teho Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Hei, Jeg har bygget meg ny maskin i går kveld. Alt er vel og bra bortsett fra CPU-vifta som uler som en jetmotor. Den har fine kritikker på komplett sine sider så jeg ble overrasket over støynivået. Den skal holde 17db men er heller 71db. Jeg ser vifta går på rundt på ca 1780 omdreininger og cpu temp er 30 grader. Jeg har satt bios til å kjøre på silent mode i forhold til viftene og 60% hastighet. Men ingenting hjelper. Kabinettviftene kjører i underkant av 1000 omdreinginger. Er det noen som har noen ide om hva jeg gjør nå? Jeg vet ikke om det er feil innstilling noe sted eller om det er vifta som er problemet. Jeg har disse komponentene. (Klikk på linkene) Asus P5K Deluxe, Thermaltake Golden Orb II vifte, Lian-Li PC-V1100BPLUSII kabinett, Intel Core 2 Quad Q6600. - Terje Endret 15. august 2007 av teho Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Dersom den opprinnelig skal holde 17dB ved full flyt så kan det jo hende at det er noe feil med vifta - dårlig kulelager ellerno? Send en mail til webshoppen du kjøpte den i, slike ting er så billige at det kan godt hende at de bare sender deg en ny en uten at du behøver å opprette retursak på den .. Lenke til kommentar
teho Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Må en ha viftekontroller for å styre hastigheten på viften eller vil det kunne reguleres fra hovedkortet? Jeg endrer i min bios men det er ingen forskjell på hastigheten. CPU vifta går på maks. 1780 rpm, de andre på ca. 1000 rpm. Det ene viftepunktet viser ca. 1000 i bios men i software som følger med viser den 16800rpm! De andre punktene viser samme som i bios. Alt er stille bortsett fra CPU-vifta som bråker skikkelig på maks hastighet som den nå er hele tiden. ---- oppdatering Oppgrderte bios til versjo 0404 og eneste forskjell er cpu som nå viser 10 grader høyere! Ellers er det null reaksjon på vifteinnstillinger, samme hastighet uansett. Endret 16. august 2007 av teho Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Prøv å instalere speedfan se om det virker Lenke til kommentar
teho Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Prøv å instalere speedfan se om det virker 9296816[/snapback] Det hjalp ikke. Kan det hele skyldes at vifta ikke støtter prossesoren eller hovedkortet? Endret 17. august 2007 av teho Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Thermaltakes vifter er langt unna oppgitt. Kjøpte selv en systemkjøler fra TT (SL1), den var og 17, men hørtes mer ut som 30. Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 kansje du burde kjøpe ny vifte er antakelig vis noe gærent med din Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 1700rpm er LITE. Ikke klag på den farten. Dessuten: vifter er dumme. De får strøm; de snurrer. De kan på ingen måte være "ukompatible" med din hardware. Denne viften høres simpelthen ut som feilproduksjon, om den bråker på 1700rpm. Den skal knapt høres på den farten Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Har en TT NB kjøler og den bråker noe sykt og ikke sånn som normalt! den er 4 uker gammel...! 17dB...tipper den kommer opp i 30-40dB! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Dere har vel ikke kobla den rett på 220V? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Dere har vel ikke kobla den rett på 220V? 9325449[/snapback] jo, såklart! Du var da smart! Var det virkelig nødvendig å poste? uansett...vifta mi er nok ikke helt god altså! sender min tilbake for å få ny(TT extreme spirit II) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå