Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov med håndholdt laser fra parkert sivilbil?

PROuser

Anbefalte innlegg

Jeg ble målt til 76 km (+3..) i 50 sonen. Politimannen som målte satt på passasjersiden i sivilbilen. 76 er grensen for å miste lappen..

En kamerat av meg har hørt fra noen at de ikke har lov å bruke den håndholdt i bilen! bare på stativ..

Stemmer dette? Kommer jeg noe videre med det?

Ellers er jeg 3-6 mnd uten lappen og 8000 i bot... :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Instruks for politiets trafikktjeneste GP 40-27:

3.2 Under måling skal apparatet holdes i ro. Apparatets skulderstøtte, eller 3-benstativ, skal benyttes.

Måling skal normalt foretas ved å sikte mot kjennemerke, tilnærmet rett foran eller bakfra.

Måling mot motorsykkel eller moped forfra, utføres ved å sikte mot hovedlykten.

Dersom måleobjektet ikke har kjennemerke, og/eller måling av særskilt grunn er foretatt mot annen egnet flate, skal dette anføres i loggen.

Måling må bare utføres på avstander innen 20-400 meter, og der hvor operatøren har full kontroll med målesituasjonen.

3.3. Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat.

Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i  displayet.

Han har vel brukt apparatets skulderstøtte. Hvis ikke er målingen i strid med instruksen.

Lenke til kommentar
Ellers er jeg 3-6 mnd uten lappen og 8000 i bot...  :mad:

9280206[/snapback]

Kanskje like greit.

Skrives det politirapporter på sånt? I så fall bør du vente noen dager til den er ferdig utfylt og så klage. Klager du før den er skrevet skriver de bare rundt argumentet ditt.

Lenke til kommentar
Jeg ble målt til 76 km (+3..) i 50 sonen. Politimannen som målte satt på passasjersiden i sivilbilen. 76 er grensen for å miste lappen..

En kamerat av meg har hørt fra noen at de ikke har lov å bruke den håndholdt i bilen! bare på stativ..

9280206[/snapback]

Du kjørte for fort, du visste at du kunne bli tatt. Slutt å syt.

Lenke til kommentar

9280206[/snapback]

Du kjørte for fort, du visste at du kunne bli tatt. Slutt å syt.

9283064[/snapback]

Poenget er jo ikke at han visste at han kjørte for fort, men at politiet muligens har brukt feil metode for måling. Jeg kan ikke tenke meg at de bare har funnet på disse instruksene for målemetoder bare på moro, men at de faktisk har en funksjon, altså, målingen kan være feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...