Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford S-max forsinket. Noen som vet noe?


Anbefalte innlegg

15. mai bestilte jeg en S-max med lovet leveranse i juli. Jeg venter fortsatt!

 

Forklaringen jeg får fra forhandler er at fabrikken produserer også Mondeo og at Ford sentralt har bestemt at de ikke skulle produsere S-max i perioden. I tillegg skulle bilene som ble proudusert i juli kanaliseres til sental-Europa. Synes det er rart at ingen biler blir sendt til Norge.....

 

Noen som vet noe om dette. Er det hold i forklaringen? Jeg skal ha den siste modellen, med Diesel automat... Gleder meg som en unge :)

 

Utstyrs-spec som følger:

 

 

TITANIUM 5 dørs 2.0 TDCi 130 hk A6 Partikkelfilter

Aktiv førerhjelp (Active Driver Assistance pack). Inkluderer adaptiv cruise

Handsfree system med Bluetooth og stemmestyring

Navigasjon - avansert m/6cd (Radio/CD-farge/berøringsskjerm-klima)

Bagasjeromsgardin

Skvettlapper - foran og bak

Metallic lakk - sort

Motor/kupeevarmer - Diesel/bensindrevet med tidsur (ikke tilgj. til 2,0 145

Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover)

Parkeringssensor - foran og bak

Seter - 8-veis elektrisk justering av førersete m/minne

Seter - Oppbevaringsrom under førersete

Seter - oppbevaringsrom under passasjersete foran

Seter - Tillegg for 3. rad trukket i stoff (sammenleggbar)

"Vinterhjul m/alufelger 16"""

Panoramatak (inkl. uttrekkb. solskj. fører/pass. & leselampe 3. rad)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet Ford Norge, og sjekket med de om det er sant.

 

Var borti noen engang som hadde blitt lovet en bil av en forhandler, og etter 6 måneder venting viste det seg at selgeren aldri hadde bestilt bilen, av ukjent grunn. Kjøper måtte vente i nye 2 måneder før han fikk bilen. Sikkert ikke det som har skjedd med deg, men best å sjekke om ikke forhandler prøver å spare litt penger eller lignende på å la deg vente. Kanskje han har gjort en god deal på en billig forsendelse, som tar mye lenger enn det kunne ellers... vet aldri. :)

Lenke til kommentar

Blir en utrolig bra bil det der.

Jeg har bestilt nye Mondeo 30.04.07. Denne skulle leveres i slutten av Juli men jeg får den ikke før i slutten av september.

De har solgt fryktelig mye av nye Mondeo. S-Max og nye Mondeo produseres på det samme samlebåndet slik at dette har gått ut over leveringstiden til S-Max.

Jeg vet at det er kortere leveringstid på nye Mondeo i feks England.

 

Har forresten prøvekjørt S-max med automat.

Du får virkelig en flott bil!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har bestilt samme bil som deg, dog med mindre ekstrautstyr. Bestillingen ble registrert i fordsystemet et par dager etter at jeg skrev avtalen med selger (pga forbehold om innbytte bl.a.) og endte vel opp der rundt 30 mai. Jeg har også hele tiden fått beskjed om at bilen stod med ønsket produksjonsmnd. juli samt forhandlerprioritet 01 (som var det høyeste iht selger og som jeg også fikk se på skjermen hans).

 

På min har det enda ikke kommet opp noen planlagt prod-dato, og siste beskjed fra selger var at det ble jobbet fra sentralt hold for å få til prod på bl.a. min bil.

 

Jeg har ikke hørt noe om at bilene i juli ble routet alle andre steder enn Norge, og skal høre med "min" selger også om dette er tilfelle...

 

Fint om du legger ut hva du får av tilbakemeldinger her om du tar kontakt med Ford sentralt slik Armitage2 foreslo :)

 

Spec på min som følger:

TITANIUM 5 dørs 2.0 TDCi 130 hk A6 Partikkelfilter

Cruise control

Handsfree system med Bluetooth og stemmestyring

Skvettlapper - foran og bak

Metallic lakk - Seagrey

Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover)

Parkeringssensor - foran og bak

Seter - 8-veis elektrisk justering av førersete u/minne

Seter - oppbevaringsrom under passasjersete foran

El. innfellbare speil

"Vinterhjul m/alufelger 16"""

Lenke til kommentar
Fint om du legger ut hva du får av tilbakemeldinger her om du tar kontakt med Ford sentralt slik Armitage2 foreslo :)

9293971[/snapback]

 

Jeg sendte en e-post til Ford igjennom kundeservice-sidene, og fikk følgende svar:

 

Hei og takk for din henvendelse til oss.

 

Jeg beklager at din Ford S-MAX er forsinket.

 

Dette er imidlertid noe du må ta med din selger. Ford Motor Norge AS vet ikke noe om de forskjellige forhandlerne produksjonstildeling.

 

Beklager at vi ikke kan hjelpe deg, men din forhandler vil holde deg oppdatert.

 

Med vennlig hilsen

Ford Motor Norge AS

 

Min selger er på ferie, og tilbake på mandag så jeg har ikke noe informasjon om produksjonsdato. Ringer ham mandag, og forsøker å ringe produktsjef i Ford i morgen!

Lenke til kommentar

Jeg sendte selgeren en mail i morges, hvor jeg spurte om han kjente til dette og i hvilken grad han trodde dette medførte etterslep på produksjon av s-max. Har ikke fått svar fra ham enda, men om han kommer med noe utfyllende skal jeg legge det ut her.

 

Får bare håpe han ikke er møkklei av at jeg spør hvordan det ligger an minimum en gang per uke :p

Lenke til kommentar

Har tenkt å prøve på det.

 

I mitt tilfelle fikk jeg dessverre ikke noen konkret leveringsdato da. Selgeren sa bare at det var 8-10 ukers leveringstid (for å være sikker på at man ikke sa for kort tid), og dette var for min del 12 uker siden og bilen er fortsatt ikke planlagt produsert i systemet...

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbakemelding fra han som solgte meg bilen i slutten av mai. Ser ut til at dette trekker skikkelig ut i forhold til leveringstiden som ble antydet da jeg bestilte. Han skriver nå:

Har imidlertid fått tips fra Ford Motor Norge om antatt levering ultimo oktober – primo november på bla din bil.

:cry:

 

Noen som vil anslå mulighetene for å få med noe ekstrautstyr (f.eks. motorvarmer) når dette ser ut til å ta 22-23 uker fra bestilling til levering, i motsetning til 10 som jeg fikk beskjed om ved bestilling? Har allerede fått en del rabatt, da jeg hadde fått tilbud fra en konkurrerende forhandler da jeg bestilte, men synes jo at dette fint kan kompenseres for. :hmm: Gode argumenter mottas med takk!

 

Litt surt da grunnen til at vi handlet ny bil var for å få plass til barnevogn + det man måtte ønske og handle innimellom. I scenicen vi har nå er det knapt plass til stort...

Endret av pappa75
Lenke til kommentar

Jeg snakket med min nylige tilbakevendt-fra-ferie-forhandler i dag. Han meldte også at det ikke var bekreftet leveringsdato enda, men han hadde hørt at produksjonen for biler til Norge skulle starte opp igjen en av de første dagene.

 

Ryktet var 350 biler til Norge, og teoretisk levering var 10 dager etter produksjon. Skjer dette - var jeg med min prioritet garantert levering med de første bilene som kom.

 

Forhandleren min skulle også sjekke med Ford, og ringe meg tilbake når han hadde fått kontakt med riktig person. Skal melde hva tilbakemeldingen er.

 

Produksjefen for S-max hadde forøvrig sluttet i sommer (strange?).

 

Jeg har hatt en god dialog med forhandleren hele tiden vedr. kompensasjon. De stiller en Ford Mondeo 06 til rådighet for meg inntil jeg får den nye bilen, og det synes jeg er en veldig god ordning da jeg ikke hadde konebil ( :cool: ) fra 1. august, og kona bruker min.

 

I din situasjon hadde jeg tatt en telefon til forhandler, og sagt at du forventer en kompensasjon for forsinkelsen - og foreslått det utstyret du mener du trenger. Hadde forhandler vært vanskelig hadde jeg vurdert (truet) med å terminere kontrakten, og samtidig begynt å søke etter tilbud fra forhandlere du ikke har vært i kontakt med. Et salg innebærer mye penger for en forhandler, og i en situasjon som dette må de kunne dekke opp for frustrasjon og tort og svie (får sikkert kompensasjon fra Ford sentralt).

 

Alternativet er jo eventuelt å velge et helt annet bilmerke.......

Lenke til kommentar

Hei folkens. Jeg kan bare slenge meg på her. Jeg bestilte en Galaxy Ghia med masse herlig utstyr 19 April med lovt levering i løpet av Juni/juli. Jeg har heller ikke fått noen prod. dato fra min forhandler.

 

Fikk beskjed onsdag denne uken fra selger at Ford Norge skulle prøve å få satt høy prioritet på min bestilling. (En kan jo tro på julenissen hvis en vil, men hvor mye de klarer å påvirke vet ikke jeg. Sikkert ikke mye...)

 

Jeg tror min forhandler har møter med Ford Norge hver uke. I allfall ofte. Så jeg kan jo håpe. Det jeg har fått opplyst er at pga mange bestillinger av Mondeo og S-Max har de problemer på fabrikken med levering til alle som har bestilt bil. Jeg mener min selger sa at fabrikken hadde økt leveransen til Norge rett før ferien for å få unna en del bestillinger. Mener han snakket om 600biler.

 

Det hjelper jo ikke at fabrikken hadde stengt (sommerferie) fra 20Juli til 20Aug. Jeg fikk også opplyst at de 2 første ukene etter ferien laget ikke fabrikken kundebiler, men mer standard biler. Dette endret seg og fabrikken skulle lage kundebiler likevel. Bra for det.

 

Jeg har fått låne bil av forhandler. 2 uker en S-Max (herlig bil med automat - nytelse å kjøre). Så 2 uker en 2006 modell Mondeo. Jeg solgte min V70 andre uken i Juli så jeg savner å ha stor bil. Med 3barneseter og vogn ++ trenger en stor bil. Mondeo`en ble trangt for barna. Får jo neste ikke festet beltet fordi setene sitter jo klin inni hverandre. Hadde samme problemet på V70`en.

 

Jeg ser at Galaxy`en har litt mer standard utstyr nå enn da jeg bestilt og at grunnprisen har gått opp med ca 2.000,-. Men herregud. Får jeg ikke siste standard modell til samme pris blir jeg skuffet. Ford Norge kommer jo ikke med noen info og ingen kompensasjoner.

 

Jeg hørte at Toyota Avensis eiere ved nyttår fikk tilbud om div ekstrautstyr gratis mot å vente noen uker. Slik løste de sine problemer da de hadde et leveringsproblem til sine kunder. Det er kundeservice.

 

Jeg har også fått opplyst at etter produksjonsdato kan bilen bli levert etter 10 dager. Da stemmer kanskje det, men det høres raskt ut for meg.

 

Fint om dere holder diskusjone her i live og forteller om dere klarer å få noe ekstra. Noe må vi da klare å få for såååå lang ventetid.

 

Gir dere mer info når jeg har noe nytt å komme med.

Endret av grattle
Lenke til kommentar

Jeg var og hørte med min forhandler på onsdag ang. status og kompensasjon. Han røpet bl.a. at de kun hadde fått 1 - én - s-max i løpet av sommeren, og de har nå heller ingen s-max i sin utstilling lenger. De mangler byggedato på s-max og Galaxy bestilt helt tilbake til april/mai...

 

Hvis jeg forstod ham riktig så fikk de som forhandler ingenting å gå på når det gjaldt kompensasjon, hverken fra fabrikk eller importør (Ford motor Norge).

 

I mitt tilfelle så oppgraderte jeg utgave fra Trend til Titianium, da jeg ville ha muligheten til å bla gjennom telefonboken via convers+-interfacet i instrumentpanelet. På Trend fikk jeg beskjed om at det ikke ble tilgjengelig med convers+ før november, og nå kan det jo se ut til at det blir november uansett :(

 

For at han skulle kunne ta saken videre opp i systemet for meg, så ble vi enige om at jeg skulle sende ham en mail med forslag til løsning/kompensasjon. Dette gjorde jeg i går, og har ikke fått svar enda.

 

Mitt forslag var som følger:

Får med motorvarmer kr. 5900,-

Får oppgradering til el-sete m/minne fra u/minne (i komfortpakken) kr. 1600,-

Delsum kr. 7500,-

- "Tapt" verdi av komfortpakken ved oppgradering fra trend til tit, da tit har 2-veis el-sete som std. kr. 1800,-

Sum kompensasjon kr. 5700,-

I tillegg er el-infellbare speil std på minnesetet, så der er det enda 1000 kr ink. som vil si at denne kompensasjonen vil koste dem 4700,- iht prislisten.

 

Venter i spenning og gir tilbakemelding når jeg hører noe.

 

Enig i at vi bør holde denne tråden i live. Dersom noen får byggedato på s-max/galaxy bestilt rundt mai, så legg det ut her! Da er det håp for oss andre også ;)

Endret av pappa75
Lenke til kommentar

Har fortsatt tilgode å høre hva forhandleren min syntes om mailen min om kompensasjon... :( Får vel purre i løpet av uken dersom de fortsatt ikke har sendt meg noe svar.

 

Noen andre som har hørt noe mer fra sine forhandlere?

 

Ser forøvrig at noen av mondeo-kjøperene har tilsvarende problemer... Sjekk mondeo-tråden her inne.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke hørt fra min forhandler. Sendte mail til Ford Norge, kundeservice søndag og har heller ikke fått svar på denne. :(

 

Jeg også har lest litt hva Mondeo folkene sier. Leser dere bl.a. på side 76 finner dere litt info om forsinkelser etc

 

Jeg skjønner ikke at det går an å ikke informere sine kunder bedre enn det som nå blir gjort. I morgen er det 19 uker siden jeg bestillte Galaxy`en. Skrev kontrakten 18.April. Ikke happy over Ford sin kundeservice om dagen. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg fant dette forumet i dag, og bestemte meg for å ringe selgeren vår for å høre hvor i løypa vår s-max er, det er en evighet siden vi har hørt noe fra selgeren vår. Bilen ble bestilt i midten av april, med estimert leveringstid i mai-juni. Deretter ble det juli, så august, og sist vi snakket med selgeren (i juli) fikk vi høre at den sannsynligvis kom i september.

 

Uansett, selgeren sa i dag at bilen er på plass om 1 1/2 uke! Han sa også at han hadde tenkt å ringe oss på fredag, men hadde ikke fått gjort det (elendig service hos denne selgeren synes vi, han burde jo skjønne at vi venter veldig på å få en telefon fra ham...)

 

Så nå er vi forsåvidt glade for at det ser ut som vi får ny bil, men vi er også utrolig misfornøyde med leveringstiden, mangel på info, og manglende vilje til å gi kompensasjon.

 

En annen ting er at da vi bestilte bilen så var automatisk nivåregulering av av bakre dempere en del av standardpakken. Dette har ford tatt ut av standardpakken, så bilen vi får har ikke dette montert. Selgeren vår er ikke villig til å kompensere for at vi ikke får dette, og han presterer å si at dersom vi ikke ønsker i kjøpe bilen allikevel så har han mange andre interessenter... Men vi vil jo ha bilen som vi har ventet på så lenge, vi vil bare også ha kompensasjon for utstyr vi trodde vi ville få, men som vi ikke får allikevel. Kjenner jeg begynner å bli rimelig irritert på leverandøren!

 

Så selv om jeg er glad for at bilen er på vei, så sitter jeg igjen med en liten bismak på grunn av den elendige servicen.

Lenke til kommentar

Høres ut som om det plutselig har begynt å skje ting nå da.

 

Dessverre fikk jeg litt samme følelsen som deg da jeg spurte selgeren min ang. kompensasjon. Det virket ikke som om det gjorde noe for Ford Norge å miste noen kunder, fordi andre da fikk kortere ventetid. Et luksusproblem nå, men dette er virkelig noe som biter dem bak over tid. Hvis de tar f.eks. autoindex på alvor (naf referer denne hvert år) så bør de gjøre alt de kan for å komme seg opp over gjennomsnittslinjen nå.

 

Hvilken standardpakke var det da dere bestilte? Hvis det er en ekstrautstyrspakke, så står den jo i kontrakten deres, og da har jo ikke forhandleren levert det selgeren har undertegnet på på vegne av dem.

 

Ca hvor i landet ligger forhandleren din?

Lenke til kommentar

Automatisk nivåregulering var en del av standardpakken (altså ikke ekstrautstyr) til Titan-utgaven frem til det kom ny prisliste i begynnelsen av mai. Da gikk automatisk nivåregulering ut (koster 3500 som ekstrautstyr nå), men så kom det inn noen andre ting som for eksempel solskjermer til sidevinduene bak, nedfellbare bord bak, 2 stk flip key nøkler og sony-radio. Vi synes det er bra at vi har fått disse ekstra tingene inkludert, men det visste vi om når vi bestilte, fordi det var selgeren veldig flink til å fortelle om, men han fortalte altså ikke om det som kom til å bli tatt ut av standardpakken. Automatisk nivåregulering står det altså ikke noe om i selve kontrakten, men vi har en kopi av den gamle prislisten, og der står det at det følger med Titan. Føler igrunnen at vi har det juridiske på vår side, men så spørs det om vi klarer å få denne selgeren til å innse det.

 

Forhandleren holder til i Buskerud.

 

Sorry, føler jeg har kuppet tråden litt, det var jo ikke automatisk nivåregulering det egentlig skulle handle om her...

Endret av annk
Lenke til kommentar

Går fint det. Er jo en konsekvens av leveringssituasjonen til Ford.

 

Har forøvrig purret på tilbakemelding fra min selger i går, men har ikke fått noe svar enda. Kanskje man burde troppe opp hos selgeren hver ettermiddag til man har fått et konkret svar... :devil:

 

Dessverre har jeg en følelse av det blir litt david mot goliat i denne sammenhengen med tanke på at det går helt fint for dem å miste et salg eller 3 :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...