djtrip Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg har tenkt til å kjøpe meg en antenne som gjør at jeg får inn nettverket ved universitetet jeg studerer ved og har i denne sammenheng noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Vi er to stykker som gjerne skulle delt signalet fra denne antenna. Har lest på nettet at man da kan kjøpe et aksesspunkt og koble antenna til den. Kan man gjøre dette eller trenger man en router? Og en sånn liten ting helt på slutten...en "pigtail"-kabel, er det det samme som en coax-kabel? Og hvor går det ann å kjøpe slike kabler uten at det koster skjorta? ;-) Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 For å ta det siste først, en "pigtail" kabel er bare en kort kabel med kontakter som passer til kortet/routeren/apen du har. På trådløst er det RP-TNC og RP-SMA som blir brukt, sistnevnte er nok mest brukt. Du trenger ikke pigtail om du får tak i kabel med riktig plugg i begge ender, noe som er det beste. Det du trenger er en trådløs AP som kan stå i enten client modus eller bridge modus. Den kobles til nettet og blir helt "gjennomsiktig" for alt som er koblet på bak via switcher. Du trenger altså ikke router. Lenke til kommentar
djtrip Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Det du trenger er en trådløs AP som kan stå i enten client modus eller bridge modus. Den kobles til nettet og blir helt "gjennomsiktig" for alt som er koblet på bak via switcher. Du trenger altså ikke router. 9286028[/snapback] Så da blir det til at man må koble: antenne-->trådløs AP-->switch-->flere PCer ? Trodde kanskje det gikk ann å kolble antenne-->trådløs AP-->flere PCer , men det går kanskje ikke ann? Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hvor stor avstand er det. Er det 100% fri sikt? Lenke til kommentar
djtrip Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Hvor stor avstand er det. Er det 100% fri sikt? 9286697[/snapback] Det er vel rundt 1 km tror jeg...fri sikt. Tenkte å bygge en "cantenna" og så koble denne til et aksesspunkt eller en trådløst kort med ekstern antennekontakt, helst et aksesspunkt siden jeg skal dele med en annen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Det er ingen selvfølge at dette går. Det avhenger av hvilken antenne som brukes i begge ender og hvor mye støy det er på de kanalene som brukes. Dere bør satse på maksimal forsterkning og et aksesspunkt med gode egenskaper. Du kan jo lese litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...l=+buffalo+++hp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå