Gå til innhold

Omvendt rasisme, er det helt greit?

Anbefalte innlegg

Så på en amerikansk komiserie som heter "Alle som en".

Her lærte et afroamerikansk par opp sin sønn til å vite følgende: "Svarte mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er svarte?"

Da tenker nok seeren automatisk: "Så bra, så fornuftig. Slike holdninger og en slik selvtillit fortjener de svarte å ha, etter all den grufulle rasismen som har vært i amerikansk historie."

Men hva om en hvit familie hadde sagt følgende til sin sønn? "Hvite mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er hvite?"

Da hadde rasisme-flagget blitt heist opp med en gang. Vi som er hvite må hele tiden passe oss, slik at ingen skal oppfatte oss som rasister. Ja, og i det hele tatt snakke om "oss og dem" er rasistisk. Men hvorfor er det helt greit når mørkhudede gjøre det? De roper så høyt med en gang de får nedvergende kommentarer fra mennesker med lysere hudfarge, men setter seg jo selv i en egen bås. "Oss og dem" er et sterkt begrep blant mørkhudede, særlig i USA. Hvem er de egentlige rasistene, og er omvendt rasisme (i følge våre øyner) helt greit?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av delene er rasistisk. I samtalen om hvor flotte svarte mennesker er, ble jo ikke hvite rakket ned på overhodet. Det samme gjelder i motsatt tilfelle.

"Svarte mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er svarte?"

Hvor er rasismen??

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Ingen av delene er rasistisk. I samtalen om hvor flotte svarte mennesker er, ble jo ikke hvite rakket ned på overhodet. Det samme gjelder i motsatt tilfelle.

9284747[/snapback]

Hvor svarte (fargede) foreldre forteller barna sine slikt tror jeg er mer ett forsøk på at barnet ikke skal føle seg mindreverdig enn at det er rasistisk ment!

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det helt greit når mørkhudede gjøre det? De roper så høyt med en gang de får nedvergende kommentarer fra mennesker med lysere hudfarge, men setter seg jo selv i en egen bås. "Oss og dem" er et sterkt begrep blant mørkhudede, særlig i USA. Hvem er de egentlige rasistene, og er omvendt rasisme (i følge våre øyner) helt greit?

9284539[/snapback]

Jeg synes du generaliserer fælt når du ikke har mer enn utsagnene fra et par i en komiserie å gå på.

"De roper så høyt med en gang ..." - du tror ikke det er å smøre litt tjukt på?

Kutt ut den serien du ser på og finn noen episoder av "The Knights of Prosperity" istedet. Der harselerer de både med svarte, latinos, indere, hvite rikmannssønner, og to hvite dassvaskere. Som alle ønsker å bli rike. Og ikke ta ting så forbaska alvorlig.

Lenke til kommentar
Hvis en mørkhudet slår meg, er det vold.

Hvis jeg slår en mørkhudet, har det veldig lett for å bli rasisme.

9284746[/snapback]

Motivet er vel avgjørende i begge tilfeller.

Om MørkHudet sier til HVit "din jævla pottitsoss" og kliner til, er det rasisme.

Om HV sier til MH "jævla sotrør, pell deg hjem til der du kom fra" og kliner til, er det rasisme.

Om MH slår til HV fordi han liker å slå tilfeldige HVe på gata, er det rasisme.

Om HV slår til MH fordi han liker å slå tilfeldige MHede på gata, er det rasisme.

Edit:

Hva mener forresten trådstarter med "omvendt rasisme"?

Er rasisme når HV mann plager MH (med rasistiske motiver)

mens omvendt rasisme er når MH mann plager HV (med rasistiske motiver) ??

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

9284747[/snapback]

Hvor svarte (fargede) foreldre forteller barna sine slikt tror jeg er mer ett forsøk på at barnet ikke skal føle seg mindreverdig enn at det er rasistisk ment!

9284763[/snapback]

Ja, hvis det fargede barnet hadde hørt av mobbere på skolen at svarte var mindreverdige ville det være helt naturlig å sprite opp selvtilliten ved å si noe slik.

Så jeg tror neitakk kan ha et poeng men valgte et dårlig eksempel.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Jeg synes du generaliserer fælt når du ikke har mer enn utsagnene fra et par i en komiserie å gå på.

"De roper så høyt med en gang ..." - du tror ikke det er å smøre litt tjukt på?

Kutt ut den serien du ser på og finn noen episoder av "The Knights of Prosperity" istedet. Der harselerer de både med svarte, latinos, indere, hvite rikmannssønner, og to hvite dassvaskere. Som alle ønsker å bli rike. Og ikke ta ting så forbaska alvorlig.

9284777[/snapback]

Tror du misforstår poenget litt, handler ikke om TV i det hele tatt men generelt når fargede mennesker snakker som i den serien.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det skrikes "omvendt rasisme" som her hele tiden også. Skriver under på innlegget til t.f.t ingen av delene der er egentlig rasistiske.

""Svarte mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er svarte?""

Når man ser på hvordan det er skrevet så ser man lett at dette er foreldre som prøver å fortelle barnet sitt som kanskje har opplevd å fått slengt ting etter seg at han ikke skal skamme seg over en ting som farge på huden og de løfter selvtilliten til den ungen opp.

Lenke til kommentar

9284777[/snapback]

Tror du misforstår poenget litt, handler ikke om TV i det hele tatt men generelt når fargede mennesker snakker som i den serien.

9284805[/snapback]

Ja men OP bruker en komiserie som "bevis" for hvordan verden er. Det forteller meg at han kanskje har et dårlig grunnlag for påstandene sine. Folk er ikke nødvendigvis slik de fremstår i en TV-serie.

Min erfaring er at TV gir et vrengebilde av det meste. Omtrent som avisene. Når media omtaler et eller annet som jeg vet litt om eller kjenner litt til, så blir jeg ofte både overrasket og skuffet når jeg ser hva de har laget ut av det. Men media handler jo mest om å tjene penger ved salg av reklame, så en bør vel ikke undres over at vinklingen til tider kan virke litt spekulativ.

Lenke til kommentar
Ja men OP bruker en komiserie som "bevis" for hvordan verden er. Det forteller meg at han kanskje har et dårlig grunnlag for påstandene sine. Folk er ikke nødvendigvis slik de fremstår i en TV-serie.

9284889[/snapback]

Trenger ikke bevis for at slikt skjer for det gjør det helt sikkert, kanskje ikke så lite heller. I hvor stor grad slikt skjer er egentlig ikke diskusjonen her.

Komiserien var nok ikke noe bevis men kun noe som fikk han til å tenke på selve spørsmålet.

Om slikt snakk er rasisme eller ikke avhengenger egentlig av tanken bak og ikke bare handlingen. I en komiserie er nok ikke tanken bak replikkene rasistiske....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

"Svarte mennesker er intelligente og flinke. Og visste du at noen av verdens vakreste mennesker er svarte?"

Hvor er rasismen??

9284747[/snapback]

Det er det som er cluet... Bytt ut ordet "svart" med "hvit", og det er i manges øyner rasisme. Videre er rasisme vanskelig å definere. Er det rasisme i det øyeblikk vi kategorieserer forskjellige typer mennesker basert på hudfarge? I såfall er det rasisme å si følgende: "Hvite mennesker".

Lenke til kommentar

John McClane: I'll tell you what your problem is, you don't like me because you're a racist!

Zeus: What?

John McClane: You're a racist! You don't like me because I'm white!

Zeus: I don't like you because you're going to get me *killed*!

Hva i all verden er "omvendt rasisme"? Rasisme er rasisme uavhengig av fargen personen som sier det har eller hvilken gruppe det rammer.

For å dra en paralell: Akkurat som feminister kjønnsdiskriminerer like mye som mannsjåvinistene. Men det er politisk korrekt å kjønnsdiskriminere i likestillingens navn. Del av samme ulla og samme problem. Man begynner å bekjempe rasisme med rasisme. Det er ikke noe formildende med det.

Dog kan det virke som om sitatet i førsteinnlegg er tatt ut av sin sammenheng. Det er ingenting rasistisk ved å si at det finnes vakre svarte/hvite mennesker.

Lenke til kommentar

Hvor er rasismen??

9284747[/snapback]

Det er det som er cluet... Bytt ut ordet "svart" med "hvit", og det er i manges øyner rasisme. Videre er rasisme vanskelig å definere. Er det rasisme i det øyeblikk vi kategorieserer forskjellige typer mennesker basert på hudfarge? I såfall er det rasisme å si følgende: "Hvite mennesker".

9285214[/snapback]

Ungen hadde blitt utsatt for rasisme og at foreldrene forklarte ham at svarte også er intelligente og pene. Hvite har ingen grunn til å fortelle ungen sin slikt siden ungen ikke blir trakassert pga hudfargen. Med den logikken du fremsetter her var de svartes "black power" også rasistisk...

Lenke til kommentar
Hva i all verden er "omvendt rasisme"? Rasisme er rasisme uavhengig av fargen personen som sier det har eller hvilken gruppe det rammer.

Rasisme har i alle tider vært hvit mot svart. Når det går motsatt vei, oppfattes det ikke som rasisme fordi vi ikke tar oss nær av det. Både i den sorte og den hvite verden virker det som det ideelle er å være hvit, og sorte kommer hele tiden med sympatiske ord seg i mellom for å føle seg likeverdig. Men det ligger mellom ordene at dem føler seg mindreverdige når hvite utøver rasisme, noe som neppe er aktuelt andre veien. Derfor er det aldri noen som reagerer på rasisme fra sort side, og ingen tar tak i det heller. Derav begrepet "omvendt rasisme".

Dog kan det virke som om sitatet i førsteinnlegg er tatt ut av sin sammenheng. Det er ingenting rasistisk ved å si at det finnes vakre svarte/hvite mennesker.

9285305[/snapback]

Det er ikke tatt ut av sin sammenheng. Det representerer en tankegang hos aforamerikanske mennesker. Det ble lagt frem som "og faktisk, ja faktisk, så er noen av de vakreste menneskene i verden sorte." Som om det skulle være ekstraordinært og fantastisk, og bryte med et uskrevet ideale som sorte selv tilegner hvite.

Hvis det å være sort eller hvit ikke skal ha betydning for hvem som er hva, for eksempel vakker, så kan ikke fargen brukes i den sammenhengen. Når det gjøres, settes det opp båser. Det er rasisme i aller høyeste grad.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...