Gå til innhold

Backup HD på reise

ostov

Anbefalte innlegg

Heisann!

Min bror skal reise rundt om i verden i ca.1år. Han kommer til å ta en del bilder og trenger en lagringsplass når kamerat fyller seg opp. Bildene vil han overføre på div. nettcafer rundt om i det store utland.

Ting som trengs:

-Lett å koble til. Altså ikke noe ekstra programmer for å kunne overføre ol.

-Må ikke være stor eller veie mye. Litt stress å bære rundt på en pc midt i villeste jungelen

-150gig bør vel holde?

-Prisen er ikke så nøye, men det finnes jo grenser

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Min bror skal reise rundt om i verden i ca.1år. Han kommer til å ta en del bilder og trenger en lagringsplass når kamerat fyller seg opp. Bildene vil han overføre på div. nettcafer rundt om i det store utland.

Ting som trengs:

-Lett å koble til. Altså ikke noe ekstra programmer for å kunne overføre ol.

-Må ikke være stor eller veie mye. Litt stress å bære rundt på en pc midt i villeste jungelen

-150gig bør vel holde?

-Prisen er ikke så nøye, men det finnes jo grenser

Takk for svar!

9280771[/snapback]

Heisann!

Nå vet jeg at du spurte etter 150gb, men velger allikevel å anbefale DENNE seagate-disken. WD har også DENNE på 160gb hvis 150gb er et absolutt minimum. Håper dette gjorde valget enklere!

Lenke til kommentar

Seagate har 160 GB-versjoner også, men jeg ville muligens kjøpt to hvis han skal ta så mange bilder at det blir for smått med store minnebrikker/minnepinner. Husk på at det er harddisker vi snakker om, og de kan tryne når du minst aner det.

Seagate har 5 års garanti, WD har bare 2, så jeg ser ingen grunn til å velge WD.

Lenke til kommentar
Seagate har 160 GB-versjoner også, men jeg ville muligens kjøpt to hvis han skal ta så mange bilder at det blir for smått med store minnebrikker/minnepinner. Husk på at det er harddisker vi snakker om, og de kan tryne når du minst aner det.

Seagate har 5 års garanti, WD har bare 2, så jeg ser ingen grunn til å velge WD.

9281768[/snapback]

Blir vel litt feil å kjøpe 2 "store" hardisker når han vil at den ene skal ta minst mulig plass og vekt. Ble litt feil, men takk for svar.

Finnes det noe alternativer. Tenker på en "stor" minnebrikke. Finnes det?

Lenke til kommentar

Vi kan komme tilbake til hvor feil det ville ha vært å prioritere to disker hvis den ene disken han tok med seg på tur røk, full av et års bildehistorie...

En løsning basert på 2x2,5"-disker med rett disk og rett kabinett trenger ikke ta mer plass eller veie så mye mer enn en 1/4 l-pakning med Tine Sjokomelk.

Alternativet vil jo være å kjøpe flere minnekort, som egentlig er det mest naturlige. Jeg vet ikke noe om hvor store bilder han skal ta, men hvis det er snakk om tusenvis av bilder tatt i 10 MP-oppløsning og RAW-format, er det klart at dette blir en dyr løsning.

Du skriver ikke noe om hvilket kamera det er snakk om eller hva slags kort kameraet bruker, men burde ikke to-tre brikker på 8 GB hver være nok?

Hvis hvert bilde tar 10 MB i snitt, gir det plass til 1600/2400 bilder totalt.

Et 8 GB SD-kort koster 679,- på Komplett i skrivende stund.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Klart det blir slitsomt hvis det er snakk om store disker, men et par 2,5"-disker trenger ikke veie mer enn et par hundre gram til sammen, pluss noen gram ekstra til kabinett, til sammen tilsvarende vekt som en 1/4 l kartong Tine Sjokomelk. Såpass må en finne seg i skal en være noenlunde sikret med tusenvis av bilder i bagasjen. "Store" minnekort er det eneste naturlige ellers.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Flashbasert lagring og 1" harddisker rommer alt for lite om man skal ta litt skikkelige bilder (speilrefleks) og gjerne en del bilder hver dag uten nødvendigvis å ha tilgang til nettcafé hver eneste uke.

3,5" eksterne harddisker blir så klart for stort og det blir et problem å finne riktig 220V stikkontakter til de.

2,5" eksterne harddisker ser jeg derimot på som optimalt. De er ikke spesielt store (ikke tyngre enn f.eks 10% av det et speilreflekskamera veier eller halvparten av et kompaktkamera.) De trenger ikke annen strøm enn det som leveres fra USB-porten, de er små, lette og mer robuste enn 3,5" harddisker. (De bør likevel beskyttes mot støt, vann osv). Lagringskapasiteten er bra uten å måtte rane banken.

Eksempler: her så får man en på 120GB for 650 kr.

Hvis man gidder å sette den sammen selv så får man den for 521 kr + 70 kr = 591 kr.

160GB koster bare litt over en hundrelapp ekstra, 730 kr.

250GB er også mulig å få tak i til en overkommelig pris. (1400 kr)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...