Gå til innhold

Omvendt rasisme, er det helt greit?

Anbefalte innlegg

Nettopp det som er poenget mitt.

9301958[/snapback]

Jepp, og poenget mitt var at du ikke var så uenig med meg som du ville ha det til.

Situasjonen i Norge i dag er ikke tilsvarende den i USA for 10 år siden. Vi har ingen fellestrekk med amerikansk historie. I Norge har vi aldri importert slaver fra Afrika eller hatt toaletter kun for hvite. I Norge har vi ikke drevet ut de innfødte for 200 år siden, og vi har ikke hatt en blanding av alle verdens kulturer siden landet utviklet byer. Vi har ikke blitt blandet med andre kulturer før de senere år, siden 60-tallet. Derforer situasjonen i Norge en helt annen, og i tillegg har vi innvandringen i en tid hvor folk er mer opplyste og fornuftige. Slik amerikanerne oppførte seg på 60-tallet, er en umulighet i Norge i dag. Alt i alt er fremmedfiendtlighet i Norge et mindre problem. Men unntakene blir blåst opp, og det er unntakene vi hører om. Vi hører ikke om alle de hunretusenvis av menneskene som godtar innvandring og fremmede kulturer. Vi hører om det fåtallet som hater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men - såvidt jeg husker - folk rakket da ikke ned på katolikker da IRA holdt på som verst? Eller på kristne, rent generelt? Eller folk fra Irland?

Kanskje fordi andre i verden som tilhørte disse gruppene tok skarp og entydig avstand fra det, i motsetning til muslimene som kun går i demonstrasjonstog når profeten deres blir tegnet?

Lenke til kommentar
Så på en amerikansk komiserie som heter "Alle som en".

Her lærte et afroamerikansk par opp sin sønn til å vite følgende: "Svarte mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er svarte?"

Da tenker nok seeren automatisk: "Så bra, så fornuftig. Slike holdninger og en slik selvtillit fortjener de svarte å ha, etter all den grufulle rasismen som har vært i amerikansk historie."

Men hva om en hvit familie hadde sagt følgende til sin sønn? "Hvite mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er hvite?"

Da hadde rasisme-flagget blitt heist opp med en gang. Vi som er hvite må hele tiden passe oss, slik at ingen skal oppfatte oss som rasister. Ja, og i det hele tatt snakke om "oss og dem" er rasistisk. Men hvorfor er det helt greit når mørkhudede gjøre det? De roper så høyt med en gang de får nedvergende kommentarer fra mennesker med lysere hudfarge, men setter seg jo selv i en egen bås. "Oss og dem" er et sterkt begrep blant mørkhudede, særlig i USA. Hvem er de egentlige rasistene, og er omvendt rasisme (i følge våre øyner) helt greit?

9284539[/snapback]

Det er mye man heller bør bruke tiden sin på enn å se slike søpleserier.

Det finnes ikke noe som heter omvendt rasisme. Rasisme har nemlig ingen "retning" - det er ikke rasisme bare om man har rasefordommer mot ikke-hvite. Man er rasist dersom man på noe vis setter sin egen "rase" over andre - hvilken rase man tilhører, har ingen betydning.

Noe annet ville faktisk ikke være annet enn rasistisk - for da har man jo ulike "regler" for f.eks. hvite og svarte.

For øvrig er rasisme et begrep som er blitt misbrukt i så stor grad i Norge at det kanskje bør kastes på skraphaugen.

Lenke til kommentar
Når skal vi slutte og se på hudfargen og heller se på personen da?? skjønner ikke hvorfor vi ikke klarer og rive oss vekk fra denne farge greia??  mora mi er hvit og faren min er neger.. mange mener at jeg ikke burdte blitt født fordi jeg er blanding og det er feil.. men hvorfor det egentlig? farge spiller ingen rolle!  er jo personen og handlingene deres man skal  "dømme"..

9294566[/snapback]

Helt enig. Vokst opp med to søsken som er negere og er antirasist hele veien, jeg.

Fargerikt fellesskap! :D

Lenke til kommentar
Helt enig. Vokst opp med to søsken som er negere og er antirasist hele veien, jeg.

Fargerikt fellesskap! :D

9309929[/snapback]

Og jeg har vokst opp med en hvit mor og hvit bror, og en mørk far og mørk bror.. :D godt og blandet..! :!:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hudfarge er fullstendig irrelevant. Jeg skjønner ikke at man må diskutere det i dag engang.

Kultur, derimot...

9310567[/snapback]

Der har man fasitsvaret.

9312398[/snapback]

Hva skal vi gjøre med alle kulturistene -- de som dømmer folk etter kulturell bakgrunn?

Bare fordi man støtter tortur og omskjærer barna sine trenger man ikke å være noen trussel for Norge?

Bare fordi man bor i et land hvor mange støtter kultur og omskjærer barna sine trenger ikke man å være en trussel for norge?

Kultur er mer skremmende enn hudfarge...

Mens vi vet at hudfarge ikke har noe å si for hvem man er eller hva man tror eller tenker eller vil gjøre med livet sitt, så er ofte utseende lik hos mennesker med en gammel kultur.

Kulturer, derimot, har mye å si for hvem man er og hva man tror og hva man tenker og hva man vil gjøre med livet sitt...

Derfor så ser vi på utseendet til mennesker om de er lik mennesker med en gammel kultur...

Kultur er en farlig ting :D

Jeg mener det :ermm:

Lenke til kommentar
Hva skal vi gjøre med alle kulturistene -- de som dømmer folk etter kulturell bakgrunn?

Det var da også litt av et spørsmål! Et spørsmål som definerer et VI som da skal GJØRE NOE MED "de andre", og disse andre kaller du "kulturistene". Det virker som om du har styr på hvem de onde og gode er her i verden. Så hva er det du foreslår selv når du tar til orde for at man skal gjøre noe med den annen? Er det sosial eksorsisme du foreslår? Skal VI GODE drive djevelen ut av De Andre?

Det som er problemet i denne debatten er at venstresiden har maktinteresse av massiv innvandring fordi man lenge har visst at 8 av 10 ikke-vestlige innvandrere stemmer sosialistisk. Det er forklaringen på den massiv innvandring. For det er ingen annen gevist de politiske elitene har å hente på det. Og ulempene ved stadig å ha en innvadring som er større enn den kapasitet vi har til å integrere folk, det er en stor kostnad. Derfor må det være en gevinst som forklarer det, og gevinsten er at massiv innvandring er en massiv import av venstreorienterte velgere. Det som har endret seg er ikke at folk har blitt mer rasistiske enn før. Det som har endret seg er ANTALLET immigranter. Og det er dette ANTALLET som har gjort at folk har blitt skeptiske. Så svarer de politiske elitene ved å stemple ethvert uttrykk for skepsis mht til dette ANTALLET og de problemene som dette ANTALLET skaper, ved å rope RASISME! Løsningen for rasismeutpekerne er da den samme som din løsning presumtivt er, nemlig en ny form for sosial eksorsisme. Heksejakt. Og det tiltross for at det er ANTALLET som er årsaken, og det som har forandret seg.

--

"The Fascist Left have turned the Nanny State into the Bully State. There is no limit to their intolerance in the name of tolerance."

Richard Littlejohn

Endret av Nyx
Lenke til kommentar
Jepp, og poenget mitt var at du ikke var så uenig med meg som du ville ha det til.

Situasjonen i Norge i dag er ikke tilsvarende den i USA for 10 år siden. Vi har ingen fellestrekk med amerikansk historie. I Norge har vi aldri importert slaver fra Afrika eller hatt toaletter kun for hvite. I Norge har vi ikke drevet ut de innfødte for 200 år siden, og vi har ikke hatt en blanding av alle verdens kulturer siden landet utviklet byer. Vi har ikke blitt blandet med andre kulturer før de senere år, siden 60-tallet. Derforer situasjonen i Norge en helt annen, og i tillegg har vi innvandringen i en tid hvor folk er mer opplyste og fornuftige. Slik amerikanerne oppførte seg på 60-tallet, er en umulighet i Norge i dag. Alt i alt er fremmedfiendtlighet i Norge et mindre problem. Men unntakene blir blåst opp, og det er unntakene vi hører om. Vi hører ikke om alle de hunretusenvis av menneskene som godtar innvandring og fremmede kulturer. Vi hører om det fåtallet som hater.

9307839[/snapback]

Norge har forøvrig drevet med slavehandel (les historieboka). Og selvfølgelig er ikke Norge=USA. Men det jeg prøver å få fram er at vi ser omtrent samme utvikling i Norge som det vi har sett i USA. Hvordan utviklingen i fremtiden blir vet vi faktisk ikke før det er for sent.

Det jeg vil fram til er at dette med at man roper rasisme for den minste ting (noe som blir mer og mer vanlig i Norge for tiden) er en skremmende og negativ utvikling.

Den dagen man ikke kan oppføre seg og uttale seg på samme måte til ulike grupper av mennesker i samfunnet pga. deres rase, har man et problem uansett årsak.

Eks: Om man blir anklaget for rasisme fordi man kaster ut noen som oppfører seg ubehagelig fra et lokale, bare fordi vedkommende er svart, så er det et stort problem. Slike ting skjer hele tiden, og er i ferd med å bli et større og større problem.

Lenke til kommentar
Det er et filleproblem i forhold til den diskrimineringen og trakasseringen svarte må forholde seg til.

9313062[/snapback]

Danske inuitter under angrep - fra rasistiske muslimer. Grønlandske eskimoene i Danmark blir forhånet, overfalt og steinet

I januar i år ble det kjent at gruppen av grønlendere i Århus systematisk blir utsatt for rasistisk vold av arabiske og somaliske innvandrere. Flere av de danske statsborgerne fra Grønland turte som en følge av den gjentatte trakasseringen ikke å bevege seg utendørs, og grønlandske fellesarrangementer har etter hvert opphørt på grunn av angrepene fra fiendtlige innvandrere fra ikke-vestlige land:

Grønlænderne i Gellerup er fredløse. De bliver stenet, overfaldet og forhånet af unge arabiske og somaliske racister. Beboerne fra den nordligste del af rigsfællesskabet trykker sig mestendels i deres lejligheder, fordi de er bange for at gå ud. - Det undrer mig, at der ikke er forældre, der reagerer. Jeg klagede til en mor i min opgang, efter jeg var blevet overfaldet af hendes søn. Men hun smækkede døren i i hovedet på mig, fortæller Naasunnguaq, der bruger det grønlandske ord for blomst som kaldenavn, fordi hun af frygt ønsker at være anonym. Hun har boet 16 år i området.

Ikke langt fra hendes lejlighed, også i Gellerupparken, bor grønlandske Lars: - Araberne udøver ren og skær racisme mod os. De kan ikke forstå, hvorfor vi må bo i Danmark. Selv om man prøver at forklare, at vi er danskere og født til statsborgerskabet, så forstår de det ikke, siger han.

Også grønlendernes arrangement på nasjonaldagen 21 juni er gjentatte ganger blitt avbrutt av steinkast. For å beskytte grønslenderne har det vært nødvendig med et massivt oppbud av vakter for å holde angriperne på avstand.

http://www.document.no/2007/06/opplysnings...om_gronlan.html

Den inuittiske minoriteten blir fortrengt fra sine boliger:

»Vi har truffet aftaler med Århus kommune om mulighed for at benytte kommunens boligpulje til grønlændere, der ønsker at flytte fra bydelen,«

Sådan siger siger forstanderen i Det Grønlandske Hus, Sven Kolte i Jyllands-Posten i dag. Det er blevet nødvendigt, fordi grønlænderne ikke længere kan færdes i kvarteret pga. muslimsk racisme.

Grønlænderne evakueres nu fra Gelleriup

Grønlændere har det hårdt blandt indvandrere

Almindeligt tilråb: "Fuck hjem til Grønland, det er vores Gellerup".

Grønlændere i Gellerupparken har grund til kigge sig over skulderen. De er nemlig det nærmeste, man kommer på fredløse.

- Jeg er glad og taknemmelig for at være i Danmark, men når jeg får råd til det, så flytter jeg fra Gellerup. Hvorfor skal jeg gå og være bange, bare fordi jeg er født i Grønland, siger den 45-årige grønlandske Naasunnguaq, der ønsker at være anonym.

- De fleste grønlændere herude har været udsat for ubehageligheder. En af mine grønlandske gæster blev overfaldet lige uden for min dør. Han blev slået voldsomt og fik stjålet ejendele.

En anden, fortæller hun, fik voldsomme skader i ansigtet. En tredje tør ikke være alene hjemme, fordi hun bliver chikaneret i sit hjem af unge arabere, der overfalder hende og blandt andet kaster sten på hendes ruder. Og råb på gaden som; "fuck hjem til Grønland, det er vores Gellerup", er helt almindelige. Det er heller ikke ualmindeligt, at arabiske unge skyder efter dem med fyrværkeri.

- Vi er i største fare af alle for at blive overfaldet og rullet.

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AI...08/1273/STIFTEN

Endret av Nyx
Lenke til kommentar
Norge har forøvrig drevet med slavehandel (les historieboka).

Og nettopp derfor skrev jeg "importert slaver fra Afrika". For det har vi ikke drevet med. Men regnet med at noen ville vri på det, og få det til å se ut som jeg sier at vi aldri har hatt slaver i Norge. Godt jobbet ;)

Og selvfølgelig er ikke Norge=USA. Men det jeg prøver å få fram er at vi ser omtrent samme utvikling i Norge som det vi har sett i USA. Hvordan utviklingen i fremtiden blir vet vi faktisk ikke før det er for sent.

Det jeg vil fram til er at dette med at man roper rasisme for den minste ting (noe som blir mer og mer vanlig i Norge for tiden) er en skremmende og negativ utvikling.

USA har bestått av mangfoldige kulturer siden nygyggersamfunnet ble til. Derfor mener jeg det ikke finnes fellestrekk om man sammenligner USAs historie med det som skjer i Norge per i dag.

Om man blir anklaget for rasisme fordi man kaster ut noen som oppfører seg ubehagelig fra et lokale, bare fordi vedkommende er svart, så er det et stort problem. Slike ting skjer hele tiden, og er i ferd med å bli et større og større problem.

9312966[/snapback]

Og det er dette jeg forsøker å belyse i tråden. At mennesker som er mørkhudet, bruker det til sin fordel uten at vi bryr oss. Vi føyer oss for historien. Jeg synes begrepet "omvendt rasisme" er berettiget.

Lenke til kommentar
Norge har forøvrig drevet med slavehandel (les historieboka).

Og nettopp derfor skrev jeg "importert slaver fra Afrika". For det har vi ikke drevet med. Men regnet med at noen ville vri på det, og få det til å se ut som jeg sier at vi aldri har hatt slaver i Norge. Godt jobbet ;)

9314634[/snapback]

Hadde du lest din historie så hadde du visst at det var et dansk-norsk slaveskip som het Fredenborg som drev med slavehandel på Gullkysten. Disse slavene ble ikke importert til Norge riktignok slik du skriver. Men Norge har drevet med slavehandel i Afrika.

USA har bestått av mangfoldige kulturer siden nygyggersamfunnet ble til. Derfor mener jeg det ikke finnes fellestrekk om man sammenligner USAs historie med det som skjer i Norge per i dag.

Jeg sammenligner ikke USAs historie. Jeg sammenligner enkelte ting som har skjedd i samfunnet i USA de siste 20-30 årene med ting som har skjedd i Norge de siste 10-20 årene...

Og det er dette jeg forsøker å belyse i tråden. At mennesker som er mørkhudet, bruker det til sin fordel uten at vi bryr oss. Vi føyer oss for historien. Jeg synes begrepet "omvendt rasisme" er berettiget.

9314634[/snapback]

Men det henger jo ikke sammen med den orginale uttalelsen din jeg reagerte på, nemlig denne

Helt enig, hudfarge spiller ingen rolle. Og i Norge er vi for lengst forbi det problemet (mener jeg). I USA derimot, så bidrar både mørke og lyse til fokus på hudfarge.

9300397[/snapback]

Lenke til kommentar

De to siste sitatene der er det ingen sammenheng mellom. Hva har min personlige mening om "hvilken rolle hudfarge har" å gjøre med at jeg mener omvendt rasisme er et problem, samtidig som jeg personlig mener at rasisme ikke er et så stort problem i Norge som mange vil ha det til?

Jeg har mistet tråden for lenge siden, hva det er jeg diskuterer med deg. For jeg føler du snakker deg rundt...

Lenke til kommentar
Hadde du lest din historie så hadde du visst at det var et dansk-norsk slaveskip som het Fredenborg som drev med slavehandel på Gullkysten. Disse slavene ble ikke importert til Norge riktignok slik du skriver. Men Norge har drevet med slavehandel i Afrika.

So what? Hva har dette med noe som helst å gjøre?

Jeg tror det er mange svarte som er veldig klar over at de ikke er hvite og motsatt. Selv om dere her synes det ikke spiller noen rolle, er jeg temmelig sikker på at det finnes mange mennesker som er veldig fokusert på etnisiteten sin, uansett hvor de kommer fra. Selv om vi ser forskjeldig ut, betyr ikke det av vi er like.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

9319122[/snapback]

Hvor er det du vil hen? Hva vet du om hva jeg har lest av historie, og hvor har jeg sagt at vi aldri har drevet med slavehandel? Blir en smule irritert her... Hadde du lest din historie, hadde du visst at en sammenligning mellom USA og Norge angende rasisme gir få fellesnevnere. Utgangspunktene er så alt for forskjellige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...