InterStellar Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei. Jeg har et hovedkort som kun støtter SDRAM. Derfor ønsker jeg å utvide fra de 256 MB jeg har nå, med ytterligere 512 MB, så jeg ender opp med 768 MB SDRAM. Problemet er at jeg - utrolig nok - aldri har gjort det før. *tenke seg til* Som jeg har forstått det, er det bare å sette i brikkene. Jeg vet hvor slot'ene er. Men må det noe ekstra konfigurering inn i bildet? Må jeg inn i BIOS og sette opp noe der, sånn at jeg kan nyttegjøre meg av det nye minnet? Tar forøvrlig med generell informasjon om min pc: cpu: AMD XP1600 opsys: win XP Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det første du må gjøre er om hovedkortet ditt støtter 768MB med sdram. Det finner du ut om du ser i manualen eller hos produsenten av hovedkortet, så er det nok med 512MB på din pc. Ville tatt ut den gammle og heller brukt en 512MB brikke. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Er bare å sette de på plass, er ikke nødvendig med noe i BIOS.. Bare pass på at du ikke setter rambrikken inn feil vei, men det skal ganske mye til siden det er spor å gå etter. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det er bare å sette inn brikken så er det installert. Du trenger ikke stille inn noe som helst egentlig. (Selv om litt tweaking i BIOS kan være greit for maks ytelse ) Den informasjonen vi trenger er hvilket HK du har... Lenke til kommentar
Richard`n Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Husk å sette den "største" brikken i første slot osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det er en enkel oppgradering ja. Siden du har en XP-prosessor kan jeg nesten garantere at hovedkortet støtter 512MB-brikker. Finn ut hva hovedkortet heter (produsent og modell) og slå det opp på nettet. Da kan du helt sikkert finne ut om det støtter 512MB-brikker. Så bestiller du en brikke (koster fra 426kr hos datorbutikken ) Åpne kabinettet, finn frem til den andre ram-brikken og sett den nye i det ledige sporet ved siden av. (Du finner ut av riktig vei siden det bare kan settes inn den ene veien) Bare trykk brikken skikkelig inn slik at låse-armene på siden sitter helt inn mot brikken. Så lukker du kabinettet og starter opp, du trenger ikke gjøre noe som helst mere for alt virker og maskinen skjønner at den har mere ram. Lenke til kommentar
Loki Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei har tideligere brukt 3x256 pc166 sdram på abit kt7a-raid og en t-bird 1.4/266 og det funka bra det.... Så lenge hovedkort støtter det da, like brikker skal vel være best men det er jo mange som " mixer " og det går jo bra det og da.... Lenke til kommentar
InterStellar Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Husk å sette den "største" brikken i første slot osv. Åpne kabinettet, finn frem til den andre ram-brikken og sett den nye i det ledige sporet ved siden av. Motstridende informasjon. Hvem skal jeg høre på? (Hva kan evt. skje som jeg hører på feil person her? ) Og hvor finner jeg ut hvilket hovedkort jeg har? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Ingenting. Det vil fungere like bra i begge tilfellene (i følge meg i hvertfall) Det spiller egentlig ingen rolle hvilken rekkefølge de står. (Jeg kan jo nevne at enkelte ekstrem-overklokkere mener at brikkene bør stå i bestemte posisjoner, men det er ikke noe å tenke på i vanlige systemer.) Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det verste som kan skje er at PCen ikke vil starte. Ikke noe vil bli ødelagt. Og hvor finner jeg ut hvilket hovedkort jeg har? Tja, du kan åpne PCen og ta en titt på hovedkortet. Det står gjerne noe på det her og der Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det verste som kan skje er at PCen ikke vil starte. Ikke noe vil bli ødelagt. Hehe.. Vi klarer visst ikke å gi noe entydig svar her.. Jeg foreslår at du sjekker online-manualen til hovedkort-produsenten og ser om det står noe spesiellt om rekkefølge og størrelsen ram-brikker der. Da får du i hvertfall et svar til å stole på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå