Gå til innhold

Anlegg i stua, hva skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal til å kjøpe meg ny TV, og tenkte at jeg like godt kunne oppgradere på høyttalerfronten mens jeg er i gang. Jeg skal etter hvert skaffe meg et sourround-anlegg, men avhengig av hvor mye det koster, kan det hende at jeg starter med fronthøyttalere og forsterker, og utvider med senter-, sub og baknøyttalere etter hvert.

Fronter: Jeg har forstått at mange anbefaler Dynavoice F6, men på Komplett sine nettsider står det ikke noen pris på produktet, og jeg finner heller ikke noen "kjøp"-knapp. Er det noe annet sted jeg kan forsøke å få tak i disse? Hvor mye koster de?

Forsterker: jeg bør vel helst ha en 5.1 eller 7.1-forsterker, uansett hvor mange høyttalere jeg kjøper først, for å kunne bygge på i stedet for å bytte ut når jeg fullfører sourround-settet.

Er det noe mer jeg trenger? Jeg ser at flere på komplett sine nettsider anbefaler bruk av spikes, bør jeg gå for dette også?

På forhånd takk for all hjelp

Petter Brodin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefalinger kommer jo an på din prisramme. Når det gjelder Dynavoice får jeg inntrykk av at de er sterkt oppskrytt (les bl.a. på hifisentralen.no) Til mer seriøs hjemmekino er det mange som liker Klipsch pga. at de som regel er lettdrevne, har mye dynamikk og punch.

Spikes er ikke et must, mange har også gode erfaringer med pads.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt, og kommet frem til at 2k-3,5k for receiver/forsterker bør være nok. Bør jeg ha forsterker eller receiver? Er forskjellen kun radio, for det har jeg i så fall fra før. Til forsterkeren skal det kobles til radio, CD-/DVD-spiller og kabel-TV. Skal kabelen fra kabel-TV gå først inn i TV-en, og så videre til forsterkeren, eller motsatt?

Edit: nå ser jeg at dynavoicen har kommet tilbake med pris på Komplett sine nettsider. Det kan hende at jeg går for disse etter hvert, men jeg har ikke bestemt meg ennå.

Editedit: 1200,- for frakt til Bergen? Lite aktuelt.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Skal vi se nå.

Reciever eller forsterker, ja, eneste forskjellen er at recievere har integrert radiomottaker.

Men de aller fleste hjemmekinoforsterkere i den prisklassen du er ute etter er merkelig nok recievere.

Så belag deg på å kjøpe reciever.

Forskjellen ellers er så godt som ikke-eksisterende, så ikke bry deg om at det er reciever.

Mest sannsynlig klarer du deg med DENON AVR-1306, som koster 2700.

Skulle du føle du trenger noe bedre, så må du nesten opp en tusenlapp, opp til 3700. Og da lander du på enten Cambridge 540R v.2 eller DENON AVR-1707.

Av de to, så er nok Cambridge den kraftigste, hvis det er rene krefter du går etter.

DENON har større display og designet er litt mer "normalt".

Ingen av dem har HDMI, men så trenger du heller ikke overføre bilde til en forsterker.

Hvordan du skal koble dette kommer helt ann på dekoderen som du bruker til TVen.

Sansynligvis kan du bruke HDMI mellom dekoderen og TVen, og kjøre lyden på vanlige RCA Phono plugger.

Har vært borti en dekoder som kun ga surround ut via optisk kabel, så det kan bli litt kluss å koble til, avhengig av dekoderen.

CD\DVD spiller kobles slik at du sender bilde til TVen, og lyden til forsterkeren.

Har du HDMI på DVDen, så koble den rett til TVen, så kan du få lyd der også.

Om du vil bruke lyd på TVen, når du ser DVD, så må du strekke en kabel fra DVD spilleren til TVen, og da holder det med vanlig sterolyd. Derfor kan du bruke vanlige phonokabler.

Alt kommer egentlig ann på dekoder og TV.

Dynavoice har fått alt fra skryt til slakt, så jeg vet ikke om jeg ville kjøpt de.

Dali Concept 6 er et par hakk dyrere, men så spiller de mye penere og bedre.

Om 4400kr blir for dyrt, så kan du kjøpe noen litt rimeligere høyttalere fra Argon.

Argon 7240 er bedre enn Dynavoice F6, men koster 3000kr.

Og for å være erlig, så synes jeg du bør legge i de ekstra kronene for Dali Concept 6, for det er mye bedre høyttalere.

Vil du ha noe enda litt bedre enn Concept 6, så har du B&W DM309. Flotte høyttalere som skal kunne underholde deg mye og lenge.

Om du har eller tar deg råd til å kjøpe alt på en gang, så ser du noen gode pakkeløsninger HER.

