texaz Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Har lyst til og prøve meg litt på panorering og skulle gjerne hatt litt tips angående lukketider og blender åpninger. Testobjekt blr vel bikkja i full fart Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Lukkertid kommer an på motivet/ønsket effekt og blenderåping blir som den blir. Ofte en fordel med liten blenderåping (f.eks f/11) siden det vil gi større feilmargin mht fokus (større dybdeskarphet og dermed større sjans for at motivet er i fokus). Ang lukker må du prøve deg frem. For f.eks noen som går forbi deg 1/2 - 1/15s mens for f.eks en RC bil (fjernstyrt) kan 1/250s være en passende lukkertid. På en hund i full mundur ville jeg prøvd med rundt 1/100s først. Endret 14. august 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
netrex Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Jeg var nettopp på rally, og jeg fant ut at 1/80 til 1/160 var gode lukkertider for rallybilene. Jeg started opp med 1/320 til 1/400, men det frøs motivet helt nesten, både hjul, bilene og bakgrunnen ble klar. Hvilken lukkertid du må bruker kommer ann på farten og avstanden til motivet. Jeg har lite erfaring på hva som passer best til hva, men det går fort nok å teste ut tror jeg, så du finner nok ut hva du liker best etter kort tid Endret 14. august 2007 av netrex Lenke til kommentar
texaz Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Ok! Takker for svar. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Sett kameraet i S-modus, og så leker du bare med forskjellige lukkertider for å finne ut hva som blir bra. Kameraet vil da sette blender til den verdien som gir riktig lukkertid. Det tar litt tid å perfeksjonere teknikken, så ikke gi opp med en gang Lenke til kommentar
texaz Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Bare å glede seg til regnet gir seg så man får kommet seg ut og begynne læretida De var foresten artige de rally bildene Lenke til kommentar
netrex Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Takk for det Synes selv de ikke ble så ille, men gleder meg til neste gang jeg får mulighet til å ta rallybilder, prøve å være litt mer dristig og stå nede ved banen ved utgangen av en sving og få noen fartsbilder fra lavere standpunkt enn bilen Litt skummelt om bilene kræsjer og kommer etter meg, for de kræsjet og knuffet mye den dagen disse ble tatt Håper du legger ut noe du har tatt når du har fått prøvd deg Lenke til kommentar
texaz Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Ok! Har prøvd litt forskjellige ting men den hunden er utrolig rask Her er i hvertfall et par bilder Klar Ferdig Hopp Lenke til kommentar
netrex Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Hunder er nok ikke så forutsigbare som rallybiler nei Ser ut som 1/100 er litt mye kanskje for skarpheten på hunden sin del (bildet Ferdig). Men morsomt det siste bildet uten tanke på panorering En liten ting når du panorerer. Det hjelper på stabiliteten og skarpheten sin del om du holder armene inntil kroppen og hodet rolig, og heller vrir på overkroppen i stedenfor. Lettere å få det bra da føler jeg. Endret 18. august 2007 av netrex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå