kjakan_mm Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 hei.. er det noen som vet hvor man kan få tak i overgang fra amerkansk "stikkontakt-kobling" til norsk? :-? (litt off-topic kanskje men.. deet er jo tross alt til dataen! ) takker for svar! Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Helst så liten så mulig! (skal inn i kabinettet) Lenke til kommentar
quarkey Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Kanskje en elektriker har? Gå og spør, hvis dem ikke har kan dem sikkert bestille en.. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Er ikke nettspenning/frekvens forskjellig fra Norge og USA? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Sjek clas ohlson eller biltema, de pleier å hya sånt. Forresten må det være en omformer fordi jeg tror de bruker 115v i stedet for vanlige 230v hos oss Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Mener å huske at min far fikk tak i omformer for diverse land hos den lokale elektrikeren her på Kongsvinger, så det er helt sikkert mulig å få tak i Clas Ohlson eller Biltema ville være steder å prøve, ja Lenke til kommentar
bert Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Hei Jeg har en sånn multi omformer ting... Tror den skal takle alle de forskjellige mulighetene, men den er litt stor da... Koster 130,- på Clas Ohlson tror jeg Lenke til kommentar
alos Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 det er 2x110V pumper han skal ha inne i kabinettet, er det ikke bare å seriekoble dem da? Burde ikke det gå fett? ps: bedre topic neste gang kristian? Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Ikke første som sier det, men Clas Ohlson har det. Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 det er 2x110V pumper han skal ha inne i kabinettet, er det ikke bare å seriekoble dem da? Burde ikke det gå fett? ps: bedre topic neste gang kristian? Tviler håkon.. Ledningene er lagd for 110v, men når du seriekobler dem går det 220v igjennom ledningene! Det tåler mest sansynlig ikke ledningene og blir VeLdIg Varme ! Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Hei Jeg har en sånn multi omformer ting... Tror den skal takle alle de forskjellige mulighetene, men den er litt stor da... Koster 130,- på Clas Ohlson tror jeg hvor stor er den?? :-? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Ledningene er lagd for 110v, men når du seriekobler dem går det 220v igjennom ledningene!Det tåler mest sansynlig ikke ledningene og blir VeLdIg Varme ! Tull og tøys. Fysikk og elektrisitetslære er tydeligvis ikke din sterke side? Ikke at jeg bifaller seriekoblingen, men prøv å være litt saklig. Lenke til kommentar
fredriki Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 clas ohlson har det sikkert Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Ledningene er lagd for 110v, men når du seriekobler dem går det 220v igjennom ledningene!Det tåler mest sansynlig ikke ledningene og blir VeLdIg Varme ! Tull og tøys. Fysikk og elektrisitetslære er tydeligvis ikke din sterke side? Ikke at jeg bifaller seriekoblingen, men prøv å være litt saklig. ikke min sterke side? Skal vi kanskje ta en test sammen? Det var foresten ikke jeg som sa det det var en jeg kjenner (en som har opplevd det ) Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Du er jo helt på jordet kjakan_mm! Spenning er det samme som vanntrykket i et vannrør, og vannmengden tilsvarer strømmen. Setter du opp vanntrykket vil ingenting gå galt, ergo så vil ingenting skje om du bruker en annen spenning. Er stygt redd for at du vil tape den testen. Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Du er jo helt på jordet kjakan_mm! Spenning er det samme som vanntrykket i et vannrør, og vannmengden tilsvarer strømmen. Setter du opp vanntrykket vil ingenting gå galt, ergo så vil ingenting skje om du bruker en annen spenning. Er stygt redd for at du vil tape den testen. Du Lasse, hvis du f.eks tar en tynn ledning (tilsvarende de som går til lysdiodene i front av kabinette) og tar 220v på dem. hva skjer da? jo først smelter plasten så begynner det å ryke, så "kan" det begynne å brenne. men så tynne er jo ikke kablene til pumpene da men.. bare som bevis liksom.. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Bevis? Bevis for noe som er helt irrelevant! Det sier seg selv, blir vanntrykket høyt nok sprenger vannrøret. Dette viser egentlig at du ikke vet hva du snakker om, siden du må forklare logiske ting for oss. Lenke til kommentar
kjakan_mm Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 hvorfor sammenligner du alt med vannrør? er det noe som er irrelevant så er det det! Lenke til kommentar
Laka Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Det må tydligvis til fordi du ikke vet hva strøm og spenning er overhode, eller hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Du har bare totalt misforstått forskjellen på strøm og spenning, kjakan_mm. Det kan godt være som du sier at en ledning smelter, men det er ikke pga spenningen. En slik ledning kan du godt sette 10000 Volt på, det skjer ingen ting. Men når du kobler den til noe som trekker strøm, så ryker det når strømmen blir for stor. Hvis det er noe som ryker i det som denne tråden gjelder, så er det pumpene. Ikke ledningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå