Gå til innhold

Dell c400 eller inspirion 4150?

Anbefalte innlegg

Sitter med fingeren på bestillknappen og klarer ikke bestemme meg. Er student og skal bruke den til sånn vanlige student-ting som Office og kanskje litt 2d grafikk. Kjører ikke 3d software, og til spill har jeg stasjonær.

c400 virker som et godt valg, men den er litt dyrere enn 4150'en som igjen er en kilo+ tyngre. Hva er viktig? Springer jo litt rundt, og jobber på forskjellige plasser i løpet av dagen, så det er kanskje viktig? Har aldri hatt bærbar før, så jeg vet liksom ikke helt hvor stor rolle denne ene kiloen spiller... c400'en ser jo litt bedre ut, er mindre og den holder seg kanskje litt bedre i pris til man skal selge den om et par år?

Det står altså mellom en dyr,liten c400 eller en normal,billigere 4150. (Mac har jeg vurdert og slått fra meg) Bør jeg bruke litt ekstra penger og kjøpe meg en c400, eller gå for 4150'en og bruke resten av pengene på pils?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv 4150 og er meget godt fornøyd med den. Er også student og flytter meg litt rundt omkring, men syns ikke vekten er noe problem. Syns du den er tung så har du godt av litt trening! :D

Men seriøst, 4150 er et meget godt valg. Spesielt siden den bruker et ATI kort (M7). Dette gjør at DVD/DivX avspilling på TVen blir MEGET bra. Høres kanskje ut som en liten ting, men mange som har angret på at de ikke fikk skikkelig TV-UT på sin bærbare.

Tror ikke C400 holder seg så godt i pris heller, de bruker tross alt enda P3 CPU'er... Disse bruker kanskje litt mindre strøm, men er da også endel dårligere i ytelse.

For min egen del var jeg aldri i tvil om å velge 4150, og har ikke angret endag siden jeg fikk den for ca. 4 mnd siden.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe deg en ultraportabel bærbar, bør valget være klart; IBM Thinkpad X30. Dette er etter min mening en mye bedre maskin enn Dell Latitude C400 - på alle punkter. Veiledende ut-pris fra IBM per dags dato er 16926,- kroner, og en del web-shopper ligger under denne prisen. Spesifikasjoner for modellen finner du på http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/top...inkpad+x+series. Dell-modellen er faktisk ett år gammel, mens den stødige IBM-maskinen ble lansert sent høsten 2002.

Over til noe helt annet; jeg er også student, og har en IBM Thinkpad T30 (en utsøkt maskin), denne ligger et par hundre gram under Dell Inspiron 4150 på vektsiden, ellers er spesifikasjonene ganske så like (men kvaliteten på IBM er etter både min og mange andres mening langt bedre enn på Dell). Vekten blir nok ikke hovedproblemet ditt, for du har sikkert allerede en tung sekk og mange bøker å drasse på, så en kilo ekstra er ikke så mye. Nei, problemet ligger nok heller i støyen; har du tenkt å bruke den bærbare under forelesninger er det viktig at den ikke bråker så mye at du blir uglesett av medstudenter og forelesere. Personlig foretrekker jeg å bruke papir og blyant på forelesningene, og bærbar på kollokvier og liknende. Selv om min IBM Thinkpad T30 er blant de mest stillegående bærbare med P4-mobile prosessor på markedet, hender det seg at viften starter opp av og til, og støyen den genererer er i det minste en anelse sjenerende. PIII-systemer som Dell Latitude C400 og IBM Thinkpad X30 er ikke like raske, de er dermed mindre utsatt for uønsket varme og medfølgende viftestøy.

Lykke til med valget, og bare spør hvis du har spørsmål knyttet til mitt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...