Gå til innhold

Negative sider ved mac på skolen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bruker MacBook på skolen. Ingen problemer whatsoever... Eneste er vel kanskje at office 2004 kjører rosetta og går sykt tregt...

9331658[/snapback]

Kan legge til at her, så vil ikke mac fungere å bruke i skolesammenheng enda.

Vi har et sikkerhetsystem som gjør at brukerne må logge seg på et program for å få tilgang til internett. Det skulle egentlig vert mulig å bruke med mac nå, men av en eller annen grunn har ikke de som driver med det programmet fått det til enda. Men det kommer nok.

Andre skoler/fylker har også kanskje andre sære systemer, som kan gjøre det vanskeligere med mac, så kan nok være en stor fordel å prate med systemansvarlig på skolen. Er ikke morro å kjøpe en mac, men når du kommer på skolen, så får du ikke brukt den alikevell...

Lenke til kommentar

Omg.. Det får da være grenser hvor sikkert skolen skal beskytte nettet sitt..

På Randaberg VGS der jeg går, får man bare opp en side når man åpner nettleseren der man må skrive inn brukernavn og passord..

Hvis en skole hadde tvunget meg til å installere software for å gå på nett hadde jeg sagt neitakk på flekken å skaffa meg telenor trådløst bredbånd..

Lenke til kommentar
Omg.. Det får da være grenser hvor sikkert skolen skal beskytte nettet sitt..

På Randaberg VGS der jeg går, får man bare opp en side når man åpner nettleseren der man må skrive inn brukernavn og passord..

Hvis en skole hadde tvunget meg til å installere software for å gå på nett hadde jeg sagt neitakk på flekken å skaffa meg telenor trådløst bredbånd..

9334724[/snapback]

Grunnen til at det er slik her, er at programmet sjekker om windows oppdateringene er satt på automatisk, og om antivirusprogrammet er oppdatert.

Dette gjør at ingen uvedkommende kommer inn på nettet, og at virus og slikt ikke sprees rundt på nettet, og rundt til andre skoler som vi har hatt tilfeller av her før.

Lenke til kommentar
Deeet.. Er paranoid..

9334831[/snapback]

Du aner ikke hvor mange "dumme" pc brukere det er på en skole, når 200 elever skal ha bærbare pc-er på skolen her, og gudene vet hvor mange andre på de andre skolene som er i samme system. Da er det en stor fordel at det blir vanskeligst mulig å spre virus rundt. Jeg kan love deg at det ikke er mange som kan å oppdatere windows eller antivirusprogrammer.

Mye virus rundt på nettet, vil også føre til mere nedetid, og mye mere arbeid for IT-avdelingene rundt omkring.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si noe om systemet deres, men er nok noe der som ikke er synlig for elevene. Og kan være at dere blir sjekket på en eller annen måte når dere er logget inn eller når dere logger på.

Men her har det ivvertfall vert en stor forskjell fra når nettet var helt åpent, og man ikke trengte div oppdateringer, til nå. Heldighvis :)

Men kan også legge til at med dette programmet (etter hva jeg har skjønt) så kan man gjøre det slik at når man logger på, så vil det også kunne bli mappet opp printere, disker og slike ting, uten å være inmeldt i et domene.

Programmet starter heller ikke om du ikke er koblet til nettet på skolen, slik at det ikke er i veien når du kobler deg til hjemme.

Lenke til kommentar

Okei, nå har jeg brukt Macen på skolen et par dager, og har funnet ut dette:

-Safari støttes ikke 100% av ClassFronter, læringsplatformen skolen vår bruker. Men jeg tror at Firefox støtter den 100%, så det er bare en bagatell.

-Nettverk går veldig fint, vi har åpent nettverk, og så må du kjøre en VPN-tilkobling. Veldig lett å sette opp på Macen, var først på internett. (Dette var fordi jeg visste brukernavn, passord og server fra før av, men uansett)

-Veldig fordel at du kan surre opp ledningen på selve laderen. Stor fordel, slipper ledning over hele klasserommet.

-MSN er forbudt hos oss, men på Macen kan det bare skjules ved å trykke eple + H, og lærerene skjønner ingenting. Bare husk å slå av eventuelle lyder.

-Trådløs rekkevidde er veldig god, samme med batteritiden.

-Macen ser utrolig bra ut, og alle vil bort for å se på den.

Dog, dette er noe irriterende, da alle damene vil se, og du sikkert blir litt lei etterhvert. Her er det bare å velge og vrake i damer, for alle syns Macen din er kjempefin og vil se mer på den (og deg).

Har ikke prøvd å skrive ut enda, men det bør ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

9334724[/snapback]

Jeg har nettopp bestemt meg for Randaberg VGS, så det var godt å høre!

Er nok mye pga. at de har en Media og Kommunikasjons linje, derav det blir en del Mac's og de må jo kunne komme seg på nett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Venter nå på en hvit macbook med dvd-brenner. Har en avtale med en lokal forhandler om at PC-en bestilles så snart Leopard er sluppet :w00t:

Mathcad kan kanskje bli et problem? Det skal brukes av 2/3MX-elever fra 07/08 og utover.

Aldri hørt om Mathcad, men tviler på at jeg vil trenge det hvis det er et kalkulator program siden jeg har en av de svindyre kalkulatorene fra casio (fikk den relativt billig siden jeg har gjort meg kjent med butikkeieren ;) )

MagSafe (strømkabelen sitter fast magnetisk) er foresten en stor fordel. Den har reddet Macen min fra å gå i gulvet et utall ganger.

:blush: Har prøvd dette med min travelmate, og det anbefales ikke. Jeg var ganske heldig, og det eneste som ble ødelagt var lader-inngangen. Fikk nytt hovedkort på forsikringen.

Må takke for fine svar, lenge siden jeg har vært på forumet nå. Har hatt en svært datafri periode, og spiller ikke dataspill lenger. Ikke så ille som det høres ut ;) Enda...

Liker damer sadister? :dontgetit:

Å ja, det er høye, mørke menn de ikke liker :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Venter nå på en hvit macbook med dvd-brenner. Har en avtale med en lokal forhandler om at PC-en bestilles så snart Leopard er sluppet :w00t:

Mathcad kan kanskje bli et problem? Det skal brukes av 2/3MX-elever fra 07/08 og utover.

Aldri hørt om Mathcad, men tviler på at jeg vil trenge det hvis det er et kalkulator program siden jeg har en av de svindyre kalkulatorene fra casio (fikk den relativt billig siden jeg har gjort meg kjent med butikkeieren ;) )

Jeg hadde det 05/06/07. Det er et dataprogram. Vi var prøvekaniner for neste reform, som kom i gang i august. Trengs ikke med MZ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg har hatt erfaringer med at enkelte formler som jeg lager i Equation i Word blir mildt sagt kryptiske når jeg bruker dem på windowsmaskiner etterpå, men det har vært et relativt marginalt problem. I tillegg kan det ganske enkelt og greit løses med å ta print screen av formlene og legge dem inn som bilder i stedet. Men det kan være greit hvis du skriver inn matematikk, økonomi, kjemi og andre ting som krever litt spesiell notasjon at du sjekker at det er lesbart også på en windowsmaskin etterpå :)

(Off topic: At matteundervisningen skal være på datamaskiner er et tidkrevende forbanna hor, og helt latterlig unødvendig IMO)

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...