Gå til innhold

Favorittsjangeren din, og hvorfor.

co2

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt på John Ford vogna og prøver desperat å se så mye jeg kan før innrykk.

Så jeg har funnet ut av Western favorittsjangeren min, med favoritter som Once upon a time in the west, spagetti serien ikke minst og andre som Open range osv.

Det er bare noe med settingen som gjør det hele så mye mer interessant enn andre sjangere.

Hva er din favorittsjanger og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Romantiske filmer har vist seg å være favoritten min gjennom årene, sammen med sci-fi. Jeg liker alle filmer om fremtiden og verdensrommet og all slags usannsynlige ting, fra det verste av det verste (The Core) til det beste av det beste (2001). Når jeg kan slå sammen yndlingssjangerene mine, slik som i Eternal Sunshine og The Fountain, hvor filosofiske spørsmål om vår plass i verden settes sammen med like viktige spørsmål som "er hun den jeg er ment til å være med?" så faller jeg helt i min egen verden.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke peke ut noen absolutt favorittsjanger. Jeg liker å le og derfor naturligvis altid vært glad i komedier. Men det er nok eventyrsjangeren som er den jeg liker best, det være seg fortid, nåtid, fremtid eller sci-fi. Gi meg en eventyrlig historie så er jeg fortapt i filmen. Så fantasi og eventyr blir det vel for min egen del.

Men jeg liker generelt alle sjangre, til og med funnet fleden i musikaler også på mine eldre dager.

Lenke til kommentar

Enig med Dotten at jeg liker å le, så komedie ligger høyt på min liste. Ellers er Ringenes Herre favoritten(e) min(e), og derfor ligger også fantasy sjangeren nokså høyt.

Ellers liker jeg gode gamle action filmer, slike som får adrenalinet til å stige til vers, og får hjertebankene til å syntes på utsiden. Jason Statham fighting liker jeg godt, "straight forward og enkelt".

Lenke til kommentar

Komedie er jo selvfølgelig favoritten, ingenting er bedre enn å se noe som får deg til å le i halvannen time. Men dessverre er det utrolig langt mellom de virkelig gode komediene.

Ellers liker jeg det meste jeg ser av spaghettiwesterns (har riktignok bare sett de store klassikerne, så sjansen for å se en dårlig film av denne typen er derfor litt mindre) og film noir (enten det er av den gode gammeldagse typen eller neo-noir).

Edit: Trådnavnet tilsier at man skal forklare hvorfor, så:

Både spaghettiwesterns og film noir er hardcore og kynisk, altså tøft. Og det liker jeg.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Komedier stiller høyt på min liste, men blir nok slått av thriller. Jeg elsker filmer som Fight Club, The Usual Suspects, Memento og Se7en. Filmer som får deg til å tenke, filmer som er spennende og filmer som er forstyrrende... Filmer som rett og slett nagler deg til sofaen :dribble:

Lenke til kommentar
Komedier stiller høyt på min liste, men blir nok slått av thriller. Jeg elsker filmer som Fight Club, The Usual Suspects, Memento og Se7en. Filmer som får deg til å tenke, filmer som er spennende og filmer som er forstyrrende... Filmer som rett og slett nagler deg til sofaen :dribble:

9283565[/snapback]

Må si meg enig der... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg liker alle filmer om fremtiden og verdensrommet og all slags usannsynlige ting, fra det verste av det verste (The Core) til det beste av det beste (2001). Når jeg kan slå sammen yndlingssjangerene mine, slik som i Eternal Sunshine og The Fountain, hvor filosofiske spørsmål om vår plass i verden settes sammen med like viktige spørsmål som "er hun den jeg er ment til å være med?" så faller jeg helt i min egen verden.

SteffyPants kom nesten med min fasit!

Endret av Anigmama
Lenke til kommentar
Så jeg har funnet ut av Western favorittsjangeren min, med favoritter som Once upon a time in the west, spagetti serien ikke minst og andre som Open range osv.

9280715[/snapback]

Med 'spaghetti-serien' regner jeg du mener dollars-trilogien (The Man with No Name-trilogien) til Sergio Leone.

Spaghetti-western er bare et uttrykk på filmer som mest av alt ble gjort kjent av Sergio Leone. Spaghetti-western fordi det var italienske western-filmer -- gjerne filmet i Spania.

Spaghetti-western eksisterte både før og etter Sergio Leones filmer. Andre ganske kjente Spaghetti-westerns er blant annet Trinity-serien og Nobody-filmene.

Lenke til kommentar

9283565[/snapback]

second that! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...