Gå til innhold

Omvendt rasisme, er det helt greit?

Anbefalte innlegg

Hva i all verden er "omvendt rasisme"? Rasisme er rasisme uavhengig av fargen personen som sier det har eller hvilken gruppe det rammer.

Rasisme har i alle tider vært hvit mot svart. Når det går motsatt vei, oppfattes det ikke som rasisme fordi vi ikke tar oss nær av det.

Jeg kan ikke svare for andre men jeg oppfatter det som rasisme, uavhengig.

Det ble lagt frem som "og faktisk, ja faktisk, så er noen av de vakreste menneskene i verden sorte." Som om det skulle være ekstraordinært og fantastisk, og bryte med et uskrevet ideale som sorte selv tilegner hvite.

9285640[/snapback]

Eller fordi man poengterer at det ikke er sant om folk hevder at svarte ikke kan være vakre. Dette er avhengig av konteksten sitatet faller i.

Om en hvit gutt sier til en svart gutt at svarte ikke kan være vakre, og at dette leder til at moren forteller sitt barn at "jo det finnes vakre svarte mennesker" så har det ingenting med rasisme å gjøre (eller "motsatt rasisme").

Men så vet jeg ikke i hvilken kontekst du så dette sitatet falle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motsatt rasisme som vi snakker om her (svart mot hvit), har jeg opplevd så mye at det faktisk virker som mer som et problem som er på vei inn for fullt.

Om de "svarte" bruker dette for å bygge egen selvtillitt vet jeg ikke, men man skal ikke legge skjul på det at mye av påvirkningen er fra TV, mange av seriene som går på TVN osv på dagtid der det er omtrent bare afroamerikanere, så er det mye dissing om og mot hvite, men fremstilt i en komisk vinkel.

Hadde fler av disse komiseriene blitt vridd om og byttet ut hvit med svart, ja. Da hadde du hatt 100 fjortisser fra SOS rasisme på døra etter første sending.

Jeg er dritt lei av å høre det, hører det også ofte ute på byen, fester, jobb osv. Har klart å holde meg i skinnet for det meste, men ofte frister det å si noe...

Lenke til kommentar

Å kalle noen hvite faen er da like rasistisk som å kalle noen svarte faen, selvom en person ikke tar seg nær av det blir det ikke mindre rasistisk, det er ikke noe som heter motsatt rasisme eller omvendt..

Alle snakker nå om at det har blitt så mye rasisme mot hvite, men jeg personlig har ikke lagt merke til noe særlig, kun en eller anen som mener de har blitt kalt potet en gang eller 2 av noen kompiser.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at TV gir et vrengebilde av det meste.

9284889[/snapback]

Så hvis jeg skriver et manus som sendes på TV, hvor jeg henger ut sorte mennesker, så er det ikke rasisme fordi det er på TV?

9285229[/snapback]

Jo, da kan man påstå at det er et rasistisk vrengebilde ...

Hvorfor kan du ikke basere uttalelsene dine på noe annet enn oppdiktete historier? Har du ikke heller en episode fra virkeligheten der "svarte" mennesker sier noe som du synes er rasistisk ("omvendt" eller ikke) - og så kan vi kommentere det?

Eller vi kan diskutere om det er hår-rasistisk å hevde at blondiner er dumme, og om det i så fall er omvendt rasisme å si at "blonde mennesker er flinke og intelligente. Noen av verdens peneste mennesker er blonde."

(Hvorfor er hudfargen så mye viktigere enn hårfargen, egentlig?)

Lenke til kommentar
Men Dotten: Hvis en mørkhudet kaller deg "hvite faen", så tror jeg ikke du får komplekser for hudfargen din. Andre veien der i mot. Sier du noe annet, så tror jeg ikke på deg.

9285694[/snapback]

Hvis du hadde vært en liten, hvithudet gutt bosatt i et land i "svarte" Arika - den eneste med hvit hudfarge i mils omkrets (bortsett fra foreldrene dine), da tenker jeg du også hadde fått noen komplekser hvis noen kalte deg "hvite faen"...

Det kommer an på kontekst. Hvis en dverg (eller hva nå det korrekte uttrykket er i år) kaller deg "kortvokste jævel", så kan det muligens virke litt komisk, men hvis du sier det til ham, så er det noe annet. (Om du ikke er dverg selv, da.)

