Gå til innhold

Netshop Q6600 stepping?


T2

Anbefalte innlegg

@TL1000, har du prøvd med noe annen tempmåler på dette oppsettet?

Akkurat Speedfan viser faktisk ca 15 grader mindre enn alle de andre kjernetemps målere jeg har prøvd på min Quad. Med mindre du sitter utendørs syns jeg det ser ut som det er tilfelle hos deg også for å være helt ærlig.

Utover det har jeg den samme holdningen til disse temperaturavlesningene, de er i beste fall veiledende ;)

 

Blir spennede å se hva du får til med den da, er jo en bra start ut fra V-core det du har der. Forøvrig vet jeg ikke om det rammer deg og ditt hk, men for mange av oss andre er det bare nyeste cpu-z beta som viser riktig V-core når man kommer litt opp fra standard. Så om det begynner å avvike kan du jo prøve den. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På CPU blokka mi ser jeg at det er en slik firkant etter hvor kjølepastaen har blitt presser "hardt", så det har satt merke..

 

Dette har jo noe med at enten CPU blokka er ugjevn eller CPU er ugjevn. Men kan ikke se det med vinkelmåler..

 

Må jeg nesten bare kjøpe en annen kjøler? Noen forslag til kjøler? Vil helst ha en som ikke lager for mye støy, men kjøler bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det med 15 grader forskjell er en kjent issue.

Og det gjelder *Core* temps.

Core-temp sensor er en merkelig sak.

Det registeret viser en offset fra TJujnction, dvs. kun en ren teoretisk tallverdi, like ille (om ikke verre) enn andre tallverdier for andre sensor(er) på CPU/hk.

Dvs.:

Dersom software (CoreTemp 0.94/0.95), Speedfan, Evererst..osv antar "feil" TJunction så vil man se 15 grader forskjell mellom en programversjon og en annen.

Og ja, jeg sitter på en rom med åpent vindu,. og sørger for kald luft inn i kabinett (åpen sidedør). Og det var rett etter oppstart (nå er temps ca. 5-8 grader høyere).

Og det er "mid-end->high-end" vannkjøling.

 

Edit:

Rettet feil ordbruk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det med 15 grader forskjell er en kjent issue.

Og det gjelder *Core* temps.

Core-temp sensor er en merkelig sak.

Det registeret viser en offset fra TCaseMax, dvs. kun en ren teoretisk tallverdi, like ille (om ikke verre) enn andre tallverdier for andre sensor(er) på CPU/hk.

Dvs.:

Dersom software (CoreTemp 0.94/0.95), Speedfan, Evererst..osv antar "feil" TCaseMax så vil man se 15 grader forskjell mellom en programersjon og en annen.

Og ja, jeg sitter på en rom med åpent vindu,. og sørger for kald luft inn i kabinett (åpen sidedør).

Og det er "mid-end->high-end" vannkjøling.

9366692[/snapback]

 

uansett så ville jeg tro at 18 grader var feil. ville tro kjøleblokken din var varmere enn det til og med. det kan du vel måle rimelig greit..?

Lenke til kommentar
Det med 15 grader forskjell er en kjent issue.

Og det gjelder *Core* temps.

Core-temp sensor er en merkelig sak.

Det registeret viser en offset fra TCaseMax, dvs. kun en ren teoretisk tallverdi, like ille (om ikke verre) enn andre tallverdier for andre sensor(er) på CPU/hk.

Dvs.:

Dersom software (CoreTemp 0.94/0.95), Speedfan, Evererst..osv antar "feil" TCaseMax så vil man se 15 grader forskjell mellom en programersjon og en annen.

Og ja, jeg sitter på en rom med åpent vindu,. og sørger for kald luft inn i kabinett (åpen sidedør).

Og det er "mid-end->high-end" vannkjøling.

9366692[/snapback]

 

uansett så ville jeg tro at 18 grader var feil. kjøleblokken din er vel varmere enn det. kjapt å måle hvis du har en temp sensor liggende..

 

EDIT: Jeg roter veldig nå.. legger meg så jeg ikke ødelegger posten helt..

Endret av gmailrocks
Lenke til kommentar

Uansett, det beste er nok å feste en temperatursensor enten på siden av IHS eller mellom IHS og kjøler (den siste krever vel at du freser et lite tynt spor inn i kjøler/IHS.

 

Uansett, jeg som sikkert mange andre stoler ikke på de temperaturene, men de er greie å sammenligne med.

 

Men 18 grader er uansett unormalt lite. Greit nok at du har god vannkjøling, men med mindre det er 7-8 grader varm luft som blir blåst gjennom radiatoren.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Uansett, det beste er nok å feste en temperatursensor enten på siden av IHS eller mellom IHS og kjøler (den siste krever vel at du freser et lite tynt spor inn i kjøler/IHS.

 

Uansett, jeg som sikkert mange andre stoler ikke på de temperaturene, men de er greie å sammenligne med.

 

Men 18 grader er uansett unormalt lite. Greit nok at du har god vannkjøling, men med mindre det er 7-8 grader varm luft som blir blåst gjennom radiatoren.

9366758[/snapback]

 

Vennligst les følgende i innlegget mitt lenger oppe en gang til, og så stopper vi mer spekulering om temperaturer:

 

Jeg tar kun tempangivelser rapportert via software som retningsgivende for mitt system.

 

Du trenger ikke bekymre deg over at 18 grader coretemp i ett rom på 20 grader er en tallverdi og ikke faktisk temp. :)

Det er ikke så veldig lurt å henge seg altfor mye opp i temperaturer andre viser til for sin "rigg". Man kan fort bli frustrert/bruke for mye tid på å bekymre seg over tallverdier.

Og ja, en tempsensor (kalibrert) montert på strategisk rett sted (eller en IR-sensor) vil vise mer realistiske temperaturer.

Det finnes dog Bios/hk som viser noenlunde realistiske/rett temperaturer utifra mine relativt få empiriske forsøk (en tid tilbake).

Men:

Ikke la denne tråden bli enda en tråd om høye/lave temperaturer for en gitt CPU.

Vi har "ett par" andre tråder for de som vil bruke tida på det. :)

 

Edit:

Tar det litt piano. Har nå økt til 3.3Ghz @ 1.3875VCore.

Legger ved ett par screenies (Cinebench og Prime95).

Det blir fort varmt når alle 4 cores går for fullt. Vann/radiator varmes opp til rundt 35 grader. Yesico'n viser opp mot 180w på full load (ca. 30w mer enn E4300'en på samme VCore).

post-40756-1188170247_thumb.jpg

post-40756-1188170309_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...