fluff Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Syntes forumet trengte en tråd der vi diskuterer låtskriving generelt. Hva skriver dere om? Hvor henter dere inspirasjon? Kommer melodien eller teksten først? Er interessert i å se hvordan forskjellige folk lager sangene sine! Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Har foreløpig bare skrevet 6 sanger. Jeg starter som oftest med å skrive teksten først, deretter finner jeg en passende bassrytme og ber trommisen i bandet vårt om å lage noe skikkelig spill og til slutt lager jeg solostemme for gitar, mens første gitaristen lager selv en rytme som han syns passer. Det som ellers jeg synes er viktig, er å ha et godt innhold, gjerne noe som utspiller seg på politikk, styringssystemer, rett og slett noe du mener eller står for. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 vel jeg liker å lage instrumentalen først. så hører jeg vanligvis på låta og sitter der og tenker litt. det jeg sitter å tenker lenge på faller inn i låta som emne og test. og da er det å skrive tekst Lenke til kommentar
-Zoso- Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 inspirasjon kommer som oftest når jeg er drit sur.. .uten om det, er det tilfeldig øyeblikk der alt bare stemmer... starter vanligvis med melodi og en viss teksting, men ikke mye.. deretter lager jeg hele teksten, slenger på trommer bass, n all that shit... Lenke til kommentar
aemil Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Som oftest kommer inspirasjonen når jeg bare eksperimenterer i FL. Inspirasjon til tekster kan komme fra hva som helst. Ofte når jeg er irritert over noe. EDIT: Melodi kommer nesten alltid først. Endret 15. august 2007 av AnR Lenke til kommentar
aemil Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) *dobbelpost* Endret 15. august 2007 av AnR Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg skriver best og er mest engasjert sent om kvelden, om morran tenker jeg ikke på musikk før jeg har spist og sånt. Lenke til kommentar
fluff Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Bra med feedback her! Siden jeg startet tråden, får vel jeg si hvordan jeg jobber med musikken min. Det begynner som regel med en enkel idé. Dette kan være en sinnsykt fengende melodi, linje eller tema, eller en kombinasjon av alle de tre. Deretter jobber jeg utifra idéen. Er ikke den som bryr meg mest om politikk, så det er sjeldent at jeg skriver om sånt, men krig og fred og slikt er alltids aktuelt, så det hender. I tillegg gidder jeg ikke engang å PRØVE å skrive når jeg ikke har noen inspirasjon for en spesiell sang jeg holder på med. En må skrive om det man har på hjertet, ellers blir det falskt og ikke like bra som ellers. Hvis jeg ikke klarer å skrive mer på en sang jeg allerede har starta på, starter jeg på en ny en, enkelt og greit. Vil liksom ikke prøve å tvinge frem noe. Lenke til kommentar
fluff Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Tenkte jeg skulle bumpe den her, siden jeg fortsatt er interessert i å høre hvordan folk jobber. Anybody? Lenke til kommentar
Beges Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hittil har jeg bare komponert noen instrumentaler, men jeg starter som oftest sent på kvelden, elle rnår inspirasjonen bare kommer. Vanligvis komponerer noen i bandet noen riff fra scratch, og jeg jobber sangene ut i fra det. Ofte ser jeg også på hvordan gamle norske hallinger spilles, ogskriver låter ut i fra det. Jeg har oppdaget at å skrive tekster er 1000x vanskeligere enn å komponerere noen minutter ok musikk Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg skriver litt tekster, tar opp ideer med keyboard som jeg kan bruke senere, og så komponerer jeg ved å bruke musen i Finale som er et noteskriveprogram. Det er ganske enkelt og lett å få ting kule ting der. Legger til noe jeg mekket, selv om det bare er midi og at lydene kan være ganske plastikk. Dette er altså programmet som avspiller notene jeg har satt inn med musen. Bare forandre .txt til .mid på filen. Fog_Piano_and_Strings3.txt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå