Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger man vedlikeholde en turbo?

jur72

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en brukt cherokee turbodiesel. Denne har helt til nå vært levert inn til service hvert år. Jeg har aldri hatt turbo før og aner derfor ikke hva den trenger eget vedlikehold. Hadde vært fint om noen her kunne fortelle meg om den trenger å bytte deler eller smøring eller liknenede.

Endret av jur72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Jeg har kjøpt en brukt cherokee turbodiesel. Denne har helt til nå vært levert inn til service hvert år. Jeg har aldri hatt turbo før og aner derfor ikke hva den trenger eget vedlikehold. Hadde vært fint om noen her kunne fortelle meg om den trenger å bytte deler eller smøring eller liknenede.

9284101[/snapback]

Neida, turboen smørest av motorens olje, bare legg til en vane at du lar bilen gå i 15 sekunder på tomgang før du stopper motoren. Da har du fått ned turtallet mye på turboen før oljetrykket forsvinner.

Lenke til kommentar

Hvor viktig er dette om man avslutter i f.eks en 30 sone og litt nedoverbakke? Og ikke minst kanskje en lukeparkering?

Da er jo turtallet på turboen lavt uansett?

En ting til som vel er litt viktig med turbo er at man starter ikke bilen og fliser avgårde på maks turtall før motoren begynner å bli litt lunken! Dette fordi oljen må smøre turboen og dette er ofte litt langt ute i "loopen"`!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det eneste vedlikeholdet du kan gjøre for turboen er å sørge for at motorens kjøle og smøresystem får den servicen det skal ha siden turboen og motoren deler på dette. Skal turboen overhalses/repareres så må dette gjøres av kyndige.

Nøkkeln til et langt liv(for turboen)

1. Følg intervallene for oljeskift og filterbytte (og bruk god olje)

2. Sørg for at kjølesystemet fungerer slik det skal (kjøleveska bør faktisk byttes av og til).

3. Som det er nevnt ovenfor, ta det med ro og ikke ruse motoren kraftig rett etter start, og la motoren gå noen min etter hard belastning slik at turboen får kjølt seg ned før du stopper motoren.

Lenke til kommentar
En ting til som vel er litt viktig med turbo er at man starter ikke bilen og fliser avgårde på maks turtall før motoren begynner å bli litt lunken! Dette fordi oljen må smøre turboen og dette er ofte litt langt ute i "loopen"`!

9297483[/snapback]

Dette gjelder forøvrig alle biler, med eller uten turbo. Jeg kjenner en kar som har både wankelmotor og turbo på bilen sin, og han tror det er bare "tut og kjør" med en gang nøkkelen vris om, selv ved minusgrader. Naturligvis har han gjentatte ganger brukt flersifrede beløp på å reparere motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...