Gå til innhold

Bildekritikk: 2 bilder fra Delfinshow (nybegynner)

dgo

Anbefalte innlegg

Hei...

Etter lengre tids anonym iaktagelse av bildekritikk tråden, våger jeg å poste et par bilder fra i sommer. Jeg er helt fersk dSLR-eier og bildene bærer helt sikkert preg av dette. Men jeg ønsker å lære og håper dere har noen gode tips til hvordan bildene mine kunne blitt bedre. Jeg fikk desverre ikke tid til å sette meg inn i alle innstillinger og programvalg på kamera før jeg dro. Bildene er derfor tatt i "sportsmodus". Kunne godt tenkt meg innspill på hvilke program på D40en min jeg burde brukt, samt hvilke innstillinger jeg så burde valgt. Og hvilke effekter/resultater jeg kunne fått.

Det første bildet er croppet fra landskap til portrett format. Det andre er croppet litt i kantene. Jeg har jobbet litt med white balance og tone curve i Lightroom.

post-135971-1187117995_thumb.jpgpost-135971-1187118253_thumb.jpg

edit: skrivefeil i topic :p

Endret av dgo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg syns bildene plages litt av det stygge gjerdet i bakgrunnen. Dessuten hvirker de litt blasse, men det kan like godt skyldes at jeg sitter med en aldeles håpløs skjerm for øyeblikket.

Godt tima knipsing forøvrig.

Lenke til kommentar
Jeg syns bildene plages litt av det stygge gjerdet i bakgrunnen. Dessuten hvirker de litt blasse, men det kan like godt skyldes at jeg sitter med en aldeles håpløs skjerm for øyeblikket.

Godt tima knipsing forøvrig.

9280223[/snapback]

Enig i dette. Fargene kan justeres litt. Du kunne prøvd å tatt vekk dette gjerdet i PS e.l.. Da kunne bildene bli riktig så flott

Lenke til kommentar

Takk for svarene!

Jeg er enig jeg også... Bakgrunnen kunne jeg gjøre lite med fra der jeg satt... Kan selvsagt prøve å gjøre noe med bakgrunnen i PS men det er jo en ganske omfattende jobb. Fargene jobber jeg allerede med, følte fargene så bedre ut med de mørke rammene i lightroom, så med en gang at det ble litt blasst når de ble lagt ut her...

Lenke til kommentar

Synes dette var veldig flotte bilder. Større blender (mindre F-tall) ville gjort gjerdet mer uklart, og du kunne fått kortere lukkertider, men lukkertiden synes jeg sitter godt, for bildene er klare og fine. Synes ikke fargnene bare var en anelse blasse. Prøv deg med Curves i Photoshop (Layer > New Adjustment Layer > Curves...), og lag en svak svak S-kurve, så ser du om det blir noe bedre.

Om du er nybegynner tror jeg du har bra talent for å få bra komposisjon, for jeg synes disse bildene var veldig flotte :) Spesielt det første!

Lenke til kommentar

Takker så mye for kommentarene! Hyggelig at noen liker dem :blush: Det med blender har jeg begynt å eksperimentere med...

Har nå prøvd å gjøre noe med fargene på det første bildet. føler forøvrig at fargene blir litt blassere når jeg gjør dem om fra RAW til .jpg. Kan jeg gjøre noe feil?? bruker lightroom til dette. Prøvde med PS denne gangen.

post-135971-1187210523_thumb.jpg

Hva synes dere?

Lenke til kommentar

RAW til JPEG er beste måten å gjøre det på, da har du full kontroll over farger, skarphet og alt mulig annet. Curves funksjonen i RAW-konverteren i Photoshop er særdeles kraftig verktøy :) Justering av eksponeringern først og gjerne Shadow også, så får du justert ned utbrente høylys om det ikke er utbrent for mye, og justert slik at detaljer i skyggene kommer fram også om det ikke er for mørkt. RAW er tingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...