CustomTP Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Er veldig i tvil om jeg har lyst til å innstalere ubuntu eller ikke... Har ikke peiling på koding og den slags, men føler at ikke det har så veldig mye å si...? er det mange ulemper med at det ikke støtter forskjellige spill, programmer o.l ? noen for og imot argumenter hadde vært fint:) Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Er veldig i tvil om jeg har lyst til å innstalere ubuntu eller ikke... Har ikke peiling på koding og den slags, men føler at ikke det har så veldig mye å si...? er det mange ulemper med at det ikke støtter forskjellige spill, programmer o.l ? noen for og imot argumenter hadde vært fint:) 9280516[/snapback] Koding..? Du trenger ikke den slags kunnskaper for å bruke Ubuntu - men litt vilje for å lære hvordan ting fungerer (annerledes enn i windows) skader ikke Hvorvidt det er en ulempe at ikke alle programmer/spill som er skrevet for Windows ikke fungerer i Linux(eller Mac) er det bare du som kan svare på. Alt du kan gjøre med en Mac kan du få gjort i Ubuntu - så får du bestemme om det er nok Oversikt over fordeler med Linux finner du i sticky tråden på toppen her - dem er det mange av. Det enkleste er å laste ned en livecd, da kan du teste uten å måtte installere noe. Da finner du samtidig ut om hardware din fungerer med Linux. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Sett av noen GB og prøv en dualboot. Veldig lett å sette opp fra en CD. Last ned, brenn en ISO-fil og følg instruksjonene. Med unntak av spill får du tak i det meste av programmer, og det er gratis.......... Jeg bruker XP til det jeg må, og Ubuntu til resten. Hadde det vært mulig med hardware-kalibrering av skjermen hadde MS forsvunnet ut av mitt liv for godt. Et lite hjertesukk; Ingen mulighet for kalibrering av skjerm og lite støtte for spill gjør at Linux mister gamere og fotografer. Ikke en liten del av PC-brukere antar jeg. Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Et lite hjertesukk; Ingen mulighet for kalibrering av skjerm og lite støtte for spill gjør at Linux mister gamere og fotografer. Ikke en liten del av PC-brukere antar jeg. sier noe der, det er vel det eneste jeg bruker pcen min til og... sannheten er nemlig det at jeg har prøvd ut ubuntu på min bærbare dritt pc, en fsc amilo pro, men siden den hadde det eneste integrerte skjermkortet som ubuntu ikke støtter så fikk jeg ikke prøvd ut så mye jeg ville ha prøvd ut før jeg innstalerte den på min stasjonære pc. det virket helt genialt til da, men skal sies at jeg ikke fikk prøvd noe annet enn det som følger med ubuntu... "koding" virket mye enklere i ubuntu? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Er ikke noe koding du må gjøre i Ubuntu. Jeg kan ikke noe om koding, men har 2 lapper med Ubuntu, 1 stasjonær med dualboot XP/Ubuntu, 1 stasjonær med XP og en server med Ubuntu Server. Alt kjører mot hverandre helt flott i kablet/trådløst nett og jeg hadde omtrent ikke hørt om Ubuntu før i vinter. Prøvde noen forskjellige distroer og jeg likte Ubuntu best. Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Er ikke noe koding du må gjøre i Ubuntu. den tror jeg at noen kan være uenig i, men men... Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvilken koding skulle være nødvendig? Du koder ikke hvis du ikke har en syk trang til å endre noe som ligger "beyond" GUI, det vil si om du skal endre noe som generelet sett ikke går ann å endre i Windows.. Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 det er mottat. innstalerer ubuntu i morgen å ser thx Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Men har du hardware som støtter linux finnes det mange fine muligheter for bildemanipulerings programmer til ubuntu. Har du rask prossesor kan du også kjøre Cedega på spillene dine. Lenke til kommentar
CustomTP Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Men har du hardware som støtter linux finnes det mange fine muligheter for bildemanipulerings programmer til ubuntu. Har du rask prossesor kan du også kjøre Cedega på spillene dine. 9283521[/snapback] amd x2 4800+ athlon 2gb ram 7900gtx sånn kjapt... Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 det der høres fint ut, du har bedre specs en testmaskinen jeg bruker til å kjøre spill i "Spill dine spill i Linux" artikklene mine... Jeg anbefaler at du tar en titt på disse siden det er aktuelt for deg. http://www.hardware.no/tester/linux/spill_...x_-_del_2/40684 http://www.hardware.no/tester/programvare/...x_-_del_1/39069 Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 http://www.hardware.no/tester/linux/spill_...x_-_del_2/40684http://www.hardware.no/tester/programvare/...x_-_del_1/39069 9286108[/snapback] Skinney: Har du testet Battlefield 2? Funker perfekt med Cedega 6.0 (som jeg har opplevd). Ville vært bra å ha den med hvis du skal skrive flere slike artikler. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Skal tenke på det. Neste artikkel er planlagt etter lanseringen av Quake Wars: Enemy territory. Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Ubuntu eller ikke? -Ikke Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Har ikke noen "god" begrunnelse. Det begynner å bli vanvittig kjedelig å lese om alle som bruker Ubuntu, og med tanke på hvor mye feil det er i Ubuntu (i følge tråder på diverse forum) så er det rart at den er på topp på distrowatch' liste over mest populære distroer, selv om andre distroer haler innpå. Har prøvd Ubuntu, ja, og jeg har aldri klart å ha det gående lenger enn to-tre dager før jeg er lei, rett og slett, og det er veldig kjedelig fordi du ikke lærer noe særlig da alt nesten er gui, og gjøres ved å klikke på musen. Derfor holder jeg meg utfor topp-10 listen på distrowatch, gjerne over topp-20 og for den sak skyld. Selvom jeg mener at den aller beste distroen av alle ligger en plass mellom den 5. og 10. mest populære distroen. Ubuntu begynner å bli Linux' svar på Windows; nesten alle har det, og det er den "beste" distroen - og alle som går fra Windows, går nesten 90% sikkert over til Ubuntu. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) og det er veldig kjedelig fordi du ikke lærer noe særlig da alt nesten er gui, og gjøres ved å klikke på musen. 9297409[/snapback] Det er dette de fleste liker, og funker best for de som ikke er hardcore Linux-brukere Foretrekker selv terminal, men har Ubuntu installert på laptopen. Endret 16. august 2007 av IQ Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Dette er jo veldig individuelt. Ubuntu fungerer veldig bra for mange, windows fungere også veldig bra for mange. Derfor er det vel mange som går for ubuntu. MarkT; det høres nesten ut som om du nekter å bruke Ubuntu for å være annerledes. Jeg sier ikke at det er noe galt med det. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Terminalen er der like mye for det da. Du trenger den bare ikke for å sette opp systemet. Liker du ikke default oppsettet i ubuntu er det jo bare å slenge opp terminalen å konfigurere som man selv vil. Jeg sier ihvertfall, ja takk begge deler. Prøv arch eller slackware eller noe isteden da Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 >MarkT; det høres nesten ut som om du nekter å bruke Ubuntu for å være annerledes. Som jeg en gang sa; "...har aldri klart å ha det gående lenger enn to-tre dager før jeg er lei, rett og slett, og det er veldig kjedelig fordi du ikke lærer noe særlig da alt nesten er gui, og gjøres ved å klikke på musen." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå