Gå til innhold

Ny harddisk - Installere Windows på nytt?

siggii

Anbefalte innlegg

Går det ann å sette inn nye interne harddisker uten å måtte installere windows(XP) på nytt?

Har hørt at det finnes diverse programmer som partisjonerer og slår partisjoner sammen uten at man trenger å installere OS på nytt.

Hadde vært deilig å slippe å installere på nytt når datan er full av film!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, selvfølgelig.

Bare sett den på plass og start maskinen. Ny disk dukker opp i 'Diskmanager', der kan du partisjonere og formatere den.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hmm.. Det merka jeg ikke noe av forrige gang jeg satte inn ny disk. Er det forskjell på om det er SATA og IDE? For den forrige var nemlig IDE. Den var også slave, hvis det skulle ha noe å si.

Nei. SATA og PATA er begge IDE. Så lenge jumper på disken står riktig (slave) vil de komme opp. Noen få PC'er krever at du er innom BIOS for å bekrefte at disken skal 'vises' før den blir synlig for vindows. SATA disker har forresten ikke noe slave / master jumper da dette styres av kontroller og BIOS.

Lenke til kommentar

nei, jeg vet at SATA ikke har mulighet for slave, men den disken jeg testa med var av typen 48pin(?)IDE. Men det var rart at den ikke ble registrert da. Jeg var inne i bios også, og den ble registrert der, men Windows fant den ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
nei, jeg vet at SATA ikke har mulighet for slave, men den disken jeg testa med var av typen 48pin(?)IDE. Men det var rart at den ikke ble registrert da. Jeg var inne i bios også, og den ble registrert der, men Windows fant den ikke.

9280956[/snapback]

Den digre flate alltid-i-veien type kabelen er PATA, den lille tynne SATA. Begge går under IDE.

Disken skal synes i 'Diskbehandling':

(som MrLee sa)

Start->MinDatamaskin->Høyreklikk->Behandle->Diskbehandling

Partisjoner og formater i vei....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Uhmm... prøv denne;

Velg Start->Run

skriv så:

diskmgmt.msc

Klikk på OK 'knappen' ...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...