Gå til innhold

Negative sider ved mac på skolen?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen kunne være så vennlige å skrive ned alle negative sider ved å bruke mac på skolen i forhold til hvordan det er å bruke pc. Ønsker å vite om det er noen problemer med presentasjoner, tekstdokumenter eller lignende. Det er mulig at alt funker veldig bra på mac, men alt av lærere har pc, hvordan er det å sende stiler og oppgaver til dem? Tror jeg vil laste ned openoffice siden microsoft office koster penger. :p

Vurderer sterkt å kjøpe mac nå, men vil være sikker. ;)

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt en macbook på skolen i ett år nå, og har ikke hatt noen problemer.. Eller har hatt ett. Jeg har ikke funnet en løsning på å få printerene til å funke, men det er det mange andre og som har problemer med.

Det som er VELDIG kjekt, er Keynote til presentasjoner. Norsk læreren min elsker presentasjonene vi klarer å lage.. Ser mye bedre ut enn alle de kjedelige, like powerpoint presentasjonene.

Jeg tror det er smart av deg å invistere i Office 2004 (eller 2008 når det kommer). Du kommer til å trenge Exel, og Word.. Har prøvd å bruke NeoOffice (OpenOffice finnes ikke til OS X), men alltid gått tilbake til Word, selv om det går treigt som fy på Intel.

Tror det kommer til å gå fint jeg! :thumbup:

/Yaricks :)

EDIT: Annbefaler også denne tråden: Klicky

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Bra du førte opp denne tråden Zelziuz.

Så vidt jeg vet så er jeg kun den eneste personen som kommer til å bruke Mac på vgs.

Jeg tenkte på å kjøpe iWork'08 til vgs. Også senere kjøpe Office::Mac'08 når den kommer.

Hørtes det smart ut?

Lenke til kommentar

Eg kjøpte nettopp Macbook for å ha på skulen, og eg fann ikkje noke gode grunnar til å ikkje kjøpe Mac. Kanskje einaste grunner er at alle vi sjå og prøve den. Slik kjem det iallefall til å bli i nyeklassa mi :) Veit ikkje korleis det kjem til å bli med skriverstøtte, men det går sikkert fint. Skal du gå VGS eller ?

Erlend

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett positive erfaringer etter et skoleår med MacBooken min (VG1)

Den er liten nok til å få bli med i sekken hver dag og jeg brukte den stort sett i alle timene det var mulig. Dvs alle bortsett fra Matematikk og Naturfag.

Keynote-presentasjonene mine skiller seg alltid positivt ut fra de kjedelige PowerPoint-presentasjonene, og jeg opplever at det er gøyere å sitte å leke seg i Keynote.

Skriveprogrammer blir stort sett samme opplevelsen for mac som ved pc, aldri noe problemer med filformat eller noe, man må bare være flink til å lagre i riktig format. Eneste negative er at jeg aldri fant noen løsning på å få skrevet ut på skolen, så It's Learning ble brukt flittig til innleveringer i stedet.

Du kan risikere å møte på lite oppdaterte IT-ansvarlige som stiller seg negative til Mac fordi resten av skolen bruker windows. På skolen min krever IT-ansvarlig at han skal være administrator på maskina di for at du skal kunne bruke den på skolen; men siden jeg har mac og han ikke skjønner bæret av det, samt ikke får virus, slapp jeg det (etter lang argumentasjon, vel og merke)

Også til slutt er det jo en del programmer som ikke er til Mac, så om skolen din har bestemt seg for å bruke et av disse i opplæringen sliter du litt, men det går jo an å kjøre i CrossOver, Paralells el.

Evt. finne alternative programmer som gjør samme nytten, men da kanskje måtte lære det på egenhånd.

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal bruke den til skriving og slikt antar jeg at det går fint å sende dokumenter til lærere o.l. som har PC.

Men dersom du skal gå høyere utdanning kan det være lurt å sjekke på forhånd. Jeg vet at de på f.eks Arkitekthøyskolen og enkelte industridesignfaglige høyskoler bruker programvare som ikke virker på Mac.

Lenke til kommentar
At noe ikke funker på mac argumente for Linux og Mac har egentlig frafalt da Dualbooting o.l. er fullt mulig for å være kompatibel med sære skolers programvare samt bruker operativsystemet en trives best med.

9284260[/snapback]

Jeg er ikke sikker på om CAD er så godt å bruke i f.eks. Parallels, men det er fullt mulig at man gidder å dualboote.

Lenke til kommentar
Dersom du bare skal bruke den til skriving og slikt antar jeg at det går fint å sende dokumenter til lærere o.l. som har PC.

Men dersom du skal gå høyere utdanning kan det være lurt å sjekke på forhånd. Jeg vet at de på f.eks Arkitekthøyskolen og enkelte industridesignfaglige høyskoler bruker programvare som ikke virker på Mac.

9283802[/snapback]

Neppe noe problem, jeg tror jeg skal bli tannlege :w00t:

Men dette høres jo kjekt ut. Skulle gjerne hørt om noen kan utbrodere litt mer rundt printer problemet som Yaricks og Dassen pekte på.

Lenke til kommentar

Ok, på Mac har man noe som heter Bonjour.

Det betyr macen finner printere som er i tilkoblet nettverket og kan skrive ut fra disse uten problemer.

Dette fungerer utmerket hjemme hos meg selv og andre da det kun er én printer som ofte heter "skriveren", "printern" ol. På skolen derimot får jeg opp ti printere som heter "1240715", "0762904562" osv.

Det er umulig å vite hvilken som er hvilken, og hvor utskriften din havner. Er ikke så kult å måtte sende ut letemannskap etter utskriften din heller.

Jeg vil også bli tannlege, ses på tannlegeskolen.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar
Du drar sikkert masse damer med den utdannelsen  :thumbup:

9291687[/snapback]

Liker damer sadister? :dontgetit:

Forøvrig. Jeg tror ikke det finnes noe negativt aspekt ved å kjøpe en Mac til skolen hvis man ikke driver med dedikert CAD-programvare eller lignende. Alt du kan gjøre i Windows, kan du gjøre i OS X, bare at det er lettere, bedre og sikrere å gjøre det i sistnevnte. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

1: Sære/udugelige IT-ansvarlige som ikke kan mac og ikke liker mac

2: Litt pes med printere, men ikke noe værre en det du har med en windows maskin

3: Sære programmer/nettsider som blir brukt på skolen.

Problem nummer en er det ikke så mye du kan få gjort med, to er ikke så pes, og nummer tre er det bare å ha dualbooting. Og strengt tatt, det tar 1 minutt å boote.

Lenke til kommentar

Spør IT-avdelingen først, slik at du ikke driter deg ut.

Her brukes det diverse programmer i forskjellige fag, disse programmene er såvidt jeg vet, bare kompitabelt med windows. Og du vil da kunne få et problem hvis ingen av programmene du skal bruke støtter mac.

Men når det gjelder skriveprogram, så kan du egentlig bruke hvilket du vil, så lenge du kan lagre i et filformat alle lærerne kan lese .doc, .odt...

Noen skoler har også gjort det slik at du må være innmeldt i et domene for å komme på nett,

Det er mye rart du må ta forbehold om, så foreslår at du stikker innom IT kontoret, og spør ;)

Lenke til kommentar

Tror det går fint, brukt både mac og linux på skolene frem til nå. Og ja, du møter garantert et fossilt it ansvarlig krek som nekter deg mac os og linux os fordi du ikke kan legge inn norman antivirus på dem. For har du ikke norman så vil du infisere hele nettet sa han til meg. Jeg starta bare å le og forsatte med det de 3 åra jeg gikk der, hver gang jeg møtte han :!:

Men, slapp da norman (som forøvrig er dritt og er på mange skoler), og jeg slapp den forbanna " jeg skal ha tilgang til pc`en din, for å se at du ikke driver med tull" :D

Lenke til kommentar
Tror det går fint, brukt både mac og linux på skolene frem til nå. Og ja, du møter garantert et fossilt it ansvarlig krek som nekter deg mac os og linux os fordi du ikke kan legge inn norman antivirus på dem. For har du ikke norman så vil du infisere hele nettet sa han til meg. Jeg starta bare å le og forsatte med det de 3 åra jeg gikk der, hver gang jeg møtte han :!:   

Men, slapp da norman (som forøvrig er dritt og er på mange skoler), og jeg slapp den forbanna " jeg skal ha tilgang til pc`en din, for å se at du ikke driver med tull" :D

9320496[/snapback]

Det er nok flere grunner til at man må bruke windows enn bare norman.

Og såvidt jeg vet, er det ikke så mange fylker som bruker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...