Sultana007 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hei Som emne sier hva betyr servostyring ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Servostyring er et system for å redusere kreftene som er nødvendig å bruke for å styre en bil ved å benytte seg av en ekstern kraftkilde som hjelper til med å vri hjulene. http://no.wikipedia.org/wiki/Servostyring Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Ofte en reim fra motor som drar en hydraulisk pumpe som gjør at det blir lettere å styre. Bilen blir mer kjørbar. I det siste har det blitt mer og mer vanlig med elektrohydraulisk servo. Da er det en elmotor som gjør jobben. Fordelen blir da at motoren jobber lettere pga færre reimer, og mer hester i motor og ned på hjula. Ulempe er at den tar mye strøm, og at dynamoen må jobbe mer. Men totalt sett mer effektiv når det gjelder drivstoffforbruk. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 totalt sett mer effektiv når det gjelder drivstoffforbruk. Men bare i forhold til den andre servotypen. Det mest energieffektive er selvsagt fortsatt mindre og smalere hjul (som er lettere å dreie), større ratt (som er lettere å dreie) og sterkere armmuskler (enn dagens menneskers pipestilker). Servosystemer ble opprinnelig brukt på lastebiler og handikap-kjøretøy, men i dag er jo alle like handikappede og klarer seg ikke uten servostyring, servobremser, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare speil, elektrisk justerbare seter. Det er egentlig merkelig at dagens latsabbmennesker finner seg i å måtte åpne og lukke bildørene selv, helst burde bilsetene kommet ut og møtt de når de kommer glidende ut fra huset i sin elektrisk justerbare godstol. :!: Unnskyld, men jeg klarte ikke å motstå fristelsen for å karakterisere dagens "handikapbiler". Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Mye sant der, SeaLion. Min første bil, en 1972 modell hadde ingen servo hverken på styring eller bremser. Og vinduer og speil gikk med håndkraft. I tillegg måtte selvsagt alle dører låses opp og igjen manuellt, og varmeapparatet måtte stadig justeres. Den neste bilen, en 85 modell hadde servobremser, men resten var som før bortsett fra speilene som var justerbare innenfra. Så ble det 98 modell hvor det bare var setene som ikke justerte seg selv, og samme med den nye Skodaen. I tillegg har man selvsagt automatisk klimaanlegg så jeg slipper å vri på knapper, og fartsholder så jeg slipper å bruke krefter for å trykke på gasspedalen. Min neste bil blir sikkert også med automatgear, for gearing er omtrent det eneste jeg gjør manuellt i bilen. Dengang jeg hadde vidussveiver måtte stadig vinduene åpnes grunnet manglende air condition, men nå som jeg har elektriske vinduer åpner jeg dem nesten aldri siden klimaanlegget passer temperaturen. Skal innrømme at latskapen tok overhånd da jeg nylig kjøpte fjernstyrt garasjeportåpner som jeg fant på en netthandel for 700 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå