gammel forsterker og sub fra en kamerat. Suben er en slik en: http://www.sonybiz.net/view/ShowProduct.ac...+Subwoofers#tab Og forsterkeren er en Coustic Power Logic AMP 215 "75 Watts RMS per channel" står det på den. Hvordan er det å smelle disse sammen? Må forsterkeren har en egen output for subwoofer eller kan jeg koble dem til enten venstre eller høyre kanal? Og hvis den kan bli litt smålig med effekt fra forsterkeren, går det ann å koble både høyre og venstre kanal til subwooferen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå