sas_373 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hei ! Vurderer å kjøpe speilrefleks kamera, har snust på canon 30D og Nikon D80. Kan noen gi meg noen gode råd, hvilket kamera bør jeg velge. Er nybegynner på området. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Vurderer å kjøpe speilrefleks kamera, har snust på canon 30D og Nikon D80.Kan noen gi meg noen gode råd, hvilket kamera bør jeg velge. 9279315[/snapback] Du må nok gi oss litt mer å jobbe med enn det, for det er to litt ulike kameraer - hva er det du planlegger å ta bilder av? Det er typisk at Nikon og Canon ikke lager produkter som konkurrerer direkte med hverandre - 30D plasserer seg på mange måter mellom Nikon D200 og D80, men D80 har egenskaper som kan få deg til å foretrekke den fremfor 30D. 30D er rask og robust og om du skal kjøpe kit, kommer det med det dårligste kitobjektivet på markedet (EF-S 18-55). D80 er ikke så rask som 30D, og er heller ikke like robust. Til gjengjeld får du markedets klart beste kitobjektiv (18-70/3.5-4.5) og blitzstyring. Ifht. bildekvalitet er det egentlig ingen forskjell - D80 med kitobjektiv vil være klart bedre enn 30D med kitobjektiv, men med samme objektiv vil du slite med å se forskjell på de to. PS: Vurdér også Pentax K10D og Olympus E510. Endret 14. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 begge har fordeler og ulemper om hverandre. selv ville jeg valgt 30d, men det av andre enn fornuftige grunner Lenke til kommentar
bengh Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 De kamaraene er ganske så forskjellige i grep etc at enten liker du den ene eller den andre, med mindre du er forutinntatt - Canon- eller Nokon-fan. Selv likte jeg 30D best og synes Canon har best utvalg i objektiver, ikke minst på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg hadde tenkt å skrive noe svada om å vurdere hvorvidt 30D har noen egenskaper som kan forsvare prisforskjellen, men ser nå at mange butikker faktisk selger 30D billigere enn D80. Antar at enkelte har begynt å gjøre seg klar til lanseringen av 40D? Det gjør definitivt 30D til et bedre kjøp enn da jeg vraket det til fordel for D80, men om du skal ha det billigere enn Nikon'en, så blir det fremdeles bare med 18-55'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå