Torsph Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Bra pc du har da. Funker ikke som den egentlig skal funke. 9342776[/snapback] useriøst svar, trenger ikke svare hvis du ikke har noe fornuftig å si. Men det som virker som et problem er at cpu ikke for full kontakt med hk, når jeg har tatt av ramma.. Men får ikke vifta/blokka noe lenger ned heller.. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 CPUen har jo kontakt med HK igjennom pinnene. Og kjøleblokka sitter på CPU'en som også er koblet i HK. Så ting burde jo være jordet. Sikker på at det ikke er noe annet? Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) CPUen har jo kontakt med HK igjennom pinnene. Og kjøleblokka sitter på CPU'en som også er koblet i HK. Så ting burde jo være jordet. Sikker på at det ikke er noe annet? 9343072[/snapback] hmm ikke som jeg vet.. pcen fungerer helt perfekt med feste ramma på.. men da ligger den på idle 50C+.. Og vifta går for full pupp.. Har du noen forslag til hva det kan være? Den fungerer jo når ramma er på, men ikke av :/ Har kjølern som følger med på.. Endret 23. august 2007 av NeXz Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Ang. det å dekke til til under CPU er ike nødvendig, emn selv brukte jeg den som var der da jeg kjøpte den en liten svart plast dings, men det kommer uansett kobberstøv og vann under så du må rense der etterpå Også kommer det ann på hvilken CPU du har/skal planslipe da en del av dem har transistorer(?) ved siden av kjernen og det er en liten åpning inn til den som burdte dekkes til, men skal du eks. planslipe conroe eller smitherfield så er det ikke like nøye da det bare er en enslig kjerne under IHS Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 CPUen har jo kontakt med HK igjennom pinnene. Og kjøleblokka sitter på CPU'en som også er koblet i HK. Så ting burde jo være jordet. Sikker på at det ikke er noe annet? 9343072[/snapback] hmm ikke som jeg vet.. pcen fungerer helt perfekt med feste ramma på.. men da ligger den på idle 50C+.. Og vifta går for full pupp.. Har du noen forslag til hva det kan være? Den fungerer jo når ramma er på, men ikke av :/ Har kjølern som følger med på.. 9343126[/snapback] Høres helt merkelig ut for meg. Det er da ingen andre som har hatt dette problemet? Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med dette... Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 ok, det går nok bra.. Jeg driver å snakker med netshop nå.. ang at den er så varm.. Den skal jo ikke være sånn.. Så får se hva dem sier.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Er du helt sikker på at du har fått kjøleren helt på plass NeXz ? Høres veldig spesielt ut det du beskriver, og jeg kan ikke helt skjønne annet enn at det er snakk om feilmontering av et eller annet slag. Har du altså prøvd flere ganger, eller bare tatt av og på en gang? Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Har vel prøvd opptil 10 ganger nå.. skjønner ikke hva jeg gjør galt.. følger instruksjonen i manualen også.. A B B A Det er måten det står at du skal presse ned disse pluggene.. Hvor langt skal dem presses ned? jeg føler at jeg ikke får dem lenger ned når jeg klemmer.. Men hva kan gjøre at den ikke funker uten rammen? Endret 23. august 2007 av NeXz Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Du skal høre ett lite klikk, da er de på plass. Så må du også huske å skrue de tilbake til lock. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg kan ikke annet enn å repetetere at å fjerne ramma er en meget dårlig ide. Det betyr ikke at jeg nekter for at noen har opplevd bedring med tanke på lavere temps ved å gjøre denne "modden". Ramma er der for å holde på plass/posisjonere CPU i socket (på pinnene). Det er derfor noen får problem med "noboot" etter "fumling" med montering etter å ha tatt bort ramma. Prøv heller å lære seg å sette på kjøler korrekt (kan være litt vrient til å begynne med), eller bytt til en kjøler hvor man monterer med skruer (da er det vanskelig å unngå å montere korrekt/i plan). Ta dette tipset fra en som har montert "noen" S775 CPU'er i løpet av noen år. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Det har vel også vært snakk om at denne rammen faktisk bøyer IHS og at det dermed blir dårlig kontakt med kjøleren uansett hvordan denne er montert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Det har vel også vært snakk om at denne rammen faktisk bøyer IHS og at det dermed blir dårlig kontakt med kjøleren uansett hvordan denne er montert. 9346466[/snapback] Den skal være bøyd. Det er det som skaper spennet når du låser med "låsearm" slik at CPU (kontaktpunkter) ligger an mot pinner i sokkel. Dette har dessverre blitt en myte som har fått festet seg at dette vil medføre at det blir dårlig kontakt IHS/kjøler. Det *kan* skje dersom IHS blir skjev/er skjev fra produsent (Intel har hatt noen CPU'er fra flere serier som har hatt det problemet). Da er det plansiliping eller "all-out" fjerning av IHS som vil gi (kraftig) bedring. Når dette er sagt liker jeg ikke S775/pinner i sokkel. Synes den "gamle" måten med plastsokkel (med hull) og pinner under CPU er/var bedre. Men dette har ett par av oss her på forumet gjentatt noen ganger. Grei motvekt mot de som hevder at *bøyd* ramme (alltid) er årsaken til høye temperaturer (som forøvrig ofte er feilaktige verdier rapportert av gitte kombinasjoner av hk/bios-versjoner). "Snakk om.." Dette er å samenlikne med ordtaket når det gjelder (dårlig) sladder: "Du behøver ikke tro på det, bare spre det videre.".. Og så blir det til fakta(dvs "alle" tror på det) PS. Skal hente min Q6600 imorgen når jeg er tilbake fra jobb (utlandet). Blir ikke veldig skuffet om det er en B3. Den vil jo forøvrig "passe" bedre i P5W DH da G0 kun støttes av siste beta slik Kimmer har opplyst. Rapport om klokkbarhet kommer en gang i neste uke.. Edit: Rettet ordbruk (fra skeiv til bøyd). Endret 24. august 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Du skal høre ett lite klikk, da er de på plass. Så må du også huske å skrue de tilbake til lock. 9346277[/snapback] hørte 4 klikk. Hvis jeg skrur skruene tilbake, i følge hk, så åpner man dem jo igjen.. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Stemmer det. Man monterer jo kjøleren mens pinnene står i "låst" posisjon. Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 takk, da har ikke jeg gjort den feilen.. Men skjønner ikke hva som er problemet da. Den ramma er ikke noe spesielt bøyd. Og cpu blokka har "sagt" klikk 4 ganger :/ Hadde ikke verdt noe sjokk om jeg fikk en som var ekstra varm, er alltid noe feil med alt jeg kjøper.. Men etter det jeg føler så sitter den ikke bra nok på CPU.. da kjøleblokka ikke er direkte varm.. Den er fis lonka.. Hva kan jeg gjøre? jeg vil ikke gjøre ting som går utover garantien.. da tar jeg heller med cpu til netshop og ber om en ny en. Hvis det ikke er noe annet enn sånne ting jeg kan gjøre.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 @NeXz: Det kan godt være at Bios på ditt hk gir deg unødig bekymring med tanke på å rapportere veldig høye "CPU-temps". Så kan noen her henvise til TAT/Coretemp, men her har jeg opplevd å se relativt store forskjeller i temperatur for samme CPU i ulike hk med samme (gode) kjøleløsning (vann). Med samme VCore/klokk. Bare som ett eksempel på at høy "CPU-temp" ikke nødvendivis behøver betyr at man har montert kjøler feil. Det kan også være at en CPU har problem med dårlig varmeverføring fra kjerne til IHS. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 så hvilken stepping fikk du TL1000S Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) @NeXz:Det kan godt være at Bios på ditt hk gir deg unødig bekymring med tanke på å rapportere veldig høye "CPU-temps". Så kan noen her henvise til TAT/Coretemp, men her har jeg opplevd å se relativt store forskjeller i temperatur for samme CPU i ulike hk med samme (gode) kjøleløsning (vann). Med samme VCore/klokk. Bare som ett eksempel på at høy "CPU-temp" ikke nødvendivis behøver betyr at man har montert kjøler feil. Det kan også være at en CPU har problem med dårlig varmeverføring fra kjerne til IHS. 9348266[/snapback] jeg kjører core temp.. Og denne gir meg akuratt samme temp som i bios.. Så disse temperaturene er nok riktig.. Så stuffer enda på hva jeg skal gjøre.. Er jo ikke noe vits å kjøpe ny kjøler hvis jeg må planslipe cpuen.. som vil skade garantien.. Endret 24. august 2007 av NeXz Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Jeg kan ikke annet enn å repetetere at å fjerne ramma er en meget dårlig ide.Det betyr ikke at jeg nekter for at noen har opplevd bedring med tanke på lavere temps ved å gjøre denne "modden". Ramma er der for å holde på plass/posisjonere CPU i socket (på pinnene). Det er derfor noen får problem med "noboot" etter "fumling" med montering etter å ha tatt bort ramma. Prøv heller å lære seg å sette på kjøler korrekt (kan være litt vrient til å begynne med), eller bytt til en kjøler hvor man monterer med skruer (da er det vanskelig å unngå å montere korrekt/i plan). Ta dette tipset fra en som har montert "noen" S775 CPU'er i løpet av noen år. 9346430[/snapback] Jeg er som vanlig ening, og selv om jeg ikke har like mange LGA775 systemer på samvittigheten som deg (betalte min skatt i rett tid, så hadde ikke råd ), har jeg ikke noen gang sett at rammen faktisk er i konflikt med kjøleren på urørte cpu. Unntaket er der cpu er slipt ned som på Quaden jeg har nå, der blir rammen tilsynelatende for høy, og er fjernet. Men at ikke jeg har sett det, er liksom ikke noe bevis for hva det er hos andre, så jeg tar ikke opp kampen mot mytene (hvis det nå er nettopp myter det faktisk er) Men jeg klarer ikke la vær å synes det er rart at NeXz ikke får igang systemet dersom han har prøvd 10 ganger, og hørt 4 klikk hver gang. Det må da være svært uvanlig at presset fra kjøleren ikke er tilstrekkelig til å gi elektrisk kontakt på cpu? Presset mellom kjøler og IHS blir jo definitivt ikke lavere uten denne omdiskuterte rammen, så at det skal være der problemet ligger kan jeg ikke tro... Endret 24. august 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Men jeg klarer ikke la vær å synes det er rart at NeXz ikke får igang systemet dersom han har prøvd 10 ganger, og hørt 4 klikk hver gang. Det må da være svært uvanlig at presset fra kjøleren ikke er tilstrekkelig til å gi elektrisk kontakt på cpu? Presset mellom kjøler og IHS blir jo definitivt ikke lavere uten denne omdiskuterte rammen, så at det skal være der problemet ligger kan jeg ikke tro... 9348470[/snapback] Hvis du har misforstått meg, så starter systemet.. Men idle temp ligger på 50C.. Jeg begynner litt å lure på om heatspreadern på cpuen kan være ujevn. Dette skaper jo elendig kontakt mellom kjøler og cpu. Etter hva en kompis sa til meg. Endret 24. august 2007 av NeXz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå