hoiseth Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hvor mye kan jeg klokke denne prosessoren? Ikke forklar veldig vansklig, for har ikke så veldig peiling på overklokking.. Gi gjerne en forklaring på hvordan også takk Lenke til kommentar
branick Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Du kan strengt tatt ikke forvente å få den klokket veldig langt, spesiellt om du ikke er villig til å tilegne deg kunnskap på området selv. Det fins mange gode guider du kan lese her inne f.eks Er sikkert noen her som har noen snarveier til deg, men det blir litt som å få nabogutten til å gjøre matteleksa for deg og så være stolt over at det er gjort i ettertid syns jeg.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 For å hjelpe deg litt i gang: Juster opp HTT-hastigheta, kjør en stabilitetstest f.eks med Prime95 og juster opp en gang til osv. Når du får indikasjoner på at det ikke er stabilt så øker du spenninga litt osv. Sånn holder du på og justerer opp hastighet, spenning og sjekker temperaturen hele tida. Andre triks er å justere ned HTT-multiplieren ett hakk og fortsette derfra for å se om man kommer lengre. Man kan også stille ned hastigheten på ram for å få se om det er det som begrenser overklokkinga. Fortsett og trikse og prøve deg frem til temperaturen når f.eks 60'C ved full belastning (Prime95) eller til det ikke blir stabilt lengre. Da begynner det å bli i meste laget for den kjøleren du har nå. PS. Spenninga bør ikke økes med mer enn 20%. Nå finnes det mange Semproner på 1,8 GHz, men hvis jeg skal tippe så vil jeg tippe at du klarer en plass mellom 2,4 og 2,8 GHz med den der. Lenke til kommentar
hoiseth Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Takk for et kjempe bra svar men noen få spørsmål til hva er HTT-multiplieren og Prime95 ? og hvor skal jeg starte? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Prime95 er et program som får prosessoren til å jobbe 100%. HTT-multiplieren (multiplikatoren) er som navnet sier et tall man ganger med. HTT-bussen er det som kommuniserer mellom prosessoren og resten av komponentene inni PCen (med unntak av ram). HTT-bussen er originalt 200MHz. Gang med HTT-multiplikatoren så finner du ut hastigheten på prosessoren. f.eks 200MHz * 10 = 2,0GHz. Multiplikatoren kan velges i bios, men er begrenset oppad på de fleste prosessorer. Lenke til kommentar
hoiseth Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 men kan du forklare en fremgangs måte som jeg kan lett skjønne..? er ikke no god på dette lism... plzz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Du går bare inn i Bios og finner de riktige verdiene og endrer på de. Her er noen nyttige guider: BIOS-guide for overklokkere Overklokking for nybegynnere - del 1 - del 2 - del 3 - del 4 - del 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå