Gå til innhold

laptop med begrensninger

blill

Anbefalte innlegg

Har bestilt compaq PRESF550EO på elkjøp flytter fra tele 2 til telenor og får den til 2995 med tråløs ruter og modem. Denne var tenkt til guttungen på 12 som første egen maskin. men ser at maskinen ikke kan oppgradere rammen mer en til totalt 1024 og maskinen har delt sjerm minne på 287 mb. Når dette kjøres i vista vil ikke dette fort bli problemer ?

Han spiller for det meste enkle spill på internett, men interessene forandrer seg med alderen og mulighetene.

Tenkte at dette kunne være en fornuftig førstegangsmaskin til noe spilling og dvd. 3000 er lite penger for en maskin + 600 i økte abonent kostnader mellom tele 2 og telenor.

Bør eg avbestille?

tar i mot alle innspill :)

Endret av blill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye du har å rutte med er ganske avgjørdende her. Kunne du ha lagt i litt mer hadde det nok kanskje lønnet seg, siden maskina slett ikke er av de sprekeste som finnes. Kanskje øker spill-interessen om kun kort tid, og da trengs større redskap. Hvis du er ganske sikker på at han ikke vil interessere seg for, ternger man ikke ta det hensynet. Man kan få mer maskin for pengene ved kjøp at stasjonær, men dette er kanskje ikke aktuelt?

Lenke til kommentar

Ser at spesifikasjonene på www.hp.no sier at 2x512MB er maks. Dette er nesten garantert 100% sikkert feil.

Stort sett alt av bærbare maskiner med ddr2 minne støtter 2x1024 uten problemer. Prøver du å bygge den ut kan jeg nesten garantere at det virker.

Har ikke prøvd akkurat denne maskinen, men har mange ganger tidligere oppgradert maskiner til mer enn det som er spesifisert maks.

Vil du oppgradere den til 2GB så gjør det med deler fra Elkjøp for sikkerhets skyld. Da kan du jo bruke angrefristen hvis det ikke går.

Pressario F545EA er samme maskinen, men med annen prosessor. Den oppgis til å støtte 2GB. Dette bør bety at F550EO også støtter det samme.

(EA og EO har ingenting med maskinene å gjøre. Kun hvilke land software er ment for.)

Tekninsk info:

Maks minne begrenses av 3 ting (foruten hva du fysisk kan putte inn)

1. Hva chipsettet støtter. Ingen chipset i moderne tid (siste 3 år) som jeg kjenner til har ikke støtte for 2GB minne.

2. Hva BIOS støtter. Her legges det inn støtte for hvor mye minne som kan brukes, og til en viss grad også typer brikker. Det ser jeg ingen grunn til at HP/Compaq skal sperre til 1024MB når de har støttet 2GB i flere år.

3. Operativsystemet. Garantert ingen problemer med Vista.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Eg har en minnebrikke som eg kan prøve med. Hva risikerer eg viss det ikke går? kan noe i maskinen ødeleges?

9286523[/snapback]

Bare fjern strømmen(også batteri)før du setter inn rambrikka så er det trygt,enten virker den dårlig eller ikke i det hele tatt,du ødelegger ikke maskinen.

Lenke til kommentar

Ser at spesifikasjonene på www.hp.no sier at 2x512MB er maks. Dette er nesten garantert 100% sikkert feil.

hp kundeservice bekreftet at dette var en skrivefeil. De mente også at denne kunne oppgraderes til 4 gb. Synest dette hørtes mye ut. Uansett viss dette stemmer er jo prisen min på 3000 et røverkjøp

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...