Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LØST: Renault Megane 1999 - problemer med start av motor


geirrs

Anbefalte innlegg

Bilen er en Renualt Megane 1999 stasjonsvogn, 1,4l 16V

Jeg har de siste dagene hatt problemer med å få startet motoren, både når den er kald og den er varm. Startmotor går som den skal, men jeg får ikke tenning, og må forsøke 2 - 3 ganger før den starter. Når den først starter, går den som den skal.

Problemer startet kort tid etter at tanken sist ble fylt, så dette KAN jo være problemet. Kondens burde jo ikke være problemet på denne årstiden, og det er jo sjelden at bensinen er dårlig nå for tiden. En annet mulig problem er jo automatchoken. Noen som har noen innspill her, før jeg går til forhandleren og klager? Kjøpte bilen for ei uke siden.........

Endret av geirrs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vel ha en lysindikator for startsperra. På min '97 Laguna har den følgende betydninger. Regner med at det ikke er veldig ulikt på Megane dersom den har slik indikator:

- Blinker med lav frekvens: Startsperre er aktivert.

- Blinker eller lyser ikke: Startsperre er deaktivert.

- Lyser konstant i noen sekunder: Startsperre er nettopp deaktivert.

- Blinker konstant med høy frekvens: Startsperre blokkerer start.

 

Du kan nok sette dette i sammenheng med dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=812559

Lenke til kommentar

Jepp, det er nok en sammenheng. Startet en ny tråd for å forsøke å holde dette on-topic, mente at det ikke nødvendigvis hadde noen sammenheng med den saken. Det har det nok sannsynligvis.

Det ser forøvrig ut til at problemet er verst når bilen er kald, da blir det en del filing før den kommer. Det er bare så merkelig at problemet ikke oppsto før nesten en uke etter at jeg fikk bilen. Jeg skal først forsøke å fylle bensin på nytt for å få blandet ut den som er på i dag, og se om det blir bedre. Det skader jo heller ikke å forsøke med kondensfjerner i tillfelle det har kommet vann/fukt på tanken ved siste fylling. Det var jo rundt det tidspunktet at problemet startet.

Lenke til kommentar

Ikke bruk kondensfjerner i dagens innsprøytmotorer. Det du riskerer at skjer er at du forflytter evt. vann som ligger i tanken slik at det kan ødelegge komponenter i drivstoffsystemet etter tanken. Prøv heller med "STP Injector Cleaner" (fås kjøpt på bensinstasjoner) slik at dersom dysene er tette, så vil de åpne seg. Jeg tror ikke vann i drivstoffet vil påvirke en bensinmotor veldig uansett, og det skal isåfall veldig mye av det til da.

 

Neste gang du forsøker å starte, så prøv å høre etter drivstoffpumpa. Den skal høres som en svak during bak i bilen akkurat rett etter at tenninga er slått på. Dersom du ikke hører noen during, så er det sansynlig at den ikke går, og da er det enten den eller ledningsnettet til den som er dårlig.

Lenke til kommentar

OK, nå har jeg fylt tanken og hevet inn på en flaske Injector Cleaner, så får vi se. Har likevel mistanke om at problemet er skittent bensinfilter eller noe sånt. Jeg hører at drivstoffpumpa går når jeg slår på tenningen, så det er ikke der problemet ligger hvertfall. Vi får se når jeg har kjørt en dag eller to.

Lenke til kommentar

Har du sjekket luftfilteret forresten?

 

Du kan sjekke tennpluggledningene også, men tror ikke den motoren har høyspenningsledninger, da coilene sansynligvis står rett over pluggene, så det er ikke så mye som kan være galt der.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har funnet ut av det, og i så fall var det _litt_ for enkelt, til og med for meg.

Jeg fulgte rådet med å fylle på Injector Cleaner, og fylte så full tank. Etter dette har jeg ikke hatt noen problemer ennå. Vi får se hva som skjer i morgen tidlig når bilen har stått noen timer.

Det jeg har mistanke om er problemet, er at vi i de siste dagene har hatt noen ekstra kraftige regnskyll her i byen. Dette kan jo ha ført til kondens enten i tanken på bensinstasjonen (lite trolig....) eller i bilen. Dette kan forklare hvor det jeg har gjort ser ut til å ha ordnet saken.

BTW, det ser forresten ikke ut til at det er så enkelt å få skiftet plugger selv på denne bilen. Det står fire plugglignende "greier" opp på toppen av motoren, men ledningene til disse er tynne, så jeg regner med at dette er noen sensorer eller lignende. Pluggene står sannsynligvis under plastdekselet på toppen? Må visst skaffe meg Haynes-boka til bilen, dersom det finnes.

Lenke til kommentar
BTW, det ser forresten ikke ut til at det er så enkelt å få skiftet plugger selv på denne bilen. Det står fire plugglignende "greier" opp på toppen av motoren, men ledningene til disse er tynne, så jeg regner med at dette er noen sensorer eller lignende. Pluggene står sannsynligvis under plastdekselet på toppen? Må visst skaffe meg Haynes-boka til bilen, dersom det finnes.

9297858[/snapback]

Pluggene står nederst i en slags pennlignende konstruksjon. Denne pennlignende tingen inneholder coilen slik at det er bare lavspenningsledninger som går inn til denne. Andre enden av ledningen går rett til ECUen (via forsterker).

 

Siden du har garanti på bilen ville nok jeg bare tatt den tilbake til forhandleren, så får de sjekket det opp. Sparer deg nok for mange timer med irritasjon og feilsøking.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet ser ut til å være løst. Gutta på verkstedet hos forhandleren byttet tenningslåsen, og etter dette har jeg ikke hatt noen problemer.

Så nå er det over til neste problem, nemlig en lekkasje rundt antennefoten på taket. Når jeg var ute i regnværet i dag, oppdaget jeg at det dryppet fra konsollen i taket hvor kupelyset er.....men det er en annen historie.

 

Takk for all respons!

Lenke til kommentar
Renaulten til mor min (98) har en wacky startsperre. Hvis du har låst opp bilen uten å starte den etter ti minutter, må du trykke to ganger på sentrallåsknappen på nøkkelen. Så starter den. :p

9284634[/snapback]

 

Sorry for litt offtopic, men lo litt når jeg så dette.

 

At mor din er 98 er vel ikke helt relevant? :p

Lenke til kommentar

Ah, ok. Da er du faktisk veldig heldig.

 

Jeg kan ikke skjønne hva Renault tenkte på da de plasserte disse kortene i taket. Problemet er at det konstant kondenserer i taket ved nedkjøling, og dermed vil kortet fullstendig bli ødelagt over tid pga. korrosjon. Lønner seg å ta en titt på det kortet iblandt. Koster en god del penger å måtte bytte det.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da er saken løst, ser det ut til. Det viser seg at det var en sensor i motoren som kontrollerer tenningen. Den sjekker visst posisjonen på et hjul i motoren som viser har sammenheng med riktig tenningstidspunkt (øvre dødpunkt?). Husker dessverre ikke nøyaktig hva dette heter... :)

Anyway, de tok ut denne og rengjorde den, og siden da har jeg ikke hatt problemer med tenning/start av motoren. Nå er jeg faktisk såre fonøyd med hele bilen! (De byttet også foten på antennen på taket, da det var lekkasje rundt denne....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...