Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford S-max forsinket. Noen som vet noe?


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg ringte min selger i dag. Han hadde pratet med Ford Norge litt tidligere ang. levering av min bil. Jeg forstår det slik at Ford Norge jobber med å få fabrikken til å prioritere Norge da vi alle venter og venter. Selgeren får jo ikke gjort annet enn å svare misfornøyde kunder som oss. :dribble:

 

Min selger fikk når jeg pratet med han mail fra distriktssjef Thomas Eriksen i Ford Motor Norge AS hvor det står følgende om min bestilling: :hmm:

 

Det blir nok ikke september produksjon på denne - den gode nyheten er dog at den ligger som nr 1 mot oktober produksjon (altså helt øverst på ventelisten). Under forutsetning av at det ikke blir noe hickups mht tilgjengelighet av utstyr til denne bør det altså være særs gode sjanser for at denne blir produsert om en drøy måneds tid.

 

Dette betyr levering til meg siste halvdel av oktober mnd. :hrm: Endelig noe litt mer konkret. Men etter å ha bestilt bilen 18. April er det også på tide. :thumbdown: Det vil si levering 6mnd etter at kontrakt ble signert. Jeg forventet den etter 2mnd. Kan ikke si at dette er god kommunikasjon. :realmad:

 

Her er det bare å smøre seg med tolmodighet. Selv om fabrikken nå skulle kjøre skift også på søndager og ansette flere arbeidere så spørs det hvor mye det hjelper på oss.

 

Kan ellers bekrefte det annk sier om at bilen leveres som siste versjon. For Galaxy tror jeg det bare er pluss da det er 3 ting mer som er standard på Ghia utgaven i mai prislisten kontra april prislisten. Så får jeg da også en 2008 modell og ikke en 2007 modell. En får ta med seg de positive tingene også. :D

 

Da er det bare å dra hjem til fatter å låne hans Volvo 850 de neste 2månedene så skal jeg vel klare å komme meg på fjellet i høst også og komme meg litt rundt om i helgene.

 

Min selger hadde IKKE noen bil å låne meg. Han kunne skaffe lånebil til en "rimelig" pris, men jeg er da ikke interessert i å betale for lånebil. Den skulle vært gratis. Jeg skjønner at forhandleren sliter om dagen. Ford sliter skikkelig med levering om dagen. Det er helt klart.

Endret av grattle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt noe mere ennå, men det han sa i går var at bilen er ferdig produsert og skal være på vei. Men har ikke fått eksakt dato ennå, så jeg tror det ikke før jeg får se det.

 

Den har ikke automat.

 

Får håpe bilen er så bra at det er verdt ventingen...

Lenke til kommentar

Min har automat, men jeg har ikke fått noen beskjed om at dette er en forsinkende faktor. Det er jo samme kassen som sitter i nye Mondeo, og de leveres med automat på løpende bånd... Så 2 med automat da jeg var innom forhandleren sist uke.

 

På den andre siden så har jeg ikke fått noen tilbakemelding fra selgeren min etter at jeg sendte ham mail forrige torsdag (1 uke siden i dag), og heller ikke på purringen jeg sendte ham på tirsdag denne uken. Får nesten ta en tur innom for å høre hva som skjer tror jeg...

Lenke til kommentar

Til annk. S-Max bilen er kanonbra syntes jeg.

 

Jeg fikk låne en med Automat og full pakke i sommer i 2 uker og den var en drøm å kjøre. Nesten så kona og jeg lurte på å bytte fra Galaxy til S-Max, men vi holder oss til Galaxy`en. Litt større, selv om S-Max`en hadde nok av plass til våre 3 unger. Alle i barnesete. En drøm å få ungene inn og ut. Av og på med bilbelte etc. Slippe å knote med bilbelte som ikke er langt nok og bøye seg ned. Kjøre egenskapene var topp og med cruise kontroll så behagelig å kjøre. Skulle gjerne hatt automat på min Galaxy, men det koster meg 40' ekstra og det gidder jeg ikke bruke pengene på. Gleder meg til min Galaxy kommer selv om dette tar tid.

Lenke til kommentar
Til annk. S-Max bilen er kanonbra syntes jeg.

