Gå til innhold

Hvordan legge inn Windows uten cd-rom (Guide)


J@9

Anbefalte innlegg

Hei!

Har flere ganger hatt bruk for å legge inn XP på pc'er uten cd-rom.

Så jeg oppretta en tråd for å få hjelp til dette.

Og det fikk jeg :thumbup:

Den mest hjelpsomme var wiberos her på forumet :)

 

Så nå tenkte jeg at jeg skulle hente alt av info fra den tråden og lage en guide av det, som er litt lettere å bruke enn å måtte lete igjennom hele tråden.

Dere får selv velge om den er verdt nok til å bli lagt til som topp tråd.

Om det er noen spørsmål eller kommentarer så kom med dem :)

 

Her kommer ihvertfall min versjon av å legge inn windows xp på en pc uten cd-rom:

 

 

Sett disken over i en pc som allerede har oppegående Windows og følg guiden:

 

Disken bør partisjoneres i 2 partisjoner.

Den første primær men uten bokstav.

Den andre formatert og med bokstav.

 

Sett inn Windows plata i cd-rommet.

Start cmd og og bytt til rett stasjon.

Skriv så: "cd i386" og trykk enter.

Så skriver du: "winnt32 /syspart:HD /tempdrive:HD /s:CD:\i386 /noreboot"

(Hvor HD skal byttes ut med rett stasjons bokstav for disken du skal ha filene på, og CD med bokstaven til cd-rommet som inneholder XP plata) så trykker du enter.

 

Under avanserte instillinger krysser man av for "kopier alle installasjons filene fra installasjons CD-romen."

 

Etter filkopieringa skal du komme tilbake til cmd.

Da kan du lukke cmd, og da skal disken skal settes tilbake i pc'n som den skal brukes i, da skal XP setup starte opp, som når man bruker cd-plata.

Når man kommer til valg av partisjon skal man velge å installere Windows på den partisjonen uten bokstav da blir den automatisk C:

Så fortsetter man XP setupen helt som vanlig :thumbup:

 

Så får man selv velge om man vil flytte systemfilene fra den andre partisjonen (som sikkert har fått en bokstav langt uti alfabetet) og over til C:, så man kan endre bokstav eller formatere den andre partisjonen.

 

For å flytte system filer fra feil partisjon og over til C: må man gjøre dette:

 

Gå på kontroll panel --> mappealternativer --> Vis.

Fjern krysset på "Skjul beskyttede operativsystemfiler (anbefalles)" og kryss av på "Vis skjulte filer og mapper".

Da kan man kopiere de 4 filene(boot, bootfont, ntdetect og ntldr) som ligger løst på den andre partisjonen, og legge disse over på C:

 

Så må man ha "Dskprobe.exe" som ligger på xp cd'n (bare å søke på plata).

Kopier "Dskprobe.exe" fra plata og legg den inn på f.eks skrivebordet, og start fila.

Så trykker du på "Drives" og velger "PhysicalDrive"

Dobbelt klikk på "PhysicalDrive0" som du finner i vinduet. Da skal ”Set Active” bli aktiv.

Trykk på "Set Active" og trykk "OK"

Så skal du trykke på "Sectors" og velg "Read"

I neste vindu skal ikke noe endres, bare trykk "Read"

 

Så skal du kun se på dem 5 siste linjene:

01B0

01C0

01D0

01E0

01F0

 

På den andre av disse 5 skal det stå 80 på nest siste felt, dette skal byttes med 00

På linja over står det 00 på samme sted, dette skal byttes med 80.

Trykk så på "Sectors" og velg "Write", da vil du få spørsmålet "The current handle is in Read Only mode. Do you wish to change the current mode to allow writing in the selected buffer to disk?"

Der trykker du ja.

Så kommer det opp et nytt vindu, der skal du heller ikke endre noe, bare trykk "Write it"

Et nytt spørsmål dukker opp.. "Are you sure you want to permanently overwrite the data in sector 0 on the device PhysicalDrive0?"

Der trykker du også "ja".

Lukk Dskprobe.exe

 

Restart, og da skal systemfilene startes fra C: så man kan formatere eller gjøre hva man vil med den andre partisjonen! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Får feilmelding når kopieringen skal starte.

 

Windows setup:

"Installasjonsprogrammet kan ikke fortsette, fordi Windows-versjonen på datamaskinen er nyere enn versjonen på CDen.

 

Advarsel! Hvis du bestemmer deg for å slette den nyere Windows-versjonen som for øyeblikket er installert på datamaskinen, vil ikke filer og innstillinger kunne gjenopprettes."

 

Har XP Pro SP2 på PC-en som eg kopierer med, har prøvd med cd for både XP Pro SP 1 og Home Edition SP1. Samme feilmelding på begge. Bruker bærbar PC med hardisken koblet til eksternt via USB.

 

Funker dette bare dersom CD-en har nyere eller samme versjon??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...