Gå til innhold

Den vesle låtskrivingstråden


fluff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har foreløpig bare skrevet 6 sanger. Jeg starter som oftest med å skrive teksten først, deretter finner jeg en passende bassrytme og ber trommisen i bandet vårt om å lage noe skikkelig spill og til slutt lager jeg solostemme for gitar, mens første gitaristen lager selv en rytme som han syns passer. Det som ellers jeg synes er viktig, er å ha et godt innhold, gjerne noe som utspiller seg på politikk, styringssystemer, rett og slett noe du mener eller står for.

Lenke til kommentar

Bra med feedback her!

Siden jeg startet tråden, får vel jeg si hvordan jeg jobber med musikken min.

Det begynner som regel med en enkel idé. Dette kan være en sinnsykt fengende melodi, linje eller tema, eller en kombinasjon av alle de tre. Deretter jobber jeg utifra idéen.

Er ikke den som bryr meg mest om politikk, så det er sjeldent at jeg skriver om sånt, men krig og fred og slikt er alltids aktuelt, så det hender.

I tillegg gidder jeg ikke engang å PRØVE å skrive når jeg ikke har noen inspirasjon for en spesiell sang jeg holder på med. En må skrive om det man har på hjertet, ellers blir det falskt og ikke like bra som ellers.

Hvis jeg ikke klarer å skrive mer på en sang jeg allerede har starta på, starter jeg på en ny en, enkelt og greit. Vil liksom ikke prøve å tvinge frem noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hittil har jeg bare komponert noen instrumentaler, men jeg starter som oftest sent på kvelden, elle rnår inspirasjonen bare kommer. Vanligvis komponerer noen i bandet noen riff fra scratch, og jeg jobber sangene ut i fra det. Ofte ser jeg også på hvordan gamle norske hallinger spilles, ogskriver låter ut i fra det. Jeg har oppdaget at å skrive tekster er 1000x vanskeligere enn å komponerere noen minutter ok musikk :p

Lenke til kommentar

Jeg skriver litt tekster, tar opp ideer med keyboard som jeg kan bruke senere, og så komponerer jeg ved å bruke musen i Finale som er et noteskriveprogram. Det er ganske enkelt og lett å få ting kule ting der.

 

Legger til noe jeg mekket, selv om det bare er midi og at lydene kan være ganske plastikk. Dette er altså programmet som avspiller notene jeg har satt inn med musen.

 

Bare forandre .txt til .mid på filen.

Fog_Piano_and_Strings3.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...