Quattro7 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Hei igjen! Jeg har en 14 fot jolle som jeg mener går litt for langt ned foran. De fleste båter som jeg har sett har iallefall baugen løftet litt opp i forhold til andre enden av båten. Men på denne jolla er det slik at baug og bak har lik høyde over vannet, mao slik som når båten ligger stille. Det jeg pleier å gjøre når jeg kjører denne er å tilte motoren opp ett hakk, men dette fører til at baugen går opp og ned og at motoren får dårlig kontakt med vannet. Er det riktig at baugen skal være så lav? Endret 14. august 2007 av Quattro7 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Det er vel ikke noe galt.. men baten gar kanskje litt fortere nar den planer. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det er tydelig at båten din overplaner. Å tilte motoren så båten slår, gjør at du mister mye fart. Det du kan gjøre er faktisk og legge en sandsekk foran i baugen samtidiog som du kjører motoren på ett eller flere hakk høyere tilt enn vanlig. Hvordan båt snakker vi om? Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Det er en gammel Selco Jolle fra 1974. Angående at jeg mister fart ved å tilte; nei. mister ikke fart. Eneste minus med å tilte den ett hakk er at den har dårlig tak i vannet, noe som går utover svinging. Kan forøvrig bare tilte den 1 gang opp. Om jeg tilter den 2 hakk opp er det umulig å plane. Endret 15. august 2007 av Quattro7 Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Kan det være at du har båt som ikke skal plane? Som ikke er laget for fart liksom..? jeg bare kommer med forslag (A) Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 De gamle selcojollene, blir ofte delaminert i bunnen, noe som i endel tilfeller resulterer at bunnen buler innover, da suger båten seg til vannet, og den vil alltid overplane. Kjøp deg en ny båt er det beste rådet jeg kan komme med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå