Gå til innhold

IB- linje = Helvete?

Hashtægg

Anbefalte innlegg

Jeg var så uheldig at jeg greide å tukle til realfagsplassen min på en skole, så nå skal jeg gå IB- linja..

Jeg har drivd av å lest litt rundt på nett, på diverse utenlandske forum ol og der virker det på meg som om IB er helt forferdelig. Det er alt for mye å gjøre, og alt for lite tid + at man må jobbe hele ferier. I tillegg er alt mye vanskeligere enn på de mer "vanligere" linjene. Jeg trenger bra karakterer for å komme inn på det jeg vil etter vgs, og noe sier meg at jeg ikke vil få særlig bra om IB er så ille..

Så lurer på om det er noen her som har gått IB-linja (vgs) som kan fortelle litt, om det virkelig er så ille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke IB er så forferdelig egentlig. Hadde IB linje på den skolen vi gikk på, og i følge noen lærere som foreleste på begge linjer var IB relativt oppskrytt.

For eksempel mente fysikk læreren min i 3FY at nivået i fysikk var bedre hos oss enn på IB.

Da jeg gikk på vgs var kravet til % andel riktige svar for å få 7er (beste karakter på IB) lavere enn for å få 6er på vanlig norsk vgs.

At du må jobbe hele tiden på IB ligger nok mer i at de som velger denne linja er "litt" unormale, de vet som oftest hva de vil studere videre og som oftest er dette i utlandet (derfor de tar IB). Dermed ønsker de selvfølgelig å gjøre en så god innsats at de kommer inn på "drømmestudiet".

Edit: Dog vgs skolen jeg gikk på var nok litt mer "nerdete" enn vanlige norske vgs. (Blant de 10. beste i landet) Så det kan jo også være derfor at mitt intrykk av IB ikke er at det er så mye verre en vanlig vgs.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

International Baccalaureate

In the IB programme students are required to study the humanities as well as social and experimental sciences. Three of the total six subjects are to be studied at high level (HL) i.e. 5 lessons a week. The other three subjects are studied at standard level (SL) i.e. 3 lessons a week.

Books and teaching materials are in English, and also examinations and essays are to be written in English (except when studying your mother tongue or a foreign language which is not English).

To achieve an IB Diploma, there is a minimal requirement of 24 points, and completion of exams in all 6 subjects. The grading system is from 1-7, with 7 being the highest.

In addition to the above, students have to write an extended essay of no more than 4000 words, on a topic of their choice. This essay is worked on under the supervision of a subject teacher. All students must take part in a Theory of Knowledge (TOK) course which is assessed through a presentation and essay. TOK is a course that examines the origins and validity of various forms of knowledge.

IB is not just about taking exams. It is also based on the goal of maturing and developing other parts of the student’s personality. CAS is part of the IB programme, and it means that you have to take part in extra-curricular activites outside school. You must cover all three aspects of the CAS course i.e. Creativity, Activity and Service to the Community.

Lenke til kommentar
Tror ikke IB er så forferdelig egentlig. Hadde IB linje på den skolen vi gikk på, og i følge noen lærere som foreleste på begge linjer var IB relativt oppskrytt.

For eksempel mente fysikk læreren min i 3FY at nivået i fysikk var bedre hos oss enn på IB.

Da jeg gikk på vgs var kravet til % andel riktige svar for å få 7er (beste karakter på IB) lavere enn for å få 6er på vanlig norsk vgs.

At du må jobbe hele tiden på IB ligger nok mer i at de som velger denne linja er "litt" unormale, de vet som oftest hva de vil studere videre og som oftest er dette i utlandet (derfor de tar IB). Dermed ønsker de selvfølgelig å gjøre en så god innsats at de kommer inn på "drømmestudiet".

Edit: Dog vgs skolen jeg gikk på var nok litt mer "nerdete" enn vanlige norske vgs. (Blant de 10. beste i landet) Så det kan jo også være derfor at mitt intrykk av IB ikke er at det er så mye verre en vanlig vgs.

9284877[/snapback]

Takk for svar. Vel, det at du gikk på en riktig nerdeskole kan spille inn en faktor.

Det jeg er mest redd for er at jeg får dårlige karakterer, noe som ville ødelagt for meg.Og da må man jo jobbe mer, og jeg vil ikke ende opp med en som bare sitter inne med skolearbeid :hm:

Lenke til kommentar

Gikk på IB-linja, ble ferdig nå i Mai. Husk at IB er på Engelsk, alle fagene, untatt Norsk da. Ville si at IB er noe vanskligere en vanlig VGS, og ja, det er mye mer og gjøre en VGS, mye mer obligatoriske skrive oppgaver i de forskjellige fagene, som sendes til andre lærere i verden for evaluering. Uansett, for å få levert inn alt dette så må du legge inn en del arbeid uansett, ikke bare folk som er "skoleflinke" (og tro meg, der jeg gikk var det mange som ikke var flinke, men de datt ut nesten alle sammen). Men oppgavene som skal leveres inn er ikke alt for ille, f.eks. i Norsk så har du bare to 1500 ord essays pluss en obligatorisk muntlig eksamen. Og ja, for å ha sagt det, skriftlig eksamen er obligatorisk i nesten alle fag, med få untak (eneste fag på skolen vår uten skriftlig var Theatre Arts, men der hadde vi til gjenngjeld mye mer skriftlige innleveringer pluss en vanskelig muntlig.)

Edit: Når det gjelder karatkerer, så regnes det over til en sum, maks 45. Minimum for å bestå er 24, og når disse blir omregnet til Norsk karakter skalaer, så er 24 IB poeng = gjennomsnitts karatkeren på Norsk VGS, noe som betyr at du ikke trenger så alt for høy poeng sum i IB for å ligge på nivå med Norske elever oppe i 4-5. Og ha matte og to naturfag dytter også poengummen godt opp.

Endret av Gonzolaz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nettopp begynt på IB, og synest det er heilt greitt. Me slepp eksamen før i 3. klasse! Blir ein del meir skulearbeid, men det gjer ingenting. Rådgjevaren vår advarte oss mot at me måtte jobba meir enn på vanleg line, så me visste kva me gjekk til. På vår skule blir vel IB-elevane sett på som "nerdar", men det er og mange "populære" som går på IB. Uansett, eg synest IB er betre for dei som vil studere utanlands seinare (som meg), for då får du forberedt deg betre, når det gjeld arbeidsmengda og nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...