Lenke til kommentar

Jeg syns i grunn at denne diskusjonen er basert på et syltynt grunnlag. Et sitat fra en tv-program som er tatt helt ut av kontekst.

Og om folk spontant reagerer og roper rassisme om noen sier at "Hvite mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er hvite?" til sin sønn, så sier det mest om de som reagerer. Særlig når det er tatt helt ut av kontekst.

a) Familien bor i en såkalt ghetto i NY, og har bare en annen klassekamerat som er hvit. Faren setter seg ned for å ta en prat med sønnen som har vært deprimert i det siste.

b) Familien bor på beste vestkant, faren er skin-head og setter seg ned for å ta en alvorsprat med sønnen.

Ser man forskjellen?

Lenke til kommentar
Men Dotten: Hvis en mørkhudet kaller deg "hvite faen", så tror jeg ikke du får komplekser for hudfargen din. Andre veien der i mot. Sier du noe annet, så tror jeg ikke på deg.

9285694[/snapback]

Nå mister du hele poenget. Om noen sier til mitt barn "alle hvite er stygge" (eller "alle svarte er stygge" om jeg var mørkhudet) så er det ikke noe "motsatt rasisme" for meg å påpeke til mitt barn at dette ikke stemmer.

Man korrigerer en feilinformasjon. Snakk om å skape en ikke-sak i så tilfelle :)

Lenke til kommentar

I dag er det en kultur for rasisme mot mørkhudede . Mørkhudede tar seg nær av av "rasistiske handlinger eller uttalelser" fordi samfunnet forventer det. Hvis jeg sier neger til en på gaten så tolker han det negativt fordi man helt siden slavetiden har fått matet inn at inn at "neger" er ett negativt ord, men det er det overhodet ikke. Denne mørkhudede mannen jeg kaller neger ER en neger uten at jeg mener noe negativt eller positivt med det.

Det samme gjelder "skjeldsordet" homse. Mange bruker homse som et negativt begrep, men de i homsemiljøet er enige i at de er homser, og at det ikke er noe galt i det.

Den andre veien har det aldri vært noen kultur for rasisme (men det begynner å komme), derfor tar hvite seg sjeldent nær av att noe kaller oss "hvitinger" . f.eks hadde jeg en kurder i klasse som sa "faen, hvor er dere" når vi gikk ut første dagen det kom snø. Alle så humoren i det, og ingen ble støtt.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at TV gir et vrengebilde av det meste.

9284889[/snapback]

Så hvis jeg skriver et manus som sendes på TV, hvor jeg henger ut sorte mennesker, så er det ikke rasisme fordi det er på TV?

9285229[/snapback]

Jo, da kan man påstå at det er et rasistisk vrengebilde ...

Hvorfor kan du ikke basere uttalelsene dine på noe annet enn oppdiktete historier? Har du ikke heller en episode fra virkeligheten der "svarte" mennesker sier noe som du synes er rasistisk ("omvendt" eller ikke) - og så kan vi kommentere det?

Eller vi kan diskutere om det er hår-rasistisk å hevde at blondiner er dumme, og om det i så fall er omvendt rasisme å si at "blonde mennesker er flinke og intelligente. Noen av verdens peneste mennesker er blonde."

(Hvorfor er hudfargen så mye viktigere enn hårfargen, egentlig?)

9285969[/snapback]

Episoden fra TV var et eksempel, og er ikke et bevismateriale jeg legger til grunn. Videre er rasisme rasisme om det er oppdiktet eller ekte, som du sier. Hvis mørkhudede blir hengt ut i en TV-serie så skal dem ikke oppfatte det som rasisme eller ta seg nær av det fordi TV-serien er oppdiktet?

Du ser hvor jeg vil hen, men forsøker å vri litt på ting for å være vanskelig?

Det du sier som kan diskuteres videre er dine ord. Det du gjør der er å sette definisjonsspørsmålet på prøve, og det har ikke så mye med det jeg tar opp her i tråden å gjøre. Hudfarge er et sårt tema for mange (som oftest de mørkhudede), og når folk tar seg nær av noe, ja da er angriper rasist med en gang. I alle tilfeller når noen går på hudfarge. Tviler på at en blondine tar seg nær av å bli kalt dum og blond.

Lenke til kommentar
Denne mørkhudede mannen jeg kaller neger ER en neger uten at jeg mener noe negativt eller positivt med det.

9287501[/snapback]

Helt enig der, ser ikke noe negativt i det ordet. Men nå er det ikke vi som definerer hva som er rasistisk.... men bruker jeg ordet neger er det ikke rasistisk ment.

Lenke til kommentar
Rasisme har i alle tider vært hvit mot svart.

Når det går motsatt vei, oppfattes det ikke som rasisme fordi vi ikke tar oss nær av det.

Hvor har du det fra at rasisme har vært noe unikt for hvite inntil i nyere tid? Det er heller ikke noe som heter omvendt rasisme - all rasisme er rasisme.

Lenke til kommentar
Rasisme har i alle tider vært hvit mot svart.

Når det går motsatt vei, oppfattes det ikke som rasisme fordi vi ikke tar oss nær av det.

Hvor har du det fra at rasisme har vært noe unikt for hvite inntil i nyere tid? Det er heller ikke noe som heter omvendt rasisme - all rasisme er rasisme.

9292964[/snapback]

Er folk her for å kverulere, eller klarer man ikke å skjønne poenget?

Når man tenker rasisme generelt så tenker man hvite som slenger dritt til svarte.

Ved omvendt rasisme så mener han Svarte slenger dritt om hvite.

Er det så ufattelig vanskelig å forstå?

Om det er rett eller galt å kalle det omvendt rasisme kan dere heller ta i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Hvite mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at de fleste av verdens vakreste mennesker er hvite?

Samme setningen, oppdatert med fakta hentet fra Miss Universe...

Det *føles* ekkelt å ha den setningen i posten sin.

Hadde det gjeldt en minoritetsgruppe:

Nerder er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens peneste mennesker dater nerder?

Så hadde det ikke føltes rart...

Merkelig... :D

Lenke til kommentar

Når skal vi slutte og se på hudfargen og heller se på personen da?? skjønner ikke hvorfor vi ikke klarer og rive oss vekk fra denne farge greia?? mora mi er hvit og faren min er neger.. mange mener at jeg ikke burdte blitt født fordi jeg er blanding og det er feil.. men hvorfor det egentlig? farge spiller ingen rolle! er jo personen og handlingene deres man skal "dømme"..

Lenke til kommentar
...

9284784[/snapback]

Tenkte ikke på vold generelt.

Men syntes fargede har fryktelig lett for å skrike rasisme hvis det skjer noe negativt.

9284963[/snapback]

Rasist! :tease:

Men seriøst, generaliseringen din ble både drøy og en smule ironisk.

Må si meg enig i det som har blitt nevnt her tidligere. Det finnes ikke noe som heter "omvendt rasisme".

Samtidig vil jeg nevne at jeg begynner å bli drit lei av folk som kommer trekkende med anklager om rasisme eller sutrer over antirasisme i tide og utide (for siden å barke sammen i endeløs smørje av kverlulering, arroganse og fingervifting). Begge deler er like irriterende.

For meg er dere alle laverestående vesner. Jeg skiller ikke på noen i min diskriminering! (***advarsel - ironi***)

Lenke til kommentar
Når skal vi slutte og se på hudfargen og heller se på personen da?? skjønner ikke hvorfor vi ikke klarer og rive oss vekk fra denne farge greia??  mora mi er hvit og faren min er neger.. mange mener at jeg ikke burdte blitt født fordi jeg er blanding og det er feil.. men hvorfor det egentlig? farge spiller ingen rolle!  er jo personen og handlingene deres man skal  "dømme"..

9294566[/snapback]

Helt enig, hudfarge spiller ingen rolle. Og i Norge er vi for lengst forbi det problemet (mener jeg). I USA derimot, så bidrar både mørke og lyse til fokus på hudfarge. Da ikke minst med mitt eksempel fra en serie utelukkende med afroamerkanske skuespillere hvis deres uttalelser blir vemmelige om man bytter ordet "black" med "white".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...