agalate Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Jeg har mottatt faktura fra en butikk hvor jeg har kjøpt varer på fakturabetaling. Av grunner jeg ikke har behov for å gå inn på har betalingen blitt utsatt, og jeg har fått annen gangs purring fra butikken. Det som overrasker meg med denne purringen er at de har lagt til et purregebyr på kr 200 - har de lov til det? Dette er jo bare annen gangs purring, hvor fakturaen ikke har gått til inkasso. edit: leif Endret 15. august 2007 av agalate Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Første gangs purring er på 10% av inkasso gebyr. Altså 56,- kr. Vil tro at de etter dette kan enten sende til inkasso, eller ta noen andre gebyr. Tror nok du bare må finne deg i det, skulle likt å se det firmaet som bruker feil gebyrer sånn. Skal litt til for at de kan gjøre det lenge isåfall. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Første gangs purring er på 10% av inkasso gebyr. Altså 56,- kr. Vil tro at de etter dette kan enten sende til inkasso, eller ta noen andre gebyr. Tror nok du bare må finne deg i det, skulle likt å se det firmaet som bruker feil gebyrer sånn. Skal litt til for at de kan gjøre det lenge isåfall. 9283939[/snapback] Lånekassen tar vel 250 kr ved 1. gangs purring.... ikke noe å klage på Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Lånekassen og nrk (i forbindelse med tv lisens) har unntak fra vanlig regelverk om purregebyr. Jeg fant følgende på wikipedia Purregebyr tillegges et krav som er forfalt til betaling. Purregebyret ved første og andre varsling kan være på maksimalt 1/10 av inkassosatsen. Inkassosatsen fastsettes hvert år i Forskrift til inkassoloven. Altså ut fra det har de ikke lov å ta mer enn 56+56=112 kr i purregebyr på andre varsel... Med andre ord purregebyr for første purring + purregebyr for andre purring. Ta det opp med butikken du. De prøver seg muligens på en spansk en? Endret 15. august 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå