Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan feilsøker jeg

Anbefalte innlegg

Hei

Her om dagen to PC'en min kvelden. Når jeg trykker på startknappen, starter CPU viften og kabinettviften. Etter det skjer det ingen ting. Det PC'en var i bruk da den tok kvelden, og den rett og slett bare døde !?!

Mobo: Asus K8N

CPU: AMD 64 Socket 954

Ram: Husker ikke, men sikkert noe billig greier.......;-) (2X512mb)

Hvordan skal jeg gå frem for å feilsøke. Jeg har ikke tilgang til nye deler for å sjekke, uten at det vil koste penger.......

Eller er alt håp ute?

Problemet er at HD'er og DVD'er kobles via ATA, ikke S-ATA. Jeg har AGP skjermkort, jeg har 4 PCI enheter etc. etc. etc.

Det ser ikke ut som om det er mulig å finne et nytt hovedkort med ATA kontakter til 4 enheter og AGP slot til skjermkort lenger. Det er også vanskelig å finne hovedkort med 4 PCI spor.

Jeg vil nok ikke ha noe problemer med å anskaffe meg nytt MOBO, ny CPU og ny RAM hvis dette finnes.

Jeg tar gjerne i mot tips for feilsøking, og for hvilke alternativer jeg har når det gjelder nye deler. (hvilket MOBO, CPU og RAM?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om alle kabler sitter godt og at ingen kort har sklidd ut av plassen sin. Ta de ut og plugg de inn igjen. Det hender at kort som står litt i spenn kan skli ut etterhvert.

Koble maskinen av strømmen

Start med å koble av alle enheter inkl ram men la skjermkortet være og se om det blir noe liv.

Hvis ja så begynn å plugge sammen en etter en og se når det butter.

Hvis nei så er det ikke så mye mer du kan sjekke uten reservedeler.

Vær systematisk så du ikke hopper over noen ting underveis. Og sørg for å ikke frese komponentene ved å gi det statisk støt. Jeg pleier å holde i kabinettet før jeg tar i tingene.

Lykke til.

Lenke til kommentar

hei

For et par uker siden skjedde det samme med meg som det du beskriver. Siden det var sommerferie har jeg ikke orket å tenke på det før nå, så jeg surfet litt her og fant din post.

Mobo: Asus K8N

CPU: AMD 3400+

Ram: noe billig greier - 2X512mb

Kvelden før det skjedde husker jeg at jeg så at et virus hadde installert en ny skjermsparer hvor det sto: 'the matrix has you', men jeg tenkte det ikke var så farlig. Dagen etter startet ikke pc-en. Alle vifter lyser og spinner - men ingenting skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...