Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

nybygd pc problemer

Anbefalte innlegg

Hei, har bygd ny pc og har følgende problem:

psu vifte og kabinett vifter startet og alt virket ok, bortsett fra at jeg ikke fikk

signal til skjermen, har tatt ut batteriet flere ganger og byttet om på minnebrikker

osv, men fortsatt ikke noe signal.

Men plutselig ville ikke noen ting starte, alt er svart.

Kan psu ha tatt kvelden?

Hvordan kan jeg sjekke at komponentene virker? har ingen annen pc

og prøve de i.

Har følgende komponenter:

hk:

GIGABYTE GA-P35C-DS3R DDR2/DDR3

cpu: e6750

Strømforsyning: Seasonic S12 Strømforsyning 600W 120mm

Skjermkort: Geforce 8800gts 640mb

Minne: Kingston HyperX 2GB 800MHz DDR II DIMM

Har sovet dårlig inatt :(

Endret av Masterorion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig du trenger en biosupdate for at hovedkortet skal kjenne igjen CPU.E6750 er helt ny og ikke alle hovedkort "finner" den pga at den ikke er i bioslista.Jeg måtte gjøre det på mitt Gigabyte 965P-DS3 r3.3.(måtte skaffe meg en "gammel" CPU til å flashe med.Kan seff være noe annet du sliter med men gå inn på Gigabyte hjemmeside for hovedkortet ditt og sjekk CPU/BIOS support.

Lenke til kommentar

Sjekka nå på gigabyte at versjon 1 ikke støtter 6750 prosessor, så da

er altså den eneste muligheten for og få oppdatert biosen å få satt i en prosessor som biosen støtter og så oppdatere?

tungvint!!

Er det noen som vet om det er noen måte å sjekke om hk er defekt da?

Lenke til kommentar

Du har to muligheter.

1.skaff deg en billig kompatibel CPU og flash bios selv.

2.Send inn hovedkort til forhandler å la de update bios for deg.

For å finne ut om hovedkort er defekt trenger du også en CPU så alternativene er vel ikke så mange.(vær ops på at noen av de "eldre" CPU,ene også trenger biosupdate for å funke så sjekk den lista hos gigabyte før du kjøper en CPU og gjør det selv.)

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Har nå bestilt en billig celeron prosessor som er kompatibel til 369 kroner.

Så da får vi håpe at vi får skjermbilde.

Har lest at man kan teste om HK virker ved å ta det ut, legge det på antistatisk

pose el og koble til strøm osv og den grønne lydutgangen.

Stemmer det?

Lenke til kommentar

Eneste du oppnår ved å la hovedkortet ligge på ei bordplate er å eliminere kortslutningsfeil fra kabinettet.(feks at en slik "avstandsbolt/spacer" stikker opp på feil plass og lager kortslutning.)Ellers er jeg ganske sikker på at du må ha en CPU for å teste om det virker som det skal.Husk å resette CMOS igjen før du fyrer opp den Celeron CPU,en.Og så får vi håpe ikke det er rammen som er årsaken.Aner ikke hvordan de Kingston brikkene er.Jeg kjører 4 GB av disse

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312023 og det går helt mega.Så også i manualen at du må ha CPU med 800Mhz bus for å kjøre minne som er 800Mhz slik som Kingston minnet du har valgt,men det er jeg 95% sikker på at den Celeronen har.Lykke til. :thumbup:

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Håper det ikke blir bruk for det da :p

Får prosessoren imorgen, så da får vi se.

Men siden det går ann å oppdatere bios fra windows, så går det vel greit

å oppdatere bios etter jeg har lagt inn OS, og så bytte cpu og resette CMOS?

Kanskje litt mer lettvint enn å flashe bios, siden jeg ikke har "floppydisk"?

Og er det ellers noe jeg må passe på å gjøre/ikke gjøre?

Ellers tar jeg imot alle tips med stoor takknemlighet :)

Lenke til kommentar

Du skal kunne update fra USB minnepenn hvis du mangler floppy.Kan være litt risky å bruke windows.En risk er det uansett.Jeg la biosfila på en floppy og trykte end i oppstarten så starter det innebygde flashprogrammet til hovedkortet.etter flash valgte jeg shutdown og resatte cmos før oppstart igjen.det gikk glitrende på mitt.(sørg for å være brennsikker på at du laster ned riktig biosfil,noen kort fins i "oppgraderte" versjoner så det er lett å ta feil.se etter om ditt kort har forsjellige rev, utgaver.)

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd en kompatibel p-4 prosessor, og det er fortsatt null signal til skjermen. har også prøvd ett eldre pci skjermkort, med like dårlig resultat.

Lukter det ødelagt hovedkort kanskje?

Ser også at den usb saken som mottar signal fra trådløs mus/tastatur heller ikke lyser, noe den gjør med mine andre maskiner.

Men cpu vifta starter jo, men det gjør den kanskje uansett?

Lenke til kommentar

Når du bytta CPU,så du etter at ikke noen av pinnene nedi sokkelen på hovedkortet var bøyd eller noe ?Har du mulighet til å få lånt en annen type rambrikke å teste med ?Hvis du hadde 2 brikker,prøv med en og i forsjellige spor.Resett Cmos hver gang du flytter rammen.Går det så galt at du må sende inn hovedkortet så husk å be de update bios for deg med det samme det er inne eller du får nytt hvis det skulle vere defekt.Kjipe greier :cry: men vi gir oss ikke.!

Prøv også å starte opp uten noe usb koblet til samt koble av kabinettvifter som er koblet til hovedkort.Bruk mus og tastatur med vanlig kabel.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Fikk fiksa det igår, gjorde susen med en p4 prosessor jeg fikk lånt (helt gratis).

med litt krangling med vista fikk jeg også uppdatert biosen også, fordi ikke biosen fant filen på usb minne.

Så nå funker det meste så langt.

Men finnes det noen gratisprogrammer som viser prosessor temp i windows vista 64?

Må sende en stor takk til loddebolten for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...