 

Jeg fikk låne en med Automat og full pakke i sommer i 2 uker og den var en drøm å kjøre. Nesten så kona og jeg lurte på å bytte fra Galaxy til S-Max, men vi holder oss til Galaxy`en. Litt større, selv om S-Max`en hadde nok av plass til våre 3 unger. Alle i barnesete. En drøm å få ungene inn og ut. Av og på med bilbelte etc. Slippe å knote med bilbelte som ikke er langt nok og bøye seg ned. Kjøre egenskapene var topp og med cruise kontroll så behagelig å kjøre. Skulle gjerne hatt automat på min Galaxy, men det koster meg 40' ekstra og det gidder jeg ikke bruke pengene på. Gleder meg til min Galaxy kommer selv om dette tar tid.

9396987[/snapback]

 

Jeg startet som deg også med Galaxy, men etter å ha testet S-max (dog med manuell), og opplevd plassen konkluderte jeg motsatt. Fant jeg ut at jeg heller spekker opp S-maxen så mye som mulig (se første mld i tråden), i stedet for å kjøpe en Galaxy med mye mindre utstyr og uten automat. Galaxy og S-max er like brede, og det er spesielt bredden som er viktig for meg. I tillegg er det snasent med litt sporty preg.

 

Har selv også 3 små barn i barnesete, og kjører i tillegg daglig i kø. Automat er derfor også et must!

 

Gleder meg, men har ikke hørt noe mer. :cry:

Lenke til kommentar

Lykke til. Håper bilen står til forventningene. Jeg vil tro det.

 

Ja, 148 dager er lenge. Jeg har ventet 20 uker i dag. Kontrakt ble skrevet 18. April. Det vil vel si 140 dager og min er forventet som sagt tidligere, sent i oktober. Jeg har altså fortsatt 6-7uker igjen å vente. Du er heldig som får bilen nå spør du meg.

 

Fint om du skriver noen ord når bilen er hentet.

Lenke til kommentar

Nå har vi hentet bilen :D

 

Den svarer foreløpig absolutt til forventningene! Utrolig kul bil :dribble: Gleder meg til å få kjørt litt mere i helgen.

 

Får håpe dere andre også blir fornøyde når dere omsider får bilen levert.

 

Det er forresten 6-8 måneders ventetid for de som bestiller nå, ifølge han vi kjøpte bilen av...

Lenke til kommentar

Min bestilling på Titanium er fra 27/4. Levering skulle ta fra 6 til 8 uker. :D

 

I juli ble produksjonstidspunkt oppgitt til september :mad:

 

I dag (7/9), etter samtaler med Ford Norge og lokal forhandler, blir produsjonstidspunkt oppgitt til desember!! Men dette kan de ikke garantere.:wallbash:

 

Noen bedre? Ford Norge holder oss for narr. På mandag skal jeg ha en samtale med Ford Norge og den samtalen avgjør om jeg står i kontrakten eller ikke.

 

Har kjørt Ford siden begynnelsen av 80-tallet men den lojaliteten begynner å bli tynnslitt. Ford må gjøre noe drastisk med rutiner og logistikk hvis de skal beholde sine kunder :hrm:

Endret av NyFord
Lenke til kommentar

Enig!! Hold oss oppdatert! Fortell også gjerne hvem hos Ford Norge du prater med i tilfelle fler av oss trenger noe mer trøkk enn forhandlerne klarer å hoste opp.

 

Jeg var innom og pratet med salgssjefen hos min forhandler tirsdag som var, og der var daglig leder på vei i et møte med importøren. Jeg skulle få tilbakemelding på min forespørsel i løpet av uken, men har p.t. ikke hørt noe... Eneste de sier er at de (i motsetning til andre forhandlere iht dem) lar kundene trekke seg fra kontraktene uten kostnader... Ikke akkurat et alternativ for oss å gjøre det, da det bare blir enda en kø å stå i og behovet for større bil fortsatt er her...

Lenke til kommentar

Jeg bestilte S-Max 06.08 og fikk beskjed om 2-3 måneders leveringstid av selger. Daværende produktsjef i Ford Motor Norge skrev dette den 10.08 som svar til meg i mondeotråden på dette forumet:

 

 

"Heisann!

 

Ja det er dessverre en veldig sterk sammenheng mellom leveringstiden på S-MAX og Mondeo. Begge bilene, samt Galaxy, bygges på den fleksible produksjonslinjen på Genk-fabrikken. Og ettersom produksjonen går for fulle mugger (etterspørselsen er mye større enn kapasiteten for samtlige tre modeller over hele Europa) vil det si at dersom man øker mengden Mondeo produsert, må man redusere antall S-MAX/Galaxy (og vice versa).

 

Det er vel dette som er "problemet" når man lager biler som slår såpass bra an som disse har gjort - man klarer kort og godt ikke å levere nok. Vi i Ford Norge prøver alt vi kan for å få mer produksjon, men når de fleste land i Europa også gjør det samme, så blir det kamp om beinet. Når det er sagt så ser fabrikken på alternative muligheter for å øke kapasiteten på kort til mellomlang sikt, så vi håper å få ned leveringstiden så godt som mulig. Men når det er sagt, så skal du likevel være meget fornøyd om du faktisk får levert bilen i jan/feb om du bestilte den på mandag.

 

På den positive siden så er jo etterspørsel som overgår tilbudet bra for annenhåndsverdien. Så de som har kjøpt/bestilt en Mondeo eller S-MAX vil nok få en bra pris igjen for den når den én gang skal ut for salg

 

Mvh

 

Reidar Holtedahl

Produktsjef

Ford Motor Norge as"

 

 

Mitt problem er at innbyttebilen er avtalt til 75.000 som jeg akkurat har rundet. Med en leveringstid på 6-7 måneder kommer jeg fort opp i 80-85.000.... Det positive er vel 1 år mindre verditap med en bil som leveres i jan./feb.

Endret av Lille Brum
Lenke til kommentar

Jeg snakket med en meget hyggelig og ikke minst ydmyk salgs-sjef i Ford Norge i dag. Han beklaget på det sterkeste, og fortalte meg litt om utfordringene deres.

 

Ford har ikke et sentralt felles europeisk system der de kan planlegge produksjonen av biler langt frem i tid. Normalt er ikke dette noe problem, da fabrikkene har kapasitet til å håndtere de mengdene som tidligere er solgt. Nå som salg av Mondeo og S-max har tatt av er fabrikken og Ford sentralt i Europa nødt til å prioritere. De setter opp produksjonslister en gang i måneden, og produksjonslisten for oktober blir satt opp i løpet av neste uke. Bilene som kommer med på den er avhengig av prioritering, og om de har tilstrekkelig med utstyr som matcher de bilene som har høyest prioritet. En utfordring har visstnok vært at de har hatt for lite automat-gear-kasser, noe som har ført til at autmoat-biler har blitt nedprioritert. Dette er det blitt jobbet med.

 

Jeg bestilte 14. mai, men min bil ble lagt inn i systemet 28 april og min bestilling førte da til noen endringer på denne bilen. I tillegg har jeg høy prioritet da jeg er ansatt i og bruker bil-avtalen til en av de største selskapene i Norge (som kjøper mye Ford). Tilbakemeldingen til meg var at jeg høyst sannsynlig får produsert bil i løpet av Oktober, gitt at de har alle delene som kreves for å bygge min. Jeg har en prioritet som tilsvarer de 3-5 første bilene til landet. Levering til forhandler er 8-12 dager etter produksjon + klargjøring for levering til kunde. Dette kan kanskje gi dere andre en pekepinn på når dere kan vente bil......

 

Salgssjefen fortalte også at Ford Europa jobber med et nytt system som lanseres neste år, der de kan se når bilen produseres ved betilling. Men det hjelper jo ikke oss spesielt. Han skjønte også dette, og var tydelig frustrert over situasjonen, og ga klart uttrykk for at de gjorde det de kunne for å få prioritert flere biler til Norge. Produksjonslisten neste uke vil gi litt svar på om de har nådd frem.

 

Han fortalte også at når bilene kom inn med produksonsdato (ca en gang i mnd), ble systemene til alle forhandlerne raskt oppdatert, og det er da den enkelte forhandler som må sjekke de bilene de har på vent er satt til produksjon neste mnd.

 

Vel - da er det bare å vente litt til..... :hrm: Har håp om bil i år :)

Lenke til kommentar

Hei på dere som fortsatt venter på bil.

 

Jeg ville bare si at bilen absolutt var verdt å vente på! Vi har fått kjørt noen mil med S-maxen vår nå, og hele familien er storfornøyde! Vi kjører egentlig ikke mye bil til vanlig, men nå har vi vært på den ene langturen etter den andre. Også minstemann som sitter i bakovervendt bilsete synes det er gøy med den nye bilen, han har helt utrolig god utsikt bakover nå i forhold til i den gamle bilen vår, og sitter nå og kommenter alt han ser på og langs veien bak bilen.

 

Vi har gitt litt opp å krangle med forhandleren. Men dersom de skulle ringe meg fra norsk kundebarometer vet jeg at jeg ikke kommer til å gi Ford høyeste score på service. Men de ville fått svært høy score på en kul bil faktor...

 

Håper dere alle får bilene deres snart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...