Dali Concept 6 pakken gir veldig mye for pengene, og skal fint kunne drives av DENON AVR-1707 eller Cambridge A540R v.2.

Om DENON AVR-1306 klarer det er jeg ikke helt sikker på.

Jo, den klarer det, men du vil drive den ganske hardt for å få skikkelig volum.

B&W DM300 pakken er enda råere, men krever også litt av forsterkeren.

AVR-1707 og A540R v.2 kan bli akkurat litt små når du føler for å riste litt i veggene.

Derfor bør du da kjøpe en noe kraftigere forsterker.

Håper det var til litt nytte ;)

Lenke til kommentar

Nå har vi bestilt demo på HiFiklubben av Dali Concept 6-pakken og alle tre forsterkerene. Vi kommer nok bare til å gå for de to frontene først, men vi vil gjerne prøvespille med alt for å se at forsterkeren (lommeboka har mest lyst på AVR-1306, uavhengig av hva vi egentlig har lyst på :p) klarer å dra hele herligheten når vi en gang ender opp med å kjøpe resten av settet.

Hva mer er det vi trenger? Kabler? Spikes? Plugger? Noen tips før vi går for å kjøpe, og selgeren prakker på oss mer enn det vi har bruk for? ;) Jeg har styring på kablene som skal fra radio, PC, DVD-spiller etc., (signalkabler?) men jeg vet for eksempel ikke hva som trengs til høyttalere.

Lenke til kommentar

Med høyttalerkabel til rundt 50 kroner meteren får du greie kabler. Striden om kabler utgjør forskjell i lyden som kommer ut av anlegget pågår enda, så hvis du har mulighet så tester du med en 3-4 forskjellige kabler og tar den som høres best ut - vil tro din bedre (? :p ) halvdel kan være behjelpelig på det området, bare pass på å gi så lite informasjon som mulig for å få et mindre farget intrykk.

Spikes trenger du strengt tatt ikke med mindre du sliter mye med resonanser og litt vibrasjoner i høyttaleren, men spikes er spikes spør du meg. Det eneste en spike skal gjøre er å minske kontaktflate mellom høyttaler og underlag slik at resonanser har vanskeligere for å forplante seg. Dette hjelper med å få en strammere bass (tar bort mye av buldrebassen) , og i mange tilfleller en mer fremhevet mellomtone, spesielt hvis høyttaleren er 2-veis. Det er mye som kan brukes for å gjøre samme nytte som spikes, jeg har selv god erfaring med noe så simpelt som små nøkkelringer, og en type stiv skumgummi som jeg bruker nå.

Bananplugger o.l. trenger du ikke med mindre du skal flytte voldsomt på anlegget, det hjelper ihvertfall ikke på lyden hvis signalet skal gå igjennom enda en liten dings på vei til høyttaleren. Bananplugger er etter min mening kun for pynt og brukervennlighet.

Jeg vet ikke om det følger med Concept 6, men jeg kan anbefale portplugger av skumgummi for å redusere mer av buldrebassen OG gjøre dem mer plasseringsvennlige ettersom de har bassrefleksporter på baksiden. Med portene på baksiden blir de fort lite glad i å stå nær veggen og du vil ende opp med denne berømte buldrebassen.

Lenke til kommentar

Som nevnt, spikes er nok ikke nødvendig.

Skumgummiplugger _pleier_ å følge med høyttalerene, da disse er tilpasset bassrefleksporten.

Kablene behøver ikke koste alt for mye, QED Orginal er en veldig god kabel til 35kr per meter.

Mer trenger du strengt tatt ikke.

Hvordan du skal koble subben er jeg ikke helt sikker på, men jeg antar at forsterkeren har en dedikert sub-utgang, uten at jeg har tatt meg bryet med å sjekke; de fleste surroundforsterkere har dedikert subwoofer utgang.

Men legg merke til at dere sparer 1890kr på å kjøpe pakken, det er GRATIS bakhøyttalere og kabler til dem, hvis du kjøper samlet i stedenfor å kjøpe litt og litt.

VET det er mye penger, men etterhvert er du glad du kjøpte samlet og sparte nesten 2000kr.

Tviler på at de forskjellige høyttalerene detter så mye i pris etterhvert at du sparere like mye på den måten.

Lytt nå uansett først på høyttalerene og se om dere liker dem. ;)

Lenke til kommentar

Forsøk gjerne med receivere i flere prisklasser før du bestemmer deg. Enkelte høyttalere har behov for mye kraft før de "løsner". Har ikke hørt disse Concept 6, men det er sikkert flotte ht. Min erfaring med Dali er at diskanten kan låte litt skarpt/lyst men dette er også avhengig av kildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...